Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: ons 19 sep 2018, 07:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 490 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 nov 2009, 23:05 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:11
Inlägg: 107
Ort: Helsingborg
inga bilder på den utvändigt ? :)

_________________
http://www.newride.info.se söker fler i crew, intressant ? PM:a mig !

- Opel Calibra 4x4 Turbo (Såld)
- Opel Calibra 16v (Letar fortfarande)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 nov 2009, 10:52 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
joda men att lägga ut e inte min starka sida.
men din ex calle e i garaget för upp putsning den e betydligt bättre skick i inredning kaross å lack. ska försöka sätta mej nån da å lägga ut lite på bägge.
race callen e inte skicket de jag grejat med direkt utan mer maskinellt å rivit ur stero . dock riegler kitt på.
men din vill ja hålla org för calibra i det stuket börjar bli sällsynt å dom e faktiskt jävligt fina som dom är:)


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 nov 2009, 12:55 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Tjena Peps, du har fått bra fart på härken. Motorn låter ju bra också. Det ser ut som du än så länge kör med EDS P3 och K16 turbon – stämmer det ? Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Jag får dessa mätartider.
0-100 = 4sek
100-150 = 3,9sek
150-200 = 6,8sek
0-200 = 14,7sek
100-200 = 10,7

Calibrans mätare visar ca 7% för höga hastigheter : 100=93, 150=140, 200=186. Med 17” hjul blir felvisningen ca 4% : 100=96, 150=144, 200=192.
Roade mig med att kolla verkliga ca tider enligt varvtal och 17” hjul. Tänkte att det kunde vara intressant.
0-100 (1an & 2an)
0-6637v/min (2an) = 4,2sek

100-150 (3an & 4an)
6637 - 5299 = 4,2sek

150-200 (4an & 5an)
5299 – 5546 = 7,1sek

0-200
0 – 5546 =15,5sek

Lite att jämföra med, mina tider enligt varvtal från loggern, 17” hjul och EDS P4 (???Hk).
På 4ans växel.
100 - 150 = 3,6sek
150 – 200 = 5,1sek
100 – 200 = 8,2sek

_________________
// CalTe

http://s27.photobucket.com/albums/c185/cal93te/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 nov 2009, 15:17 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
jodu nog har jag 3an (4an sålde du ju;))
men har köpt ett sprut av en kompis har vart monterat på en volvo så jag ligger å läser autronik instruktioner på kvällarna , invecklat tycker jag men de har nog sina fördelar om man fattar galoppen:confused:kan ju redan nu säga att jag e nog för senil att ställa in det med en dator ...
de filmerna jag har gjort blev till i en hast, dels så får de va folktomt å jag hade
en som stod en kilometer uppströms med mob om det skulle komma nåt möte.
så 3 på natten så hade jag inte en tanke på att lätta ur bilen så där ligger förutom reserv däck å dunk så 2st 25kg balar med trasor.
det ända som va bra att det kanske bara va 10l på tanken.
så jag har kört en repa 0-200 utan massa skrot å med synlig varvräknare
så jag drar ur helt på växlarna å det gör enligt trippen i färddatorn 13,9sek
jag trycker av vid ca 205kmh jag växlar vid 7300rpm på trean å uppåt
innan går det på känn eftersom det spinner å varvar rätt rejält då.
däck ja har mätt dom idag dia=630mm måttband runt 2010mm
alltså lite större dia än org . var några däck jag fick av polarn som sponsrar mej me däck (kina skit) å det ena däcket är lite ovalt tror ja (märks på filmen.)skit samma dom varar inte så länge hehe.
här har du 205x 55 ,16" på dom ,mina 17" är 15mm mindre dia än dom 215x45 17"
kom på en underlig grej Hubert jag kör ju med de så kallade iridium stiften på filmen (ska kolla va de heter) men tror att det är koppar CU stift å med over boost på 1,7 enligt min mätare å ladd på 1,4 så bluddrar dom lite.(mätarn e nog inte absolut)
så bytte till platina lite bättre bara när motorn e riktigt varm. då tog jag å kolla med inkörnings stiften bosch 4+ 78 altså fyra elektroder,inte en miss å bättre gång. å de e ju vanliga svensson stift!!! men risken e väl att dom smälter å bränner hål i kolvarna.
ps kkk16 steg 3 större kompressor jämfört med org snurran i den andra callen.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 nov 2009, 22:26 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ok ska låna en gps en dag. men har vart å dratt en repa på grusvägen
här försökte filma men kameran flippar ur i guppena.
tro inte på fan att jag sköt sönder ett sånt kina däck, så åker ut till morran till polarn å kollar om han har nåra likn org de väl höga. är inte vackert att se på
men bra på grus.:D


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 nov 2009, 09:21 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Men du skulle ju krama ur 500+ och det kan du ju inte göra med P4 :rolleyes:

Det därmed stift är ju en djungel. Stift med iridium och platina och allt vad det nu heter ska ju hålla längre men det är ju inte säkert att dom ger bättre gnista.
Har aldrig provat bosch 4, har aldrig hittat dom med rätt värmetal.

Med dom laddtrycken måste du ha 0,45 gap på stiften (jobbigt att knacka 16 elektroder).

Jag kör med NGKBCP7EVX och gap 0,45 och det funkar för det mesta.

_________________
// CalTe

http://s27.photobucket.com/albums/c185/cal93te/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 nov 2009, 21:23 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
CalTe skrev:
Men du skulle ju krama ur 500+ och det kan du ju inte göra med P4 :rolleyes:

Det därmed stift är ju en djungel. Stift med iridium och platina och allt vad det nu heter ska ju hålla längre men det är ju inte säkert att dom ger bättre gnista.
Har aldrig provat bosch 4, har aldrig hittat dom med rätt värmetal.

Med dom laddtrycken måste du ha 0,45 gap på stiften (jobbigt att knacka 16 elektroder).

Jag kör med NGKBCP7EVX och gap 0,45 och det funkar för det mesta.
jag har knackat platina till 0,6.men de e ett helvete med dom som följer eds det är ju tre ledare ,men bosh super 4 står det tydligt att man ska inte justera dom utan att det är stift med glidgap? å där går han rent på ,konstigt.Du vet ju att du gav mej tips om att spänna upp wg och innan jag sköt motorn så var ja uppe i 1,8 i ob så jag lossa 1,5 varv på de och där e jag nu. jag kan erkänna att jag hade knackat btr okså:rolleyes:läste om de på migveb, så där fick jag iden ifrån och när jag tog isär haverit så verka det inte fattas soppa allt va svart. nu till nåt som slog mej längden på omkretsen va ju 2010mm
alltså 200varv med fullt grepp 402m el 100=201m nu skicka jag av dom men
stämmer tripmätarn lika dåligt med org dim på däck alltså 7km per 100km?


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: tis 10 nov 2009, 20:30 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ok låna en gps ida med dom nya däcken (205x50 16") så pendla den mellan 95-96 kmh
när jag körde i 100 på mätarn men färdatorn visa 96 så den stämde jävligt bra.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: tor 12 nov 2009, 13:10 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Ok, då är det ju snarare 4-5% felvisning då.
Färddatorn går ju direkt på pulserna så den ska visa rätt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: fre 13 nov 2009, 18:23 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
jupp men undrar va de är i 200kmh min mätare kärvar ju hehe.
jag har lånat en nogrann mätare till turbotrycket och 1,7 som min visade var överdrivet 1,58
den tog bara overboost för den stanna på högsta uppmätta tyvärr.
men stiften har jag knackat ner till 0,5mm (platina ) å vips så går det rent ! Tackar för tips
hubert. dock så de stiften som e medskickade ger mer effekt så jag ska fundera på hur man går till väga med ett stift me tre elektroder å få det rätt.funderar på att svarva till ett litet rör ex?


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: lör 14 nov 2009, 17:42 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Jag har aldrig kollat med f-datorn i 200kmh men felet är nog linjärt, tror du inte det ?

Analoga är inte så noggranna. Köp en digital laddtryckmätare, så ser du exakt.

Ett rör konat invändigt som tar alla elektroderna samtidigt menar du, det kan funka.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: lör 14 nov 2009, 18:03 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
linjärt borde vara ca 190kmh när mätarn visar 200 nu då.
men de hjulen som ja fräste med var lite större faktiskt så då kanske jag låg närmre 200 :rolleyes:
den jag låna var en digitalmätare som var calibrerad från labbet på raffenaderidt här.
den är till för att mäta oktan värde sk knackvärde på soppan som ska levereras.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: fre 25 dec 2009, 20:04 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
Bild
en liten bild på trimkärran.
Bild
framifrån
Bild
rigler hajgap


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: fre 25 dec 2009, 23:45 
Offline
Super Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 aug 2004, 16:20
Inlägg: 609
Ort: Hofors
Snygg!! :good:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: peps calle rullar!
InläggPostat: lör 26 dec 2009, 20:57 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ska försöka att lägga in lite motorbyggar bilder med men har mest från första omgången när jag istort sett bara renovera allt ovanför blocket.
sen får jag väl försöka lägga ut lite bilder på org callen me den är i gott skick nu.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 490 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009