Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 25 jul 2017, 16:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elitemaster90´s Calibra Turbo -94
InläggPostat: sön 23 okt 2016, 11:16 
Avancerad Medlem

Images: 0
Efter sju år i min ägo så stod jag inför ett vägskäl, sälja bilen o satsa på nått nyare med mycket hästkrafter eller behålla o fixa upp samt pilla lite på motorn för lite roligare körning. ;)

Till slut så blev valet att jag behåller den.

Jag passar även på o lägger upp vad som sitter på bilen.

Motor:
Det mesta original förutom:
Ebay-kopia av EDS steg 2 chip(ska ge upp till till 76hk extra med rätt grejer, jag är dock tveksam till att det stämmer men en jävla skilland vart det, inte minst i förbrukningen) :p
Frontmonterad intercooler
Justerbar laddtrycksregulator ställd på 3,5 bar.
2,75" downpipe
Sportkat
Simons mellanrör med ljuddämpare
Hemmasvetsad 2,5" slutburk med dubbla utblås

Drivlina:
Fempuckad sinterlamellkoppling med förstärkt tryckplatta
Uppgraderad f-låda av CalTe med 180nm visco.

Hjul och väghållning:
16 tums Schmidt fälgar
Coilovers med justerbara fjädrar.

Här e första bilderna på den efter att ha hämtat den i Helsingborg augusti 2009.

Bild
Bild
Bild

Tvätta e ju heller aldrig fel :)
Bild

Tiden gick och det hände inte så mycket mer förutom en hemmarenovering av motorn gjordes då kolvringar, lager, packningar o tätningar, samt lyftare byttes även nya lyktor runt om, annars är det inte så mycket mer.

Bild
Bild
Bild

Några kommer säkert undra över plåtarna men det är så att hösten 2012 flyttade jag ner till Bulgarien en period(är själv delvis ursprungligen därifrån) och bilen fick följa med ner dit så den blev registrerad därnere.

Sommaren kom 2013 och från Bulgarien drog jag vidare till Norge. Även här dåligt med bilder
Bild
Nytvättad och något tillpassade ändrör.
Bild
Denna bild är tagen ett år senare alltså sommaren 2014. Tyvärr fick jag allt mindre och mindre tid med å under hålla bilen då jag under tiden bodde i Norge utan någon som helst plats att skruva med bilen så den lilla tiden till underhåll fick ägnas hemma i Sverige. Så här såg början på semestern ut. Soppapumpen valde o ge upp så det blev transport hem till Sverige från Oslo.

Här kommer dock lite trevligare bilder ute på de europeiska vägarna. :)

Denna bild är tagen i hamnen i Liepaja, Lettland förra sommaren påväg tillbaka till Norge från Bulgarien med ett kort stopp hemma i Sverige.

Bild
Denna bild är från i våras, numera bor jag i Sverige och bilden är tagen hemma rullandes felfritt. :)

Bild
Bild
Denna bild är tagen i somras på gränsen mellan Lettland och Litauen påväg ner till Bulgarien ännu en gång. :)

Semestern tog slut och jag valde att ställa bilen i Bulgarien denna vinter för o låta nån annan fräscha upp den ordentligt åt mig så såhär ser den ut just nu.
Bild

Ny lack väntar. Det blir samma Novasvart som innan fast med pärlemoreffekt. Samtidigt så passar jag på o slänger på gälar o ett luftintag på huven samt ny kofångare fram, kjolpaket och även valsade skärmar. :D

I och med de valsade skärmarna så väntar nya fälgar till våren. Det blir stance på riktigt med 10x17 bak och 8.5x17 fram. Vilket märke det blir är ännu inte bestämt då det är riktigt svårt o hitta några i min smak med passande bultmönster.

Under tiden det jobbas på bilen så passar jag på o leka av mig mig i slutet på hojsäsongen med min nyinköpta leksak. :)
Bild.

Mer bilder kommer när lackeraren har tid o fota. ;)

Profil Skicka e-post Personal album  

Inläggsrubrik: Re: Elitemaster90´s Calibra Turbo -94
InläggPostat: tis 25 okt 2016, 15:57 
Donator 2014
Användarvisningsbild

Fan vad kul med en Calibra Turbo till här :) :) :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Elitemaster90´s Calibra Turbo -94
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 11:28 
Donator 2014
Användarvisningsbild

Var köpte du Coilovers till din bil?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]