Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 12 dec 2017, 08:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 425 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 16:20 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Tja, ska börja fixa med turbobilen som jag köpte av NitroZ här på forumet.
Det är en 94, lite rost här och där men inte så farligt, inte som min andra iaf hehe.

Bild

Det saknades komp i ena cylindern så jag började riva ner och tog av toppen.
Det är kolv nr 2 och 3 som är rökta, 3an är det hål i och 2an är på gränsen.
har blivit stort hål i 3ans cylinder, har inte mätt men det är ganska djupt, tror det är mer än 2mm bortbränt, så jag får väl stoppa dit ett annat block.

Bild

Här har kolvarna olika färg, någon som vet om det brukar vara såhär? 2 och 3 blanka men 1 och 4 sotiga.
Bild
Bild

kolv 3, och skadan i cyllinder.
Bild
Bild

kolv 2, precis börjat deformeras.
Bild

Har ju 2st NE motorer som inte ska användas, hört att enda skillnaden mellan NE och LET är oljeretur och storleken på en oljekanal som man kan fixa till. Större i NE.
Skulle vara bra om man kunde ta ett sådant block, så slipper man hämta ett.
Någon som vet om det fungerar?

Ska sätta tillbaka originalturbon, den är i ganska bra skick vad jag har kollat än. ska kika lite mer på den sen ifall den är sliten, men glappar ingenting iaf. Sätta tilbaka några givare och sensorer som inte har suttit inkopplade. Troligen fixa AC, ganska skönt att ha på sommarn hehe. ha de

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Senast redigerad av MartZink sön 18 jan 2015, 23:51, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 21:00 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
kolvar behöver du ju å stakar
spm stakar får du för 3000kr nya


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 21:13 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 16:13
Inlägg: 410
var kan man hitta stakar för 3000kr
peps? kan va intresant


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 21:39 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
spm
sten parner motor
sk kina stakar kör med sådana i orginalarn
helt ok för det priset
finns på ebay oxå


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 21:41 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
förresten motorn verkar ha gått snålt
dvs för lite bränsle till laddtryck.
blir rena rama svetslågan inne i cylindern.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 23:05 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 16:13
Inlägg: 410
peps jag var inne på spm sten partners motor och hittade inte stakarna till calibra turbo kan du skicka någon länk så man kan ta o beställa


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: lör 08 dec 2012, 23:21 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
peps skrev:
kolvar behöver du ju å stakar
spm stakar får du för 3000kr nya


Woot, behöver man stakar också?, de tar väl ingen skada av det?

peps skrev:
förresten motorn verkar ha gått snålt
dvs för lite bränsle till laddtryck.
blir rena rama svetslågan inne i cylindern.


A jo jag vet, det är det som hänt.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 00:01 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
de e nog inget att ha om det är orginal stakar.
är det smidda så skulle jag ta ur dom å kolla dom.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 00:05 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
länk ring han vetja.
han lägger ner så extra billigt
http://www.stenparnermotor.se/
bara att säga att det är en c20let motor eller c20xe
opel 16v


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 00:20 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Ah jo det är bättre smidda stakar. Tack för tipset, ska ringa honom om de är skadade.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 10:12 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
förresten kolvar har han me om de inte e slutsålt
tala om att det är let


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 16:43 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
peps skrev:
förresten kolvar har han me om de inte e slutsålt
tala om att det är let


Okej, men skulle man inte kunna bara köra med schyssta originalkolvar? eller är det lika bra att skaffa ''bättre'' kolvar? ska ju inte trimma mycket alls.

Slits 'bättre' kolvar mer är original?

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 17:06 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 16:13
Inlägg: 410
Du kan inte lägga in orginal kolvar blocket är. Borrat och honat för överdimesion kolvar. Det du kan göra byta block och kolvar kolla din topp med o ventilerna i den


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 17:48 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
dtm peppe skrev:
Du kan inte lägga in orginal kolvar blocket är. Borrat och honat för överdimesion kolvar. Det du kan göra byta block och kolvar kolla din topp med o ventilerna i den


Nej jag vet, jag ska byta block. Toppen är ok, inga skador.

Tänkte ifall man skulle kunna köpa kolvar av någon här. Men man kanske inte kan vara så snål.

BTW ni som kör med turbobilen, har ni större kylare på?

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 00:06 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
orginal kolvar nya kostar ca 8000kr
de är smidda å klarar minst 550hk


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 425 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009