Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 21 nov 2017, 00:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 28/3 Simrishamn**
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 14:00 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ja körde isracing med orginalarn.
å grusväg e riktigt kul med 4x4
nu har jag ingen rullande med vinterdäck så inget snö skyfflande heller :confusednew:
men de e riktigt kul på is .
skulle tro att peppe e den enda rullande riktiga.
ja e så gammal så jag såg ju försöket opel gjorde ibörjan på nittitalet på värmlandsraallyt.
då var de för motorsvag hörde jag jämfört med andra. :banghead:
men klart snyggast :good:


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 28/3 Simrishamn**
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 13:58 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 feb 2012, 12:34
Inlägg: 159
Ort: Öregrund
Mikael Lööv äger en utav 5 fabriksbilar i Uppsala men han kör ytterst sporadiskt.
Rädd om den förstår jag :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 28/3 Simrishamn**
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 02:08 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
mickes är tyvär ett eftermontage precos som min, dock är hans byggd helt efter homologeringshandlingen, så lika motorsvag som stigs va.

Där finns 6-7st i världen som går aktivt varje år, (1-5 tävlingar/år)

2 finns här i sverige, varav den ena är min, micke lööv kasar med den andra när den behöver dammas av.
en i tyskland och dom andra två i belgien.

Jag har halvdan kontakt med en i belgien och bilen i tyskland, micke lööv har jag aldrig pratat med.

stig har orginalet ståendes hemma. förmodligen den calibran som gått minst i världen, :p



nu får du en vecka på dig att planera in till simrishamnsmixen peps.

Start 9 april ca kl1044.'
'
måste jags tag på calte nu, f-lådan börjar bråka med mig, tror de blev lite för mycke asfalt för den.
oljetempen sprang iväg till 130 grader innan jag han stänga av allt å nu är den lite si så där med å greppa bakhjulen.
vet inte om de bara är för att oljan vart varmt som tusen, eller om bomben är knasig, trotts allt orginal sen bilen byggdes, eller om de är så att lådan separerat invändigt.
Inga synliga fel på utsidan där den sitter för tillfället.

Kommer starta i simrishamn nästa lördag oavsett hur den mår, har kladdad å härjat med bilen i 3 veckor nu för att lösa alla problem jag åsamkade mig förra året som ledde till totalt engagemangs stopp.
har jag tur så får jag lite kosing över till att åka 4 tävlingar i år, har däck för 8 tävlingar liggandes från chefen nu. :rolleyes:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 28/3 Simrishamn**
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 17:17 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
oljan e kanske bränd e ju lätt å byta bara.
den luktar lamell å e svart om de hänt.
åk te opel å köp på dej några flaskor den börjar ta slut.

hmm 9 april de vete fan om jag ska ta en sväng. :crazydriver:

ps hade vart roligt å få se blomqvist orginalare.
va låg hk på på den tror du?


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 28/3 Simrishamn**
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 15:10 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
fan va jag hoppas att alla ni har super jävla rätt för då blir jag jätteglad!

De är många inklusive dig peps som jag litar på och följer råd ifrån till 110%

tappade ur oljan inatt vid 0340 å den va, ja, hmm, skulle skriva nåt annat där men hoppar de, den va riktigt svart och luktade möglig advocado.
hittade några, inte många och absolut inte oroväckande många spånor i oljan, men dom satt bara på magneten på pluggen.
Jag har fått en olja av stigs bil att prova i som är från castrol, en LSD olja 74/140.
Känner att om de bara är detta som gjort så de blivit så här så kommer de förmodligen bytas olja i f-lådan inför varje tävling.

Är de 0.5 liter eller 0.7liter de går i.
sitter här med migrän och orkar inte riktigt ta reda på de.
Liter antalet va mest för att kunna räkna ut en budget på de hela.
Tror även jag kommer försöka hitta en f-låda till att ha i reserv.

Stig har nog inte kört med den sen 95, den ska bli en del av opelmuseet om jag förstått de rätt, har för mig per tjerneld sa dom hade någonstans mellan 270-290 hästar i den, problem med värmeavgivning och f-låda började bli bekymmer där tydligen. å sen hade inte courtney gjort så fina grenrör än som jag har. :p


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 17:07 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
hittade volymen.

600ml , ca.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 18:29 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Det brukar vara lamellslitage som gör oljan svart och lite geggig så om din olja är sån så är säkert lamellerna i dåligt skick. När lamellerna blir för tunna så börjar dom släppa och då har du snart en trasig tätning.

Jag har alltid kört med 0,7 liter i lådan för att få lite högre oljenivå runt dreven.
Har du en hårdare visco så kan du tjäna på en förstärkt hypoidolja för kuggtopparnas skull.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 22:25 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
Ja oljan va lite geggig"? kletig mer, och svart, dock såg den inte ut som metallic lack som jag blivit varnad för.
Lamellerna har gått 153 mil varav aktiv fördelningslåda ca 28 mil.
tror dom var nya dom jag fick i. ???
är väl nya natte monterar i?

Nu innan jag tappade ur oljan så gurglade de i ventilblocket när 4x4 avaktiverades, och så tjöt de till lite snabbt när den aktiverades.
gissade på att detta va luft. ?

Hade inte du lite lådor liggandes calte?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 22:36 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
Bild

Så såg oljan ut.



Här är oljan jag valt att smeta in med denna gången.
Tror jag kommer byta till den i bakaxeln också.

Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 10:31 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Natte kan ju ha klistrat nya belägg men det ska du nog fråga honom om.

GEMA i Tyskland har lameller med nya belägg att sälja (E-bay) men dom är svindyra.

Jag har ett lamellpaket i bra skick för eget behov men om du skulle behöva så kan jag sälja det.

Jag har en låda i bra skick som jag kan sälja men inget förstärkt och jag har för tillfället inte tid att göra en förstärkt låda. Håller på med ett badrum som måste bli klart först.

Jag förstärker med M8 passbultar i lagerhuset som går in 4mm i lådans gavel, jag har ett
"maxxtuninglock" som jag kan montera och jag kan lägga i en hårdare Visco. Bättre blir det inte.
Men som sagt för tillfället har jag tyvärr inte tid.

Tror du skulle tjäna på att kolla upp lamellerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 21:17 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
CalTe skrev:
Natte kan ju ha klistrat nya belägg men det ska du nog fråga honom om.

GEMA i Tyskland har lameller med nya belägg att sälja (E-bay) men dom är svindyra.

Jag har ett lamellpaket i bra skick för eget behov men om du skulle behöva så kan jag sälja det.

Jag har en låda i bra skick som jag kan sälja men inget förstärkt och jag har för tillfället inte tid att göra en förstärkt låda. Håller på med ett badrum som måste bli klart först.

Jag förstärker med M8 passbultar i lagerhuset som går in 4mm i lådans gavel, jag har ett
"maxxtuninglock" som jag kan montera och jag kan lägga i en hårdare Visco. Bättre blir det inte.
Men som sagt för tillfället har jag tyvärr inte tid.

Tror du skulle tjäna på att kolla upp lamellerna.



Ja jag har precis vart ute och kört en runda grusväg, tempen ligger stadigt melan 60-90 grader nu beroende på hur mycke och hur länge man ligger och pressar.

De är inte den där knycken vid stillastående längre när man lägger i 4wd, likaså så är inte bilen lika vild på vägen när man börjar nära sig 140km/h utan håller sig bra på grusvägen.
I svängarna könner jag att där är något som skulle kunna tolkas som 4wd med 30-40% bakhjul, vid stillastående start är där nog inte mer än hjälpkraft från bakdäcken när man ska iväg.
Jag märker att den lägger på tryck i fördelningslådan, för rullar jag frammåt sakta och aktiverar f-lådan så stannar bilen ganska tvärt.
Likaså känner jag att de blir mer 4wd när bilen kommer upp i varv samt hastighet, "stanna på vägen köra rakt fram" karaktär kommer inte fråns vid ca 30km/h, men då skjuter den iväg lite också.

På de hela taget kändes bilen mer lätthanterlig, men, de är som du säger calte, där är nog någon form av slitage som skett på lamellerna.

dom där GEMA lamellerna, är de styckepris?? eller va de i en uppsättning av 7st?
begrep inte tyskan riktigt och översättningen i google gjorde mig inte jätte mycke klokare.

http://www.ebay.com/itm/Reiblamelle-Ver ... SwnDxUj~Am


Vad är de för pengar vi pratar om dina prylar?

(om jag skulle köpa de som de är med ditt badrum just nu)
(och om jag väntar ut dig?) :o

Har du möjligen nån lite walktrough om jag gör detta själv?
aldrig öppnat en f-låda innan, men gör de gärna så länge jag har en på bilen under tiden.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 23:14 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
GEMA lamellen är styckepris, alltså ca 4500 för 7st.

Lådan som den står 3700kr
Komplett lamellpaket 1000kr
Förstärkningslock 800kr
Passbultar och vätska till 180nm Visco 500kr ( måste kolla om jag har det hemma )

För en fullt förstärkt låda vill jag ha 5700kr + frakt. Men den kan du inte få förrän om två månader.

Om du vill försöka själv så kan jag hjälpa till.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: tis 05 apr 2016, 05:49 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
var i landet hittar jag dig?
Kanske åker förbi med jämna mellanrum.

Vad är de för vätska?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: tis 05 apr 2016, 10:28 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Kollade och jag har alla grejer hemma.

Vätskan är en typ av silikon som heter PDMS.

Jag finns några mil öster om Borås.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 4x4 T WRC Rally Bil. ***Start 9/4 Simrishamn**
InläggPostat: tis 05 apr 2016, 13:00 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
Jag åker ju förbi Jönköping ett par gånger i veckan.
Är de blomlass till Eskilstuna så går de ju faktiskt att ta en avstickare på ditt håll utan att de påverkar min körning nåt nämnvärt.


Jag ska kolla lite närmre hur de ser ut i arbetet här lite närmre, chefen morrade lite när jag sa jag ville köra hemma ett par veckor framöver för att bygga ny fördelningslåda. :rolleyes:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009