Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: fre 17 nov 2017, 19:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 01:44 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Jahopp, inte mycket som hänt med denna bil då jag håller på med den andra. Men jag har satt dit nya avgasrörsgummin och beundrat denna mäktiga mängd rost som finns.

Har dock ett skumt fel! instrumenten fungerar inte innan man varvar till 2000 varv, generatorn laddar heller inte. Men när man kommer till 2000 varv börjar allt fungera och laddar 60A.
Gnisslar dock lite om den slappa generatorremen så jag ska spänna på den och se om det hjälper, kanske ska skaffa en ny när man ändå håller på. Kommer nog inte hända på ett år eller tills den andra kommer igång. Den funkar annars iaf!

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 14:45 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Lagar rost. Kapar skärmkanter. Suck...

Bild

Rostiga innerskärmar med, jobbigt!
Bild

Bild



Bild

Går sakta framåt, har lite skärmkanter och sånt redo så det ska nog gå att få ihop!

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 06 aug 2013, 14:34 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 feb 2012, 12:34
Inlägg: 159
Ort: Öregrund
Grymt jobbat imponerande :) . Inte kul med rostlagning :(


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 06 aug 2013, 15:26 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Tråkigaste man kan göra, mycket jobb. Men det måste väl göras som allt annat :rolleyes:

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: mån 12 aug 2013, 21:49 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Läckte lite olja så jag bytte ventilkåpspackningen, men det var lite dåligt med oljebyten innan ser man.

Bild

Läckt en del, och tändstiften satt bara fingertajt, nån som glömt dra!
Bild

Igenkläggat må jag säga!
Bild

Föredetta olja
Bild
Bild
Bild

Tror inte att kamremmen ska vara såhär lös va? kunde lätt flytta den i sidled på kuggen.
Bild

Snart färdig med ena, varit sjuk några dagar så har inte hänt så mycket
Bild

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tor 22 aug 2013, 22:56 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Håller på med rost i trösklar
Bild
Bild

Ena yttern klar
Bild

Lagade det dära hålet i balken.
Bild

Soppafilter
Bild

Håller på med innerskärmar med
Bild

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 22:49 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Mer svetsat, ena tröskeln klar. i
bara punktat, ska fylla på lite mer.

Bild

Bild

Tur att man har en svets med turbo :o

Bild

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 00:55 
Offline
Donator 2014
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 09:35
Inlägg: 1002
Images: 2
Ort: Uppland, Nära Uppsala
Fyfan va du sliter gosse ;)


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: mån 24 mar 2014, 02:14 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Klar med skärmarna bak

Bild

Lite plåtarbete kvar här, syns knappt på bild men har varit krock här tidigare så är lite buligt och så. Ska fixas.
Bild

Svets som släppt fram, får se om vi får fjutt på instrumentbrädan när vi svetsar eller inte!
Bild
Bild

Nån skum tratt, från originallarmssiren?
Bild

Tog ner tanken för att komma åt, var ganska rostigt på locket.
Bild

Testade krympslang med limskikt, ljuvligt!
Bild

Annat som är gjort:
-Spänt servorem som klagade, lite sprucken men duger.
-Hittat framsidan till huvudenheten som varit borta i ett år. Tur att jag inte hann skaffa ny.
-Spänt fast oljekylet som låg löst och dinglade.
-Spänt fast kylfläkten som var lös och skramlade.
-Konstaterat att varenda packning som inte kan läcka läcker lika mycket dem med.
-Hittat mer rost som gömt sig i hjulhusen fram.
-Dragit av en ljuskontakt.
-Plockat av lite skit som är i vägen för lack.

Ska göras snarast:
-Ska blaska på hagmans gula och så nästa gång så att det håller sig tills lacken kommer.
-Byta alla vätskor. Ska servovätska vara svart och lukta bränd komposit? Ska bromsvätska vara brun och vidrig? Ska olja vara solid? Kylvätskan luktar illa, men spolarvätskan var ok och det är ju den som räknas!
-Plocka bort rutor och annat så man kan börja slipa och spackla osv.
-Byta kamrem och drivning eftersom jag misstänker att den inte har fått byte på ett decenium. Kontrollerad för 2-3000 mil sen och den var "ok".

Glömt att säga men innan bilen kom i min ägo så har den stått på en parkering i ett antal år med vissa problem. En kille på verkstan som kan opel införskaffade den och fixade lite sånt så att den gick att köra, men har inte gjort så mycket mer än att få den körbar och besiktad innan jag sen köpte den.
Så det är dags att färska på sådana saker som kamrem och vätskor. Vore lite surt att rasa toppen så här dags.

En del att göra men blev mycket gjort de 3-4 dagarna man hade ledigt, hoppas man får lite tid i helgerna framöver så att man kan bli klar någon gång. Kommer bli klar i sommar hursomhelst men tidigare är inte fel!

Tjoflöjt

Edit: Glömde andra halvan av updaten!

Klar på båda sidorna som sagt, med inner och yttre. Kanske lite svetsar och detaljer som saknas på bild men de finns i verkligheten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Svårt att få bra bild då det är så trångt med kameran där. Men om ni kommer och kikar med egna ögat så ser det bra ut!

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: mån 24 mar 2014, 23:18 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
jadu du har allt fått att bita i där zinken...
den motorn så ju ut som den hade behövts att sköljas i fotogen innan du belastar den.
ser den sån ut så går det oftast inte att flucha den då skit följer med å sätter igen ex lyftare.
lossa sumpen å ångtvätta den . kör på billig olja några tiotal mil å byt olja igen till bättre kvalitet kan ju funka.

beundransvärt att du orkar med rosten :good:
hade själv alldrig orkat längre e för gammal å lat för sånt.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 25 mar 2014, 01:33 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Jag ska ta loss sumpen, ska byta packning och det är säkert en kaka med smuts där.
Ja jag måste verkligen få den ren, ska ta loss vevhusvent.röret som var så koksat och sätta dit en ren ventilkåpa.

Ska kolla närmre på hur man ska göra rent den. Verkstan har ju flush men det kanske bara gör det värre som du säger. Ska fundera på det.

Ja man får ju rent rätt bra bara man kör med ny olja en stund.

Jo det var mycket jobbigare att fixa rost än jag först trodde! Men det kommer bli bra nu! Redig lagning minsann.

Tack! :)

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 25 mar 2014, 21:52 
Offline
Donator 2014

Blev medlem: sön 01 apr 2007, 23:19
Inlägg: 298
Ort: Öckerö / Gbg
Glöm inte rostskyddet på insidan där Du inte kommer åt att lacka, annars kommer det igen :(
Jäkla jobb Du lägger ner på den iallafall :D :good:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: tis 25 mar 2014, 22:45 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Självklart kommer jag göra mitt yttersta på insidan av hjulhusen! :good:
Kanske inte insidan som räknas i detta fall.... Men viktigt det med! :D

Slipa bort smuts man kommer åt, på med grov grund och färg, täcka med massa. Börde fungera.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: lör 26 apr 2014, 00:41 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Vad är detta!? Tomt vid liften!
Bild

Bilen ute för första gången på länge :) Nya fälgar också. Från mister RR.
Bild

Håller på att knacka klart karossen innan slip.

Skulle byta hela kamremsdrivningen men det sket sig eftersom opel är inkompetenta som använder skitmaterial till bultarna på remskivan, eller så har någon idiot dragit åt det för hårt som vanligt. Så blev till att byta rullarna iaf som var tokslut, lät som en köksmixer.
Bytt generator och servorem.

Ska svetsa på bult och dra loss remskivan sen men inte nu.

Bild

Bytt olja, filter, packning, o-ring, kopparbrickor och gjort rent tråg m.m.
Körde i en flaska oljeflush från verkstan, och tappade ur svarta oljan.
Blev förvånad av hur bra flushen var, blev extremt svart från att varit brun olja.
Bild
Bild


Bytte trågpackning till gummityp istället för standard, nu läcker det inte.
Bild

O-ring till pickuppen
Bild

Nu går motorn fint och tryckarna låter inte längre. :) Känns skönt

Bytte fjäderbenslager, dammskydd och stoppgumme eftersom det var fetslut skakade och brakade när man vred på ratten, inte nu längre.

Packningarna på bromsarna är åt skogen så det ska åtgärdas någon gång, har ju flong-nya ok så de kanske åker på senare i framtiden
Bild

Visste inte att det fanns en WW tändspole, har sett WB och WE men inte WW.
Bild

Bytt tändstift som var fetslut, bytt tändkablar som var ruttna, speciellt den från spole till fördelare som hade många 10tals KOhm.
Tagit isär fördelare och gjort rent från sot och kontrollerat.

Ny ren ventilkåpa på, den andra var koksad nåt så in i bomben, likaså var oljesticksröret så den blev rengjord också
Bild

Sen var denna genomföring igenrostad så jag fick köra en 3mm borr för att öppna hålet igen, fattar inte varför den går genom vattenmantel, känns bara dumt enligt mig? Nu funkar ventilationen på tomgång iaf.
Bild

Glömde kameran i bilen förra helgen så blev lite sen update.
Får se om det bli något gjort nu i helg, annars blir det arbete till majbrasa, 2 träd som fallit och vill bli till ved nämligen.

Rostskyddat underredet och rostlagningar, bytt batteri som var kaputt, fixat nu +kabel från generator som var dålig och lite annat har blivit gjort. Så det rullar på helt enkelt, ser fram emot några veckors slip och spackel jag! :laughing:

Också bytt alla soppaslangar, spruckna och dåliga.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: MartZinks 16v 91:a
InläggPostat: lör 26 apr 2014, 08:46 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
hurru värsting renovering ju!!!
närmar sej spackling nu då?


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009