Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: sön 24 sep 2017, 05:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: m4kii's turbo- TILL SALU
InläggPostat: tor 31 jan 2013, 19:32 
Medlem

Tja har börjat pilla med Calibran nu under vintern och har som mål att få ut 300-400hk i en pålitlig bil som ska vara både rolig och se på men även å köra på träffar,strippen och bana :)
Är första bil projektet så ska lära mej under vägens gång.
Bild

TILL SALU 15.000KR 0723638612

I motorväg så blire.
Måla blocket silver/grå-Klart!
H-profils stakar-Klart!
Större Turbo-Klart
Grenrör med t3 fläns och extern WG-Klart!
större spridare-Ej klart
Snygga till org fulrail-Klart!
Ställbar Btr-Klart!
vassare soppapump-Klart
Större IC- Klart
3" avgas hela vägen-Ej klart!
2.5" tryck rör-Ej klart
Egen byggd snorkel 2.5"-Ej klart
Bredbands lambda-Klart!
EDS 3.5 eller Mappning-Ej klart
3bar mapsensor-Ej Klart
Silicon kylarslangar-Klart!
z20let oljepump-Klart!
Pickup-Klart!
bättre lager-Klart!

Utseende/Ljud.

fällbara sportstolar-På Går!
extra mätare som behövs-Pågår
Ny ratt-Klart
bygga baslåda i bakluckan-På Går!
fixa små detaljer i bilen-Pågår
glasfiberhuv-Hör av dej om du har en!
Större vinge-På lackering
kolfiberfolering-Ej klart
Mera kommer under projektets gång :whistling:

turbon som ska i.
Bild

motornrummet nu.
Bild

front borta för montering av intercooler och lite annat,
Bild

ber om ursäkt för mindre bra bilder men har inte så bra belyst uppställnings plats,
Bild

2/2.

Svårt att få nått gjort denna helg då man har dottern varannan vecka så blir annat å göra än att pilla med bilen men fick iaf iväg vingen på lackning så det står inte helt still. :)
Blir till att ladda till nästa helg då det blir att skruva bort saker som ska bytas ut och tas bort ur motor rummet samt att börja förbereda för att plocka ur motor :)

9/2.

tja blev entligen några timmar i garaget idag så fick ganska mkt gjort :)
Har börjat koppla ur motorn och ta bort det som inte ska vara kvar/bytas ut i motorrummet samt att försöka lista ur hur f*n jag ska göra med elen,
Då det är inte fint draget och höljet är STENHÅRT så får nog bli att "strippa allt och linda om det själv med något bra och som ser bra ut tips? :dknow
sen har växel spaken varit "sladdrig" å såg nu att det glappar som satan mellan "växel axlarna" och själva axeln som kommer ur växel lådan, ser ut som att sprintarna är nötta men finns det nått rep kit till detta?.

aja lite bilder på vad dagens arbete har gett :crazydriver:

Börjar bli tomt :)
Bild
Bild
Bild

en fråga bara vad är detta för något ? den som sitter i snorkeln och under insugen ?
Bild

när motorn väll är ute ska hela utrymmet tvättas och rost lagas då jag hittat några fläckar :mad: sen ska man reda ur ormboet å få ett rent utseende på allt :rolleyes:
blir att fortsätta imorgon :good:

10/2
tja vart några punkter avprickade denna söndag men bara invändigt,
slet ur stolarna, monterade bort mitten panelerna som jag ska fixa in lite mätare i,
sen tömde jag även skuffen för å måtta och planera låd bygget.
org stolarna är i bra skick och tillsalu, får sälja av org delarna för å bidra i projekt kassan :good:
motorn åker ur om 14 dagar (får lill tjejen till nästa helg så blir till å göra annat då :) )
lite bilder på dagens verk..

bild på stolarna,
Bild

vart ganska tomt i bilen :)
Bild

panelerna borta ^^
Bild

finns lite plats å leka på, batterit kommer å vara i de vänsta facket,
Bild

en lite vink av hur det kanske blir, funderar på att köra de i rostfritt får lite "race" känsla ;)
Bild

va det som vart gjort denna helg får pilla med mätarna i veckan efter jobbet samt införskaffa motorstativ och lite saker som jag behöver till å få ur den :)

12/2.
Har haft lite för mej efter jobbet nu med å bytt text på skärmen till svenska så man fattar vad som står ;) sen har jag även lämnat in mina gammla kyl och tryckslangar till en firma som ska göra egna kit i silicon till calibror så ska bli kul och se hur det blir när det blir klart. :good:
Imorgon är det tänkt att jag ska sno med mej lite rostfritt hem och klippa ur för mätarna och se hur det blir annars får man köra på plexi lr nått, ska även beställa hem ett grenrör snart så man kan muttra på turbon på motorn och kolla hur långa olje slangar man behöver och hur man ska lösa det med tryckrören, hur har ni gjort ifrån ic till motorrummet, räcker det med 2st 90 gradare på varje sida? har inte fixa fram en svets ännu så har inte fått till fästet till ic på bilen än.. blev en halv bok men nu vet ni hur man ligger till :laughing:

21/2
vart en snabb tur till bilen idag för å lämna stolarna och plyfaskiva (underlag när motorn ska ur) stolarna passar in riktigt bra i bilen båda färg och utseendemäsigt :),
klippte även ur en bit rostfritt som jag ska ha mätarna i blir nog riktigt bra när det är klart :)
sen har man införskaffat sej en svets nu i veckan så man kan börja fixa till fästen och sånt så de börjar hända lite nån gång. På lördag blir det att skruva loss de sista och ev lyfta karossen så man får ut det "lilla" packetet :good:

måste bara hitta en bra "borr" som är 52mm :confusednew:
Bild

en liten bild på kontoret ;) NFS ratten ska ut!
Bild

skönheten :nuts: ett fynd enligt mej 3000kr och fick med 40kg tråd
Bild

ska försöka hinna med en uppdate på lördag med en motor utanför bilen, beroende på hur länge man blir kvar i garaget ;)

24/2.
lördagen vart tyvärr soffläge hela dagen men tog igen det idag ;)
Motorn är ur! skönt som f*n och hyfsat stolt då jag gjorde det helt sj :)
vart lite förfinade ord och lite funderingar med det löste sej tillslut,
såg att man har ganska många timmar med att skrubba och bomba med avfettning pga tidigare olje läckars och en paj damask till vänster drivaxel så är väll en halv cm tjockt lager med olja/smuts på nästan hela blocket,f-låda och växellåda.

några bilder efter dagens slit.

Bild

Bild
här vare tomt :)
Bild

många timmar kvar på denna men fint skare blir!
Bild
Bild
Bild
någon som är sugen på att dra på sej diskhanskarna å skrubba lite så finns de å göra snabbkaffe å en kanellängd kan fixas :whistling:

imorgon kväll blire stor städning efter som att det ser ut som kriget, sen att få lite ordning och reda på allt så man inte tappar bort något, alltid trevligare att hålla på när man vet vart man har allt villket man inte gör nu :confusednew:

28/2
tja,
nu har man påbörjat att tvätta upp motorpacketet villket inte var det lättaste då de sitter j*vligt bra vill jag säga. Men måste medge att Biltemas "ångspruta" är till riktigt stor hjälp med alla små hörn och sånt som finns men även på de öppna ytorna med, vart iallfall 3 timmar med å nötta med "ångan",avfettning och trasor men kom en bra bit på vägen.
Har även fått för mej att kanske köra på E85 ist för soppa om det går att lösa på ett smidigt sätt och inte kostar allt för mkt vill ju få igång bilen så snabbt som möljigt fast det får ta den tid det tar så man blir helt nöjd med allt, inget halvdant bara för att det ska funka ;)

en bild på den jag menar lite synd att vatten behållaren är bara på lite mindre än en halv liter men för bara typ 200kr så får man inte så mkt :)
Bild

inte helt klar än men en bra bit på vägen :)
Bild
Bild
Bild

4/3.
Så nu har man gjort lite ändringar i planerna och ska köra på e85 i maskin och höja ribban för hur mycket hästar man ska ha i motorn till att det får blir vad det blir men inget överdrivet. ska köra på lucas 444cc spridare och kanske Walbro GSL 392 som ska klara 400hk på e85, så ska det nog hända lite när man trycker det pedalen :) har ni något tips på en bra på som ger runt 400hk på e85 till en vettig peng så uppskattas tips.
och sen stora frågan är vad besiktingen säger men ska du ge bättre soppa värden så skulle blir förvånad om de klagar ? :help:

bjuder på en titt på vart allt händer dock några dagar gammalt.
Bild

Bild

ihelgen blir det att köra igång igen med att fixa i motor rummet allt ska göras rent och målas upp får dock vänta med målingen tills vädret håller sej varmare, men allt ska vara förberett så det är bara å börja när det går.

6/3.
fått reda på att i juni kommer det finnas kylar och tryckslangar i silicon att köpa ifrån en svensk hemsida, lämnade in mina gammla till DO88 för att dom skulle kunna malla av dom för att göra som sakt egna kit i silicon till calibror med LET motorn. alltid kul när man kan köpa bult on saker som finns nära ( i sverige) :nuts:

18/3.
Kom ett packet ifrån MartZink med ett grenrör och wastegate så ihelgen blir det att kolla hur det blir på motorn, blev ett ganska stort packet när man monterade på turbon med grenet :rolleyes: så nu är det bara å plocka isär motorn och byta stakar och en större olje pump och de packningar å lager som måste bytas innan motorn kan komma tbx in i bilen igen, så man kan börja med alla rör och sånt :), blir lungt på mekfronten tills på fredag/lördag då blir det att hoppa in i motorutrymmet och fixa till allt där inne. tyvärr inga roliga bilder att dela med mej av men kommer efter helgen :)

25/3.
Nu har man tagit tummen ur och tvättat ur motorrummet så nu är olja,fett och skit borta så det är som nytt där inne förutom att det är en massa färgdamm :) turbon passa in hur bra som helst så nu blire att dela på motorn då man har varit och köpt ett motorstativ :good: sen blev det en till svets men denna en TIG/PINN så nu har man allt till bygget :P
Nu saknas det bara en ny pump och stakar så man riva och bygga ihop motorn så man kommer framåt i bygget nångång.

lite bilder åt folket :D

snart helt rent här inne,

Bild
Bild

Grenrör å turbo på :nuts:
Bild
Bild

får komma på nån bra lösning med nuta bultar,
Bild

blir fint med ny IC.
Bild

rent och fint ;)
Bild

13/4,
vart seg på att uppdatera här men har haft mkt å göra..
har iaf fått loss motorn ifrån lådan och satt upp den på stativ samt börjat plocka bort allt ifrån den, men såg på kolvarna att det blivigt som gropar i dom på vissa ställen :confused:
samt att det blivigt märken på sidorna i cylinderloppen inget på "djupet" bara synligt så det kändes släta å fina, mest oroligt för "groparna" i kolvarna går det bara att putsa till dom så det blir rena å fina eller måste man köpa nya?, kommer ifall nya ringar på dom,
lite bilder åt folket på motorn nu,

Äntligen uppe!
Bild
hur loppen ser ut,
Bild
Bild
Bild
Fick även hem en lite sak ifrån tyskland i veckan, 1700kr med frakt tyckte jag var ett bra pris :)
Bild

Lagrena till stakarna såg och kändes bra inget glapp nånstans så kändes bra, ska bara beställa hem stakar och ett paknings set och slänga lite färg på blocket och motordelarna så kan man börja monterna ihop den igen, ska även fräsa av de plana ytorna innan dock,ska fixa bilder på kolvarna så ni ser vad jag menar men klockan sprang iväg å man har inte flextid på jobbet så fick tyvärr vika av :(

1/5.
Nu är blocket klart för färg som blir blocket silver/grå och de andra blir blått :good: .
sen har jag fått mina kylslangar ifrån DO88 så kommer blir ett riktigt facelift när den är klar :D sen blir de nya stakarna skickade på torsdag och att beställa packingsset och kamrems kit sen är det bara att plocka ihop och stryka en punkt på listan.
Håller tummarna på att de blir några repor i sommar innan det blir att ställa in den igen :)

Blocket rent och fint å får snart ny färg.
Bild
Bild
hämtat packet och en lite shoping runda som blev färg,MSD tändning och en tackvinge.
Bild
Bild

11/5.

tja nu kommer inte liten uppdate på hur allt ligger till just nu :)
blocket är målat och lite motor delar och har börjat återmontera lite saker, måste besällt hem ett packings set till motorn för att fortsätta nu så det får bli när pengarna rullar in, :good: sen har mina vevstakar kommit så du har man allt för bottendelen hemma förutom packningar då.. måste man ha olje till bulten på stakarna eller går det att montera utan? villken NM ska dom dras i ?
sen är det någon som sitter på en pickup till z20let? försökt söka på det men hittar inget, och förstår mej inte på vissa sidor :confusednew:
sen bestämde jag mej för att bygga en baslåda i bilen blir en liten specialare som blir plastad och ska inte ta allt för mkt utrymme :)

bilder åt folket!
blocket efter lite förfining, flummig färg men blev ganska ball ändå lite diskret :)
Bild
Bild
Bild
bjöd även dessa på lite färg ska klarlackas bara,
Bild
Bild
påbörjad montering med delar på motorn :good:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
sen mina fina vevstakar liten skillnad imot orginal ! :whistling:
Bild
kommer lite bilder på lådbygget när man börjar se lite resultat på den ^^

29/9.
Efter semester ifrån allt med bilen så har man fått gnistan igen och har gjort klart det mesta med motorn nu. Fick tag i en pickup som passar nya pumpen dock var det inte "bult on" då den byggde lite för mycket på höjden och tog i oljetråget men ska fixa detta imorgon samt köpa en momentnyckel så man kan dra åt allt så är motorn redo att komma tillbaka in i bilen igen :dancing: känns skönt med nya packningar överallt då den hade sina små läckor här å var. har inte tagit så mycket bilden då det inte är så roligt att de "resultatet" efter att ha slipat in ventiler å bytt packningar :p
men satte allt på sin plats för att se hur det kommer se ut när den är klar :nuts:

lite bilder på motorn blir trevligt å öppna motorhuven när den är på plats igen :nuts:

Bild
Bild
Bild

Nya oljepickupen!
Bild

3/12.
Håller på att bunkra upp med delar nu, så bygg fronten går det ganska segt men lite händer men bara småsaker för att allt ska gå snabbare när man har mer saker att leka med, är inte helt fel å sitta inne och leta delar då man har kall garage så är inte gå himla skönt att skruva efter jobbet men när delarna ligger på hög så har man inga ursäkter kvar! :good:

8/2.
nu har man lyckats ta sej ner att bytt lager och dragit fast allt i bottendelen, ska bara få igång TIGen så jag kan svetsa om oljepickupen så kan man vända motorn och skruva på toppen! sen är det "bara" att kasta in motorn och bygga avgas,soppa och tryckrör.. sen när pengarna tillåter beställa hem EDS 3.5, köpt lägenhet nu ska rullar inte runt i pengar tyvärr ;)

tog lite bilder för att ha nått roligt att kolla på iaf :P

lagerna i MAHLE :nuts:
[URL=https://imageshack.com/i/ghtxgwj]Bild[/URL
Bild

bilder på kontoret inte kommit så lång här inne...
Bild
Bild
Bild
ska bli kul att få nöta lite mer mil med denna!
Bild

motorrummet
vad är de bästa sättet att få fast denna svets eller göra hål och bulta??
Bild
Bild
sen hitta en bra plats att fästa denna skönheten:)
Bild

växellådan väntar på en motor å sen återmonteras
Bild

konstigt att man kan hålla ordning på allt i denna kaos! :D
Bild

Senast redigerad av m4kii fre 16 okt 2015, 12:06, redigerad totalt 25 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Calibra 4x4 turbo- vinterprojekt trim,styling
InläggPostat: tor 31 jan 2013, 19:36 
Donator 2013
Användarvisningsbild

Images: 0
Schysst! Kul med fler som pillar :) Men känns det inte lite onödigt att byta till en annan turbo om du vill ha runt 300? Originalaren ger ju runt samma? :)

Profil Skicka e-post Personal album  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 19:38 
Medlem

MartZink skrev:
Schysst! Kul med fler som pillar :)

tackar :) jaa alltid kul att kunna glo runt lite för tips och ideer :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 19:41 
Medlem

MartZink skrev:
Schysst! Kul med fler som pillar :) Men känns det inte lite onödigt att byta till en annan turbo om du vill ha runt 300? Originalaren ger ju runt samma? :)

skicket på org snurrarn var inte så bra och hitta denna för ett riktigt bra pris på en utförsällning, sen är det lite roligare när det inte är orginal enligt mej :p

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 19:58 
Donator 2013
Användarvisningsbild

m4kii skrev:
MartZink skrev:

skicket på org snurrarn var inte så bra och hitta denna för ett riktigt bra pris på en utförsällning, sen är det lite roligare när det inte är orginal enligt mej :p

Ah ok, ja det är klart mycket roligare :) bara man får dit det så är det ju nice.

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 20:03 
Medlem

MartZink skrev:
m4kii skrev:
MartZink skrev:

Ah ok, ja det är klart mycket roligare :) bara man får dit det så är det ju nice.

ja får hålla tummarna för att de lirar när allt är klart ;) såg att du har tagit ur motorn, hur krångligt är det att få ur den?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 20:09 
Donator 2013
Användarvisningsbild

Citera:
ja får hålla tummarna för att de lirar när allt är klart ;) såg att du har tagit ur motorn, hur krångligt är det att få ur den?

Det är en del jobb, jag tog ju ut hela subframe-paketet med väexellåda och allt neråt.

Nu när jag har gjort det än gång så vet man ju var det sitter fast och så, men det tog ett tag att lossa alla saker och förbereda.

Vet dock inte om man kan plocka ur endast motorn uppåt. Är ganska tajt att komma åt bultarna.

Jag fuskade och hade lyft och pallvagn till hjälp, men det går kanske på annat sätt med om du inte har det.

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 20:23 
Medlem

MartZink skrev:
Citera:

Det är en del jobb, jag tog ju ut hela subframe-paketet med väexellåda och allt neråt.

Nu när jag har gjort det än gång så vet man ju var det sitter fast och så, men det tog ett tag att lossa alla saker och förbereda.

Vet dock inte om man kan plocka ur endast motorn uppåt. Är ganska tajt att komma åt bultarna.

Jag fuskade och hade lyft och pallvagn till hjälp, men det går kanske på annat sätt med om du inte har det.

villken lyx ;) har bara en motorlyft och förhoppningsviss en massa tålamod så får ta den uppåt :P

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 21:02 
Super Medlem

Images: 2
Hej.
Tänkte bara tala om att jag hade bara verkstadsdomkraft när jag höll på
med mitt projekt calibra turbo 93.tråden finns kvar men projektet är skrotat.
Det är klart att rekommenderaq att ta hela paketet neråt fast du inte har så avanserade grejjer.Lossa allt som håller motor och växellåda och ta bort motorbalken sen har du verkstadsdomkraften under motorn och sänker ner.Karrossen väger inte mycket när det är ur.
Låna en motorlyft eller kompisar att flytta karossen.Det blir väldigt mycket enklare för dig o få ur det.Kul aatt du lagt upp en tråd.Jag håller på ungefär som du och bygger om lite grann med trimmning och steriobygge.inredning och allmän uppfräschning av en calibra turbo DTM.
Jag har byggt färdigt baslåda i skuffen , det blev riktigt bra kombinerade med att bygga hatthylla och baslåda. så jag har en 12 tums bas sen 2 st 6x9 i hatthyllan sen är allt avdelat.
Jag byggde in spootlight i lådan också så nu har jag bra belysning i skuffen.Sen håller jag på och bygger 2 lådor som ska sitta på vardera sida där det svänger in i bakkant där tänkte jag sätta slutsteg till anläggningen.Jag har tillverkat högtalargaller till basen och sen tillverkade jag rektangulära galler till slutstegen.Det blev riktigt bra

Fargo

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 21:20 
Medlem

FARGO skrev:
Hej.
Tänkte bara tala om att jag hade bara verkstadsdomkraft när jag höll på
med mitt projekt calibra turbo 93.tråden finns kvar men projektet är skrotat.
Det är klart att rekommenderaq att ta hela paketet neråt fast du inte har så avanserade grejjer.Lossa allt som håller motor och växellåda och ta bort motorbalken sen har du verkstadsdomkraften under motorn och sänker ner.Karrossen väger inte mycket när det är ur.
Låna en motorlyft eller kompisar att flytta karossen.Det blir väldigt mycket enklare för dig o få ur det.Kul aatt du lagt upp en tråd.Jag håller på ungefär som du och bygger om lite grann med trimmning och steriobygge.inredning och allmän uppfräschning av en calibra turbo DTM.
Jag har byggt färdigt baslåda i skuffen , det blev riktigt bra kombinerade med att bygga hatthylla och baslåda. så jag har en 12 tums bas sen 2 st 6x9 i hatthyllan sen är allt avdelat.
Jag byggde in spootlight i lådan också så nu har jag bra belysning i skuffen.Sen håller jag på och bygger 2 lådor som ska sitta på vardera sida där det svänger in i bakkant där tänkte jag sätta slutsteg till anläggningen.Jag har tillverkat högtalargaller till basen och sen tillverkade jag rektangulära galler till slutstegen.Det blev riktigt bra

Fargo

låter lätt när du säger det :P får se hur jag går till väga, finns det någon hära som bara lyft motorn som vet exakt hur j*vligt det är?? :confusednew: härligt tänkte oxå köra på lite smått å gott i skuffen men har inte bestämt mej villka basar jag ska peta in men lutar åt dubbla 12" sen får fantasin flöda ;)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 21:34 
Avancerad Medlem

ser bra ut ;) faktiskt grymt projekt det blir bra :) när du endå när du ska dra ut 300hk så kan du putsa lite på den så den blir snabb 0-100 :) med en bra verkningsgrad hehe

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 21:48 
Medlem

dtm peppe skrev:
ser bra ut ;) faktiskt grymt projekt det blir bra :) när du endå när du ska dra ut 300hk så kan du putsa lite på den så den blir snabb 0-100 :) med en bra verkningsgrad hehe

Tackar :) ja får se vad man lyckas koka ihop ;)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 22:37 
Avancerad Medlem

e du intreserad av chipp har jag något btr och ic

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 31 jan 2013, 23:09 
Medlem

dtm peppe skrev:
e du intreserad av chipp har jag något btr och ic

Vad haru för chip? Vad ger det?
//M

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre 01 feb 2013, 00:00 
Avancerad Medlem

det är eds steg 3 kan ge 400hk med mappsensor men utan mappsensor o lite sådant så ger det la 320hk

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]