Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: lör 21 okt 2017, 23:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Moment på topplocksbultar, 16V
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 21:21 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tis 20 nov 2007, 02:04
Inlägg: 17
Tjena!

Jag håller på att renovera topplocket på min Calibra och ska nu spänna fast topplocksbultarna igen. Jag kunde inte hitta exakta värden på hur man ska spänna dem i Haynes till c20xe-motorn. Någon här som vet?

Tack på förhand!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 21:46 
Offline
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 apr 2003, 21:46
Inlägg: 608
Images: 21
Antar att du köpt nya topplocksbultar då dom är sträckbultar, drar man de gamla sträckbultarna igen blir det väldigt höga moment vid grader-dragningen och de kan t.o.m gå av.

Gamla momenten som står listade i gamla böcker, autodata mfl:
Steg 1. 25 nm
Steg 2. 90° (grader)
Steg 3. 90° (grader)
Steg 4. 90° (grader)

Nya momenten:
Steg 1. 25 nm
Steg 2. 65° (grader)
Steg 3. 65° (grader)
Steg 4. 65° (grader)
SBD Motorsport åtdragningsmoment och åtdragningsordning: http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/TORQUE_SETTINGS/2.0L%2016V.htm

Har själv alltid kört på det första.
Någon som kan bekräfta det senare alternativet?
Läst på MIG Performance Vauxhalls http://www.migweb.co.uk/ att det ändrades pga porösa gm toppar som spricker.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 feb 2008, 00:47 
Offline
Super Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 20 sep 2006, 17:27
Inlägg: 676
Ort: Åstorp/Helsingborg
Anmoniax skrev:
Antar att du köpt nya topplocksbultar då dom är sträckbultar, drar man de gamla sträckbultarna igen blir det väldigt höga moment vid grader-dragningen och de kan t.o.m gå av.

Gamla momenten som står listade i gamla böcker, autodata mfl:
Steg 1. 25 nm
Steg 2. 90° (grader)
Steg 3. 90° (grader)
Steg 4. 90° (grader)

Nya momenten:
Steg 1. 25 nm
Steg 2. 65° (grader)
Steg 3. 65° (grader)
Steg 4. 65° (grader)
SBD Motorsport åtdragningsmoment och åtdragningsordning: http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/TORQUE_SETTINGS/2.0L%2016V.htm

Har själv alltid kört på det första.
Någon som kan bekräfta det senare alternativet?
Läst på MIG Performance Vauxhalls http://www.migweb.co.uk/ att det ändrades pga porösa gm toppar som spricker.



jag har oxå kört på det första och de har funkat hur bra som helst.
Glöm inte som nån sa att ersätta dom gammla topplocksbultarna med nya!

_________________
Att slå tillbaks, de är lönlöst så ta fienden i hand. För tar du fan med i båten så får du ro honom i land!

Calibra 16v -92 donatorbil skrotad
Calibra 16v -91 projektbil red and black


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 feb 2008, 07:47 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tis 20 nov 2007, 02:04
Inlägg: 17
Tack för de snabba svaren!

Jag har bytt till nya bultar och dragit åt i 25 nm och ska alltså dra 90° på de följande tre stegen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009