Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tor 14 dec 2017, 00:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 209 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 18 mar 2012, 20:54 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Var ute och varmkörde bilen inför oljebytet. Bytte från Mineral olja till Syntet. Vart en bild :)
Bild

Sen så var det de här jag menade med att framskärmen sticker ut mera. Det blir en ganska så stor glipa mellan kjolen och bilen där. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Bild

Nytt kromat rör.
Bild

Den hemmagjorda förlängda huvöppnaren man fixade till förut hade börjat rostat lite då man var för lat för att måla upp den i somras. Men nu har den blivit slipad och målad "upppiffad"
Bild
Bild

Ny Termokontakt till kylarfläkt och nya kylvätsketempsensorer.
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 18 mar 2012, 21:14 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
verkar som du får lossa skärmen men har du rätt mått till huven så låter du de skruvarna va kvar. kan va för mycke sikaflex bakom .
då får skärmen loss helt å göras rent lägga på ny å passa på att rostskydda.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: mån 19 mar 2012, 05:23 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Hej Rasserick.

Mitt första intryck är att fall du sätter på nya kjolpaket kommer detta problem att försvinna,
Ser ut som du har skärmbreddare på bilen som kjolpaketet skall stickas under.
Jag har säkert fel men det ser ut så och jag är övertygad om att du löser problemet fall du sätter dit kjolpaket.

Fargo


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 19:05 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Pipercross filter rengjort och inoljat monterat med 3" rör :)
Bild

Nya Opel Ventilhattarna med "lås" :)!! Dock lite dålig bild.
Bild

Den förlängda Spärren pga huvförlängare klar. Men den vill gärna dra sig åt höger. Har monterat den precis som den ska sitta.
Men nu får man "rikta" den ner i hålet för att få ner huven.

Bild

Det kan ju tyckas att det är lite "tråkiga" uppdateringar men alltid kanske det intresserar någon? Och det händer ju inte så mycket på forumet så nått är ju bättre än inget :good:
Planer finns på att skärma av Pipercross filtret och dra upp lite kallluft.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 12:09 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Tobbbe__ skrev:
Ett bra tips angående att något laddar ur ditt batteri.

Skruva lös + kontakten på batteriet.
Lägg kontakten försiktigt mot + poolen på batteriet några gånger och titta NOGA.
Om du ser en gnista även om den är liten betyder det att batteriets plus pool får kontakt med jord. Alltså betyder det att något "är på eller drar ström"

Kan också betyda att någon + laddad kabel är skadad och jordar i chassi,kaross eller annat.
Vatten leder ju ström så om det krävs fukt för att det ska ladda ur batteriet är det troligast en jordfel någonstans.

Koppla ur stereo,ljud, prova igen.
Forsätt koppla ur saker tills gnistan försvinner.
När den försvinner betyder det att batteriet inte längre drar något ström.

Har du något biljud så som baslåda med steg eller liknande?
Ett steg har en pluskabel en jord och en remote på ca 4-8volt
plus och jord är alltid anslutna till steget. Remotekabeln är förövrigt oftast en tunn blå kabel.
Remote kabelns funktion är att berätta för steget att nu är stereon igång och då startas också steget och steget börjar dra ström. Stäng av stereon och mät remotekabel så att den verkligen inte ger något ström när sterion är i standby eller avstängd annars drar steget en massa ström även när du inte använder bilen.

Mvh Tobias Lindgren



Hur mäter jag på Remote kabeln för att se om den drar ström eller inte?


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 12:44 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Ta en amperetång och sätt över remotekabeln det är enklast.
Annars kan du ta en voltmätare och koppla bort kabeln från slutsteget och ansluta ena testpinnen på den kabeln du har tagit bort och sen den andra testpinnen på slutsteget där kabeln satt.glöm inte att ställa om instrumentet till Ampere.ställ instrumentet på den lägsta skalan.Hoppas du fattar.
Et tips som jag tänkte göra är att sätta ett relä på remotekabeln och sen köra slutstegen över relät.

Mvh Fargo


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 17:20 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
FARGO skrev:
Ta en amperetång och sätt över remotekabeln det är enklast.
Annars kan du ta en voltmätare och koppla bort kabeln från slutsteget och ansluta ena testpinnen på den kabeln du har tagit bort och sen den andra testpinnen på slutsteget där kabeln satt.glöm inte att ställa om instrumentet till Ampere.ställ instrumentet på den lägsta skalan.Hoppas du fattar.
Et tips som jag tänkte göra är att sätta ett relä på remotekabeln och sen köra slutstegen över relät.

Mvh Fargo


Ska prova med en Voltmätare. Skulle du kunna förklara lite bättre om hur du menar med relät? Och vad för relä ska man använda?

Tack för svaret :)


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 18:03 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Fall du köper ett vanligt 3 poligt relä.t.ex på claes olsson och kollar att spolspänningen
är 12 volt växelström. så kopplar du in den blå kabeln på spolen på relät och sen från den andra polen på spolen till jord.
Sen kopplar du strömkablarna till slutstegen på utgående kontakter.
Principen är som att koppla in extraljus.
Är det ett slutsteg räcker det med ett enpoligt relä.bör tåla 20Amp.

Mvh Jerry


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: tor 29 mar 2012, 10:14 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Nya NGK tändstift BCPR 7ES-11 :p
Bild

Sidokjolarna färdiga :) :D
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: tor 29 mar 2012, 18:35 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Hallå där.
Jag är inponerad av den röda.du gör verkligen ett bra jobb för den är skitsnygg.
Hur går det med Turbocalibran?

Mvh Fargo


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: tor 29 mar 2012, 18:58 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
FARGO skrev:
Hallå där.
Jag är inponerad av den röda.du gör verkligen ett bra jobb för den är skitsnygg.
Hur går det med Turbocalibran?

Mvh Fargo


Hej på dig Fargo :)
Tack för det, tycker väldigt mycket om den jag också :D Har satsat på att få den så stilren som möjligt. Står ganska still med Turbon förtillfället. Men så fort jag är klar med den röda så drar jag nog igång med den igen! :good:


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: lör 31 mar 2012, 10:06 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Igår så färdigställde jag sidokjolarna med att måla limfogen med lackstift och fästa dom ordentligt i kanterna.

Sen så skulle jag ge mig på att spänna Huvwiren då huven inte gick att öppna ensam då den bara klickade tillbaka. Hade tydligen av wiren. Så blir till att beställa en ny.
Hittade en på skruvat för 210kr :)

Något speciellt man borde tänka på när man monterar den nya för att få det riktigt bra?

"tanken är att kunna öppna huven på egen hand ;) "

Bild


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: lör 31 mar 2012, 11:59 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
dra den bara så den inte böjer sej.
dvs så rakt som möjligt å när du monterar att inte ge den nåt veck.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: lör 31 mar 2012, 18:26 
Offline
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 okt 2006, 20:54
Inlägg: 2645
Ort: Helsingborg
när du drar ut den gamla så knyt fast nåt snöre i den som du sen kan knyta fast i den nya när den ska dras igenom.. annars blir det mycket pill med att dra den


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Calibra 16v -92
InläggPostat: lör 31 mar 2012, 22:41 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 16 mar 2004, 16:02
Inlägg: 446
Ort: Ljusdal
Och se till så att den öppnar helt, när du väl monterat den. Är den lite för slak så hoppar huven tillbaka :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 209 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009