Citera:
Originally posted by zemren
usch, har läst så mycket om klantar som sedan påstår att det varit ens eget fel, kommer alldrig våga lämna in min bil....
till calibrajonte, det kallas för ks sjukan efter namnet på den som designade toppen tror jag, kolben schmit. och det är när det inte håller emllan olje/vaten kanalerna så det läcker emellan.
Har aldrig litat på en verkstad i hela mitt liv, det finns ingen som är lika stor pedant som jag..Klart att de som gör jobb per timme vill hinna med så mycket som möjligt, själv så har man ju målet att göra det så BRA som möjligt oavsett vilken tid det tar..
Vet att det finns mkt duktiga och ansvars kännande mekaniker, det svåra är att veta VAR de finns..
Det var Cosworth som hjälpte OPEL att designa XE-topparna som kom i Kadett GSI (-87 har jag för mig)och det var deras gjutningar som användes fram till dess att Cosworth inte klarade av att leverera så många toppar som OPEL behövde varför KS började gjuta topparna parallellt, problemet var "bara" att de använde en hårdare legering(380 N/mm2 jämfört med Cosworts 350N/mm2) som då kunde innebära att väldigt små sprickor uppstår i toppens övre, inre som då angränsar mot huvudoljekanalen, detta problem kan drabba ALLA dessa KS gjutningar och det som har betydelse är hur många gånger toppen blivit varm och hur snabbt den blir det(värmerörelser). Det tråkiga är att just ALLA som har dessa gjutningar nog KOMMER att drabbas bara bilen rullat tillräckligt långt..
KS-topparna började levereras -89 och Cosworth topparna fanns samtidigt men i mindre antal, således så KAN man ha en Cosworth topp likaväl som en KS i sin Calibra men då KS tillverkades i större antal så är de vanligast, kanske tråkigt men sant..
Om man skall trimma sin Calibra eller har en turbo modell så är KS bäst pga den starkare legeringen samt att de även skall flöda lite bättre än Cosworth topparna, så man skall ändå vara glad om att man har en KS-topp... OPEL´s XE/LET toppar är ändå väldigt bra konstruktioner då de nästan aldrig spricker som så många andra tillverkares toppar. Detta är så vitt jag vet de enda kända problemen med 16V topparna i Calibra, rätta mig om jag har fel..
KS-sjukan kommer av den Tyske TILLVERKAREN(gjuteriet) Kolben Schmidt, det var rätt logiskt att kalla problemet för "KS-sjukan" när jag ville ge det ett namn..
Edit: Glömde berätta att detta KS-sjuke fenomen kan uppstå när som helst, vilket då innebär att om man köper en KS-topp från ex.vis en skrot så kan den ha varit hel då den kom men gå sönder när du startar motorn för första gången när du monterat dit den

(
Önskar bara att jag hade grejer så jag kunde tillverka en tätning till fördelningslådan och en ny manöversolenoid till 4WD så hade vi löst ALLA de problem som man kan drabbas av som Calibra Turbo ägare ( gillar dom bäst ;o) ).
Jobbar lite sporadiskt på solenoid problemet och har råden att korrosions skydda själva solenoiden så inte det börjar rosta i nederdelen av den, vilket sedan orsakar att solenoidens kärna kläms fast av den rost som sväller inne i solenoidens hus, dyra grejer.. ca 7000kr!!!
CalibraJonte du har PM..