Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: ons 14 nov 2018, 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 249 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Project vizay [Nu med vinterplaner]
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 00:16 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
Nu undrar ni säkert vad i hela fridens namn jag håller på med, dubbelpostar å grejer.
Har valt att göra om min projekttråd helt eftersom det mesta av planerna har ändrats både en två och fem gånger. Den här tråden följer en bättre struktur för vad som gjorts å vad som ska göras :)

Nåväl, lite om bilen nu.
Bilen är en Silverfärgad 8v från 1992. Den är en tyskimport och har precis passerat 20k mil enl. mätaren (säkert 20-22k mil egentligen alltså :P)
Den är i stort sett i originalutförande motormässigt.

Mina planer för bilen innehåller främst uppfixning av motor och hela bilen egentligen så den ska gå så rent och bra som möjligt, därefter kommer planer på styling och motoruppgraderingar.
Jag kommer hänga på lite småtrim på den för att komma upp i kanske runt 130ish hästar, mest för att ge bilen en något roligare karaktär men inget monstertrim direkt. Sen efter det följer väghållning och dylikt när styling är klart.

I slutändan hoppas jag på att sitta med en calibra som har bra väghållning, lite mer krut under huven än en standard 8v och en bra mycket snyggare calle än original :)


Åtgärder:
[x]Bytt hjullager bak
[x]Ny termostat
[x]Installerat larm & Fjärrstyrt C-lås från Cobra
[x]Installerat DLS MS6 Framsystem
[x]Installerat DLS CA51 Slutsteg
[x]Installerat Kenwood KDC-W5031 Huvudenhet
[x]Bytt kablage till kylarfläkt.
[x]Bytt avgassystem till ett Simons 089-H4 från katten och bakåt
[x]Monterat extraktorgrenrör
[x]Öppet luftfilter

Nya planer för framtiden kommer att presenteras inom några dagar :)

Bilder:
Bild
Bild
Bild

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Project vizay - nu med vinterplaner
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 00:29 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
Kan ju skriva lite om det senaste osm har hänt.

Avgassystemet som satt på när jag köpte bilen var dåligt upphängt i ståltråd och saknade en dämpare.
Införskaffade därför ett Simons 089-H4 sportavgassystem till pärlan så nu har den 2.5" från katten och bakåt och dubbla utblås som mullrar sådär lagom gött :)

I samma veva började motorn låta riktigt konstigt. Jahapp grenrörspackningen konstaterades det och så byttes den i samma veva utan resultat. Det visade sig att grenröret har ett litet hål på sidan som vätter mot själva motorn så det är bara att byta ut hela skiten. Iom detta så kommer jag nog införskaffa ett extraktorgrenrör direkt istället för att först hänga på ett original. Inte helt 100% bestämt ännu dock.

I övrigt väntar jag på varmare väder så jag kan börja slipa rost. Har rost i bakskärmarna och vid skarven vid insteget (någon som har ett tips på hur man enklast fixar den?).
Så fort tempen går upp lite och vädret torkar upp så kommer jag slipa ner all rost och sen behandla samt spackla osv...
äntligen dags att sätta verktygen i bilen! :)

Kommer upp lite bilder på avgassystemet inom en snar framtid, ska också fota lite under rostlagningen.

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 17:51 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 apr 2005, 10:26
Inlägg: 44
Ort: Tibro
ganska lik min men min är sänkt.. men samma färg.. håller på med och fixar och donar lite.. lagar rost som bara den.. men snart klar så... hoppas ditt projekt blir bra.. ;)

_________________
8v -91 Men den går väldans bra ändå.. =)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 19:19 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
kul å se en till silverfägad, dom är inte i överflöd som t.ex. svarta eller röda :) (inget ont om dom dock, de är bara fler) :P

tänkte lacka om min först men jag tror jag ska behålla silverfärgen just för att det är lite ovanligare :)

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 20:49 
Offline
Calibra Guru

Blev medlem: fre 11 jun 2004, 20:09
Inlägg: 1459
Ort: Linköping
bara ett litet råd gällande rosten på bakskärmen, bättre du byter hela skärmkanten.
trist men sant...
det hade kommit såpass långt att det är näst intill genom rostat.
så det är bättre att byta skärmkanten direkt istället, slipar du plåtrent och blästrar så kommer det troligtsvis ändå komma tillbaks efter något år ändå..

bara ett råd på vägen.

Mvh Mattias

_________________
Grabbarna grus fixxar allt till Calibra http://www.maxxtuning.se
Oplar som står här hemma nu. :)
2st Calibra Turbo
Calibra 16v
2st Omega 3000 24v
Omega 3000 12v
Omega 2,4
3st Omega 2,0i
Ascona B


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 20:59 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
tack för tipset :)
måste göra en helgenomgång på rosten verkar det som, hittade lite oroväckande rost på insidan av motorutrymmet vid högra fjäderbenet. Ska ut å ta en bild på det pronto så ska ni få se hur det ser ut, har rostat igenom hjulhuset så det är hål :/

troligtvis en svets som har stuckit ser det ut som.

Har en annan fråga sen också men den tar jag efter bilderna så jag återkommer :)

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 21:47 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
såhär ser det ut vid höger fjäderben:
Bild
Bild

fler bilder på övrig rost finns HÄR

Sen till frågan, man borde väl kunna byta ut den inringade slangen på bilden nedan till sån blå silikonslang utan några problem?
Bild
tänkte införskaffa nytt filter osv. och eventuellt snygga upp med sådan slang istället då.

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 22:12 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tor 13 okt 2005, 10:42
Inlägg: 164
Ort: sala
ja helt klart att du kan byta ut den slangen mot en blå silikon slang ;)

_________________
www.karel.se
basseman.se/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 22:24 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 17 jul 2004, 02:59
Inlägg: 981
Ort: Luleå
uhhj såg inte kul ut de dära med fjäderbenet ser lite kritskt ut
lider med dig. Har själv hittat mera rost nere vid trösklarna
Jag hade rost på exakt samma ställe som dig i skärmkanten

inte kul alltså

_________________
Opel Calibra C20NE -91
Volvo PV 544 -64 http://volvopvlv.egetforum.se/viewtopic.php?t=100


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 maj 2006, 22:57 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
efter lite överläggande så ska jag nog iaf plocka bort hela filterdelen till en början och se vart sprickan slutar.
Kanske ska dra hem ett sånt filterkit direkt å byta i samband med det, får se...
blir lite planering iaf i samband med det hela. Hoppas på bra väder imorrn så man kan mecka lite :)

mer/bättre bilder lär dyka upp då, hoppas på att sprickan inte gått hela vägen så man kan sätta stopp för själva rostspridningen iaf...

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 maj 2006, 10:45 
Offline
Calibra Guru

Blev medlem: mån 10 nov 2003, 18:31
Inlägg: 3183
Ort: Höger om ingenstans
Att byta slangen är inga problem. Är just bara en slang. Däremot skulle jag rensa bort allt i närheten (kanske 2-3dm) från sprickan och sen ta en dremel eller liknande och slipa bort ALL rost även om det innebär stora hål. Det där är inte alls bra.

Om du inte ska ha utsällningsskick kan man lägga en plåt i samma tjocklek som orginal där lite omlott och sen loppa dit den runt om. Blir tillräckligt starkt om man svetsar från bägge håll. Kolla så det inte är dubbelplåt bara för då blir det genast mycket svårare. Kan nämligen ta eld i rostmassan mellan plåtarna och då ligger man pyr till.

_________________
//Mr Hemlig

Mannen myten legenden......


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 maj 2006, 12:10 
Offline
Calibra Guru

Blev medlem: tor 03 mar 2005, 22:59
Inlägg: 1229
Ort: FINLAND, Nagu
Fyfan med rost! Lider med dig!

Nå du vet vad du kommer at göra den närmaste tiden nu i alla fall.

_________________
<a href ="http://calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?t=11451" target="_blank"> Opel Calibra Turbo -92</a>

Lätta, starka och snygga fälgar: http://www.Gand.nu, 5% rabatt tilll klubbens medlemmar!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 maj 2006, 12:13 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
hemlig: tack för tipset, har väl inget jättemål att ställa ut den å showa motorn så det kan nog vara en bra lösning, du e inte första som tipsar om att göra på det viset så det är nog vettigt :)

MUSN: jo du, där finns det å göra för ett tag framöver. Rosten i fjäderbenet kan jag iofs slipa själv men svetsningen måste ja lämna över till någon kunnig. Resten av rosten ska dock bort för egen hand, är bara så jävla beroende av bra väder ett par dagar i sträck eftersom jag inte är i ägo av ett garage jag kan jobba i :/

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 maj 2006, 13:19 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
nu blire dubbelpost igen men men...

kollade på realcar, dom har siliconslang med 45 graders böj, borde funka prima...
dock är jag lite nyfiken på vad det är för diameter på originalslangens ändar, någon som vet eller ska jag helt enkelt mäta själv?

[edit]

jävla regn!!!

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 maj 2006, 18:00 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 17 jul 2004, 02:59
Inlägg: 981
Ort: Luleå
det hära kanse är nått en sån har jag :P

Bild

_________________
Opel Calibra C20NE -91
Volvo PV 544 -64 http://volvopvlv.egetforum.se/viewtopic.php?t=100


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 249 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009