tycker att detta tips från calte passar fint här
nån undrar vilken slang går till map sensorn osv.
Turboskolan lektion 1
Slangen du pratar om går från insuget till röret på databoxen. Röret går till en mapsensor i databoxen. Mapsensorn talar om för boxen vad det är för tryck/vacuum i insuget. Vid fullt laddtryck skickar mapsensorn 5v till boxen.
Det går 2 kablar från boxen till magnetventilen. Boxen skickar ut en 12v pulsad signal (PWM signal) som styr magnetventilen.
På magnetventilen sitter det 3 slangar. En kommer från turbon, en går till wastegaten och den tredje går till vevhusvent.slangen som går till insuget före turbon.
Vid laddtryck öppnar ventilen och släpper förbi trycket från turbon till wastegaten men bara så mycket som behövs för att hålla laddet på rätt nivå.
När inget tryck släpps fram till wastegaten så går trycket från turbon via slangen på ventilens baksida till vevhusvent.slangen.
Magnetventilen sitter original vid kamremskåpan.
Du ska ha en WG-fjäder som ger 0,7 GLT (GrundLaddTryck).
För att kolla GLT så kopplar du tryckslangen från turbon direkt till wastegaten. Du använder alltså inte magnetventilen. Provkör och kolla så det håller ca 0,7 bar.