Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 25 jul 2017, 16:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: conman´s 3 svarta...
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 15:00 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Tänkte att det kanske var dags att man slängde upp en projekt tråd, jag har ju tre calibror och alla är modifierade på ett eller annat sätt. Och med inköpet av den tredje calibran så kommer projekten ta liten annan vändning men det tar vi längre fram.

Vi börjar med calibra nummer 1, den lila.

Jag köpte bilen 2001, en svensksåld Opel Calibra Turbo -93 tidigare ägd av Fredrik Lundkvist (frekvent besökare av strippen med sin ford escort cossie)

När jag köpte den var den utrustad med 17" Antera fälgar, ett DTM kjolpaket, vinge, enemchip och rätt sjyst ljudbygge.

Bild
Bild
Bild
Bild


Senast redigerad av conman fre 19 jun 2015, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 08:38 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
2003 var det dags att börja modifiera bilen, exteriört vart det 19 "Ace fälgar med 225 or, vectra handtag utan cylindrar, sågade ett hål i huven för att bli av med värme och monterade SAAB 9-5 Aero 308mm bromsar.

Motorn uppgraderades med arp bultar till vevstakarna, svetsade ett grenrör och monterade en Mitsubishi TD04-18T turbo, svetsade även en intercooler av en nedkapad Iveco lastbils intercooler, sedan blev det installerat ett Unichip och Volvo gröna 465cc spridare och annan bränsletrycksregulator.

Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 08:45 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Även 2004-2005 blev det uppgraderingar, ACE Tyson Black 19" fälgar, glasfiberhuv, sidepipe som mynnade ut efter förardörren och turbon byttes till en KKK-24 från Volvo S60R.

Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 12:01 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1128
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
Så du har haft bilen så pass länge, tufft!

Roligt att du skriver lite om dina bilar :good:

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 08:27 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Ja åren går och bilen består :good:
Kände att det var på tiden att skriva lite om bilarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 08:38 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Bilen gick bra med KKK24án, kanske lite för bra vilket innebar ett par ras:
Fördelningslådan valde att tacka för sig.
Ventilsallad kom upp på menyn.
Fyra stakar som som inte längre stod rakt i ledet.

Bilen fick stå och skämmas ett tag medan planer smides.

Fram med kap och slägga :whistling:
Bild
Bild
Bild

Efter rensning av karossen var det dags att svetsa bur, skissade upp hur buren skulle utformas och satte igång.
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 12:58 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Dags för motorbygge bestående av:
z20let oljepump med modifierad sug, smidda stakar, Wössner 86.5mm kolvar, Cometic packning, ARP bultar, polerad och balanserad xe vev, borrat block med extra kylkanaler, justerbara kamdrev, svetsat grenrör och Garret GT3071r turbo (uppgraderingsturbo för evo), alla lager, packningar, remhjul och vattenpump är nytt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 13:08 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Fler delar inhandlades/byggdes, vattenkyl, intercooler, dumpventiler, insug, koppling, styrsystem, bussningar, coilovers, pedalställ, instrumentering, spjällhus, spridare, bränsletrycksregulator, zf växellåda, elektriskt styrservo m.m
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 13:26 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Obs, vill ni ha all text innan bilderna eller precis över varje bild?

Bygget fortsätter, axlarna fram delades och bara ytterdelarna sparades för att hålla lagerna.

Bakvagnen var lite mera pill med, bestämde mig för en Omega 3000 diff då den passar i original bakvagnsbrygga. Men drivaxlarna till den klumpen är för de större yttre medbringarna, på calibran sitter det de mindre. De större medbringarna från omega 3000 m.m passar inte i naven på calibran heller. Lösningen är att ta medbringarna från Omega 2,4, de passar i naven på calibran och samtidigt passar de grövre drivaxlarna. Obs, tog bort ca 5mm på omega 2,4 medbringarna för att drivaxlarna skulle gå fritt hela fjädringsvägen.

BildBild
Bild
Bild

Medbringarna från Omega 2,4 kortade 5mm
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: mån 11 maj 2015, 20:56 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
ja tycker att du beskriver det bra med text före bilder uppdelat lagom.

blir rätt avis på det insuget :banghead:

men turbon som hamnar som rätt upp ur huven eller som volvo med luft rakt in i gapet e de tänkt då?

funkarju med rakställt.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: tis 12 maj 2015, 09:33 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Kanon, då fortsätter jag med text innan alla bilder :good:
Ja insuget är fint och funkar kanon, turbon hamnar under huven även om det är tight.

Så liten fortsättning i bygget då, först så kan ni ignorera den vita färgen i motorrummet. Hade tanken på att ett vitt motorrum kunde vara stiligt men suget att få köra tog överhand.

När fram och bakvagn var färdigt och coiloversatsen var monterad började jag klura på placering av motor, använde mig av ett tomt block medans den nybyggda motorn stod o glänste i garaget. Så här blev placeringen av motorn.
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: tis 12 maj 2015, 09:35 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
När motorn och lådan hade hamnat på rätt plats började jag montera stolar, pedalställ m.m
Sedan var det dags att montera den nybyggda motorn i karossen.

Bild
Bild

Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: tis 12 maj 2015, 19:40 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
När jag fått i den nybyggda motorn så tog jag hem bilen från mitt jobb där den hade stått ett tag. Väl hemma så fortsatte bygget med att bygga kardantunnel, fixa elsystemet då jag hade tagit bort alla kablar i hela bilen, koppla styrsystemet, göra klart bränslesystemet, montera kyl, intercooler, tryckrör m.m

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen var det dags att provstarta :dancing:
Bild

Film på första uppstarten:
https://youtu.be/COX6QZp9dS0


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: tis 12 maj 2015, 19:51 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 21:10
Inlägg: 235
Ort: Tranås, Norra småland.
Efter mycket pill med den treskiviga tilton kopplingen, beslutade jag mig för att använda en vanlig koppling. Det blev en 618 tryckplatta och en zinter lamell, efter bytet av koppling så funkade det kanon. Avgassystemet byggdes färdigt med en sidepipe som mynnar ut efter dörren och det vart en annan huv och en uppsättning 18" hjul. Inredningen behölls spartansk.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: conman´s calibror
InläggPostat: ons 13 maj 2015, 00:26 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 16 mar 2004, 16:02
Inlägg: 446
Ort: Ljusdal
Grymt kul läsning för att inte tala om bilderna. Tack för att vi får se!
Fortsätt! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009