Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: sön 19 aug 2018, 09:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 425 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: tis 15 jan 2013, 11:25 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
FARGO skrev:
Jag måste säga att du verkar verkligen att ha ett bra garage.
Som svar på oljekylaren.det sitter någon typ av rör med kylflänsar på bilen original
så då tänkte jag ändra om det för att få plats med en extra fläkt som det är förberet för.
Kanske onödigt men rören ser så dåliga ut.

Fargo


Ja garaget är en fröjd att jobba i, känner mig nästan lite elak när vissa står ute och mekar, men om det är nån som vill skruva med sin bil så är ni välkomna! :)

Det skadar ju aldrig med bra kylning, och mina rör är ganska rostiga och fula med, men jag ska använda den ändå nu här jag inte har 4x4 systemet.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 00:08 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Så, idag har jag tagit bort allt i motorrummet, (abs, styrning, broms och lite sånt)
Sen så har jag tagit bort det mesta av inredningen. Imorgon blir det lite mer fix i motorrummet, ska också ta blocket och lite sånt till 'strip all' tvätt, kommer bli som nytt!

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 00:45 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 16:13
Inlägg: 410
det som fargo sa angående olje kylningen från servo oljan är att dom flästa bilar har ett sådant kyl orginal men det ser inte ut som ett kyl utan som ett rör bakom kylaren som går i flera s ser ut som ett sidovänt m


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 01:54 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
dtm peppe skrev:
det som fargo sa angående olje kylningen från servo oljan är att dom flästa bilar har ett sådant kyl orginal men det ser inte ut som ett kyl utan som ett rör bakom kylaren som går i flera s ser ut som ett sidovänt m


Jo jag vet, har likadan på mina, Dock så har 16v'n inga kylflänsar på sin, är säket för 4x4.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: mån 28 jan 2013, 13:00 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Så då har man lämnat lite grejer på tvätt :) ska bli kul att se resultatet!

Hmm, undrar vilken färg jag ska ha på blocket...ska sova på saken :D

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: ons 30 jan 2013, 03:17 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
En fråga, hur funkar bältesspännaren, den som sitter i stolen och drar i bältesfästet?
Är det när man drar hårt i kabeln kopplad till tryck/krut-cylindern som den aktiveras, eller är det en G-krafts mojäng?

Stog inte på den hur den funkade, men tänkte bara att det skulle vara bra att veta så man inte råkar utlösa en.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: ons 30 jan 2013, 10:37 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
sitter en utlösare som känner av krockkrafter (g)
ha batterit bort kopplat en halvtimme när du pillar me sånt.
plocka inte väck ex orginal ratt med aribag mot nån fräck dito.
den e rätt bra att ha när man kommer upp i fart .
har du ingen airbag vid montering av sport ratt köp ett nav som kan vika sig
vid en smäll. jag har ju vart i forumet länge å det har vart en del olycor med lycklig utgång tack vare arbag,. :good:


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: ons 30 jan 2013, 14:13 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
peps skrev:
sitter en utlösare som känner av krockkrafter (g)
ha batterit bort kopplat en halvtimme när du pillar me sånt.
plocka inte väck ex orginal ratt med aribag mot nån fräck dito.
den e rätt bra att ha när man kommer upp i fart .
har du ingen airbag vid montering av sport ratt köp ett nav som kan vika sig
vid en smäll. jag har ju vart i forumet länge å det har vart en del olycor med lycklig utgång tack vare arbag,. :good:


Okej, ja jag vill ha kvar airbagen, det könns skönt att ha, sitter också på pasagerarsidan.
Hittade utlösaren, den som sitter under konsollen på golvet.

Men bältesspännaren är inte kopplad till det systemet, det är bara mekaniskt. Äh, kanske bara onödigt att veta.

den här
Bild

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 03:40 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
jaha, då har man plockat isär turbon och gjort rent och fint, skickat efter ett reparations kitt så att den blir tät och fräsch, kändes bra inte mycket glapp alls men det är en hel del koks på turbinsidan så det känns lika bra att färska på den lite. Sen så är det ju kul att pilla! Är lite pyssligt att byta delarna, det är väl balanseringen som man ska vara rädd om, men jag ska märka upp exakt hur kompressorhjulet satt i förhållande med mutter och axel så att jag får samma balans som förut. Läst och kollat hur man ska göra så det kommer nog gå bra :)

Ska skriva en inköpslista till v4se, dags att hämta mer grejer!

lite random bilder!

Inne, inget speciellt men så ser det ut nu, och ja den våxelspaksknoppen kommer snart få åka i en omloppsbana runt solen, hittade en fin original hos v4se :good:
Bild

subframen och det
Bild

en kasse turbo!
Bild

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 04:00 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
roligt att läsa om projekter.tar verkligeni saker i rätt följd.
Det kommer att bi en fin renovering när det är klar.
där jag köper färg ifrån piteo färg grossits på patade vi om volvo ochen blue att han kanfixa
till motorn och att det fungerar

Sköt om dig och lyska tlll :D

Fargo


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 04:22 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
FARGO skrev:
roligt att läsa om projekter.tar verkligeni saker i rätt följd.
Det kommer att bi en fin renovering när det är klar.
där jag köper färg ifrån piteo färg grossits på patade vi om volvo ochen blue att han kanfixa
till motorn och att det fungerar

Sköt om dig och lyska tlll :D

Fargo


Tack så mycket, jag försöker mitt bästa i hopp om att det blir bra till slut :o

Tänkte dock ha någon lite mer diskret färg, har inte tänkt ha så mycket annat blått så det skulle nog bara se lite udda ut med blått block, tack för tipset dock!

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 10:44 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Hej Martin.
Vet du vad det är för box som sitter mellan sätena som den
gula slangen går till(tygslang)
När jag ändå har dig på tråden.
Till belysningen vid reglagen för värme finns en lamphållare vet
du var jag ska ansluta att jag får ström till den?


Mvh Fargo


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 10:50 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ja här liggs det i ser ja :good:

om du kör med orginal turbon:
när du ändå har isär turbon kolla klaffen att den inte glappar förmycke å går lätt.
annars så fila av svets loppan uppe vid länkaget å plocka isär axeln å klaffen.
knacka ur bussningen då har du en fin modell på hur den nya ska se ut alla ytter mått
sen borrar du en tiondel större än axeln sen.
svarva i brons.
en mekanisk firma gör den på en kvart.

sätet går att fixa det me om det inte är nån jätte spricka det ser du när det är loss.
kan beskriva va du ska göra om så e fallet.

misstänker att du har en annan nu när jag såg grenröret...


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 13:02 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1132
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
FARGO skrev:
Hej Martin.
Vet du vad det är för box som sitter mellan sätena som den
gula slangen går till(tygslang)
När jag ändå har dig på tråden.
Till belysningen vid reglagen för värme finns en lamphållare vet
du var jag ska ansluta att jag får ström till den?


Mvh Fargo


Boxen med gul tyglindad kabel är airbagutlösaren.

Inte säker på vilken belysning du menar, men om du menar glödlampan som sitter i en lite svart plastbit och ska lysa upp reglagen så ska de 2 lila sladdarna från lampan kopplas in till de 2 stifter som sitter på ovansidan av fläkthastighetsreglaget. På baksidan av det raglaget sitter den vanliga kontakten, men det ska finnas 2 stift på ovansidan av den och där ska de sladdarna kopplas in. Så var det för mig.


peps skrev:
ja här liggs det i ser ja :good:

om du kör med orginal turbon:
när du ändå har isär turbon kolla klaffen att den inte glappar förmycke å går lätt.
annars så fila av svets loppan uppe vid länkaget å plocka isär axeln å klaffen.
knacka ur bussningen då har du en fin modell på hur den nya ska se ut alla ytter mått
sen borrar du en tiondel större än axeln sen.
svarva i brons.
en mekanisk firma gör den på en kvart.

sätet går att fixa det me om det inte är nån jätte spricka det ser du när det är loss.
kan beskriva va du ska göra om så e fallet.

misstänker att du har en annan nu när jag såg grenröret...


När du säger klaffen så menar du väl wastegate locket va? den rör sig utan problem, fastnar inte eller så, dock så är det lite glappt, men det kanske inte gör någonting?

Sätet är sprucket, men det är ytterst små sprickor och sätet har inte blivit snett eller så så locket tätar bra, men det känns ju rätt att laga sprickan, hur ska jag göra? Gassvetsa?

Med grenrör så menar du downpipen va? var till den andra mega-turbon som satt på, men den har jag ingen användning för nu längre då jag vill ha originalturbon istället. Den andra är så stor och jag vill egentligen inte ha för mycket krut i maskinen.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: TurboZink
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 13:57 
Offline
Donator 2014

Blev medlem: sön 01 apr 2007, 23:19
Inlägg: 299
Ort: Öckerö / Gbg
Kul läsning när man ser att det går framåt Du ligger inte o :sleep i garaget iallafall :good:

Följer din tråd :bow:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 425 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009