Calibra Team Sweden, Forum
http://calibrateamsweden.se/

TurboZink
http://calibrateamsweden.se/viewtopic.php?f=12&t=16830
Sida 1 av 29

Författare:  MartZink [ lör 08 dec 2012, 16:20 ]
Inläggsrubrik:  TurboZink

Tja, ska börja fixa med turbobilen som jag köpte av NitroZ här på forumet.
Det är en 94, lite rost här och där men inte så farligt, inte som min andra iaf hehe.

Bild

Det saknades komp i ena cylindern så jag började riva ner och tog av toppen.
Det är kolv nr 2 och 3 som är rökta, 3an är det hål i och 2an är på gränsen.
har blivit stort hål i 3ans cylinder, har inte mätt men det är ganska djupt, tror det är mer än 2mm bortbränt, så jag får väl stoppa dit ett annat block.

Bild

Här har kolvarna olika färg, någon som vet om det brukar vara såhär? 2 och 3 blanka men 1 och 4 sotiga.
Bild
Bild

kolv 3, och skadan i cyllinder.
Bild
Bild

kolv 2, precis börjat deformeras.
Bild

Har ju 2st NE motorer som inte ska användas, hört att enda skillnaden mellan NE och LET är oljeretur och storleken på en oljekanal som man kan fixa till. Större i NE.
Skulle vara bra om man kunde ta ett sådant block, så slipper man hämta ett.
Någon som vet om det fungerar?

Ska sätta tillbaka originalturbon, den är i ganska bra skick vad jag har kollat än. ska kika lite mer på den sen ifall den är sliten, men glappar ingenting iaf. Sätta tilbaka några givare och sensorer som inte har suttit inkopplade. Troligen fixa AC, ganska skönt att ha på sommarn hehe. ha de

Författare:  peps [ lör 08 dec 2012, 21:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

kolvar behöver du ju å stakar
spm stakar får du för 3000kr nya

Författare:  dtm peppe [ lör 08 dec 2012, 21:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

var kan man hitta stakar för 3000kr
peps? kan va intresant

Författare:  peps [ lör 08 dec 2012, 21:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

spm
sten parner motor
sk kina stakar kör med sådana i orginalarn
helt ok för det priset
finns på ebay oxå

Författare:  peps [ lör 08 dec 2012, 21:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

förresten motorn verkar ha gått snålt
dvs för lite bränsle till laddtryck.
blir rena rama svetslågan inne i cylindern.

Författare:  dtm peppe [ lör 08 dec 2012, 23:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

peps jag var inne på spm sten partners motor och hittade inte stakarna till calibra turbo kan du skicka någon länk så man kan ta o beställa

Författare:  MartZink [ lör 08 dec 2012, 23:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

peps skrev:
kolvar behöver du ju å stakar
spm stakar får du för 3000kr nya


Woot, behöver man stakar också?, de tar väl ingen skada av det?

peps skrev:
förresten motorn verkar ha gått snålt
dvs för lite bränsle till laddtryck.
blir rena rama svetslågan inne i cylindern.


A jo jag vet, det är det som hänt.

Författare:  peps [ sön 09 dec 2012, 00:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

de e nog inget att ha om det är orginal stakar.
är det smidda så skulle jag ta ur dom å kolla dom.

Författare:  peps [ sön 09 dec 2012, 00:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

länk ring han vetja.
han lägger ner så extra billigt
http://www.stenparnermotor.se/
bara att säga att det är en c20let motor eller c20xe
opel 16v

Författare:  MartZink [ sön 09 dec 2012, 00:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

Ah jo det är bättre smidda stakar. Tack för tipset, ska ringa honom om de är skadade.

Författare:  peps [ sön 09 dec 2012, 10:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

förresten kolvar har han me om de inte e slutsålt
tala om att det är let

Författare:  MartZink [ sön 09 dec 2012, 16:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

peps skrev:
förresten kolvar har han me om de inte e slutsålt
tala om att det är let


Okej, men skulle man inte kunna bara köra med schyssta originalkolvar? eller är det lika bra att skaffa ''bättre'' kolvar? ska ju inte trimma mycket alls.

Slits 'bättre' kolvar mer är original?

Författare:  dtm peppe [ sön 09 dec 2012, 17:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

Du kan inte lägga in orginal kolvar blocket är. Borrat och honat för överdimesion kolvar. Det du kan göra byta block och kolvar kolla din topp med o ventilerna i den

Författare:  MartZink [ sön 09 dec 2012, 17:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

dtm peppe skrev:
Du kan inte lägga in orginal kolvar blocket är. Borrat och honat för överdimesion kolvar. Det du kan göra byta block och kolvar kolla din topp med o ventilerna i den


Nej jag vet, jag ska byta block. Toppen är ok, inga skador.

Tänkte ifall man skulle kunna köpa kolvar av någon här. Men man kanske inte kan vara så snål.

BTW ni som kör med turbobilen, har ni större kylare på?

Författare:  peps [ mån 10 dec 2012, 00:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: TurboZink

orginal kolvar nya kostar ca 8000kr
de är smidda å klarar minst 550hk

Sida 1 av 29 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/