Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: fre 17 nov 2017, 19:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Olja i vattnet
InläggPostat: sön 06 feb 2005, 23:00 
Hej.
Jag har precis köpt en calibra som det sitter gm-topp på.
och jag tror att den har spruckit nånstans för det är lite olja i vattnet.
Hur ska jag fixa det? går det att förhindra gm-toppar att ärja så himla mycket om jag skulle fixa en hel gm-topp..?
Eller vart får jag tag på en cosworth topp till den?
Är cosworth o costcast samma topp?

MvH/Jonte

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 feb 2005, 23:15 
Super Moderator
Användarvisningsbild

ks sjukan tror jag den kallas.... läste igår här på forumet att nån hade i sin signatur texten, "fixar spruckna toppar"...

vänta på att han ser tråden så ska det nog lösa sig

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 13 feb 2005, 01:07 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Citera:
Originally posted by zemren
ks sjukan tror jag den kallas.... läste igår här på forumet att nån hade i sin signatur texten, "fixar spruckna toppar"...

vänta på att han ser tråden så ska det nog lösa sig

Hehe..

Here i am, after a week of traning of training in Germany ;o)
Näe.. nu försöker jag lära mig svenska igen, underligt vad man börjar tänka på andra språk när man varit utomlands ett tag.

Över till ämnet.. Jag fixar precis som min signatur säger 16V toppar som har drabbats av den av mig döpta "KS-sjukan"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 mar 2005, 20:48 
Och jag kan intyga att han vet vad han snackar om..

Han fixade min topp en sommar för ett par år sen, funkade alldeles utmärkt!

Tack ralph!

//Henrik från Örebro (numera Växjö)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 05 mar 2005, 00:24 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Citera:
Originally posted by Henrik Svensson
Och jag kan intyga att han vet vad han snackar om..

Han fixade min topp en sommar för ett par år sen, funkade alldeles utmärkt!

Tack ralph!

//Henrik från Örebro (numera Växjö)

Hej Henrik

Kul att höra att det funkat bra, får ju aldrig höra något från dem jag fixat toppar åt så man vet ju inte med säkerhet att det funkar..

Har bett om att få feedback från alla som jag lagat, men ingen har "klagat" så jag har därför trott att de varit nöjda så det är verkligen roligt att höra att du blev nöjd :o)

Kör du Calibra ännu?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 05 mar 2005, 23:56 
Nej jag sålde calibran.. körde den c:a 1 år efter att du fixat toppen.. Funkade alldeles perfekt..

Men efter ett år så lämnade jag in den för kamremsbyte, klantarna på verkstaden tänkte aldrig på att ställa in ÖD-märket på vevaxeln innan de satt på den nya remmen. De startade bilen därefter. ventilsallad och sönderslagna kolvskörtar.

Dom bytte ventiler men påstod att kolvarna var trasiga redan innan, så jag sålde den som den stod. Orkade inte dra igång någon juridisk maktkamp med dom..

Nu kör jag BMW 316i.. ska byta bort den mot en Volvo S80 snart.. ingen rolig bil men skön att åka långt i =)

Kul att kolla forumet här ibland dock, se om man kanske kan dela med sig av det lilla man faktiskt lärde sig när man hade Calibran..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 18:40 
Citera:
Originally posted by Raffe

Hehe..

Here i am, after a week of traning of training in Germany ;o)
Näe.. nu försöker jag lära mig svenska igen, underligt vad man börjar tänka på andra språk när man varit utomlands ett tag.

Över till ämnet.. Jag fixar precis som min signatur säger 16V toppar som har drabbats av den av mig döpta "KS-sjukan"

Nämen god dag.

Ca priser på att du ska fixa en spruken topp?
Hur går det till? ska jag skicka toppen till dig eller?
Vad exakt gör du med toppen?
Varför kallas det för KS-sjukan?

MvH/Jonte

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 19:36 
Super Moderator
Användarvisningsbild

Citera:
Originally posted by Henrik Svensson
Dom bytte ventiler men påstod att kolvarna var trasiga redan innan, så jag sålde den som den stod. Orkade inte dra igång någon juridisk maktkamp med dom..

usch, har läst så mycket om klantar som sedan påstår att det varit ens eget fel, kommer alldrig våga lämna in min bil....

till calibrajonte, det kallas för ks sjukan efter namnet på den som designade toppen tror jag, kolben schmit. och det är när det inte håller emllan olje/vaten kanalerna så det läcker emellan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 20:51 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

CalibraJonte

DU HAR PM

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 21:03 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Citera:
Originally posted by zemren

usch, har läst så mycket om klantar som sedan påstår att det varit ens eget fel, kommer alldrig våga lämna in min bil....

till calibrajonte, det kallas för ks sjukan efter namnet på den som designade toppen tror jag, kolben schmit. och det är när det inte håller emllan olje/vaten kanalerna så det läcker emellan.

Har aldrig litat på en verkstad i hela mitt liv, det finns ingen som är lika stor pedant som jag..Klart att de som gör jobb per timme vill hinna med så mycket som möjligt, själv så har man ju målet att göra det så BRA som möjligt oavsett vilken tid det tar..

Vet att det finns mkt duktiga och ansvars kännande mekaniker, det svåra är att veta VAR de finns..

Det var Cosworth som hjälpte OPEL att designa XE-topparna som kom i Kadett GSI (-87 har jag för mig)och det var deras gjutningar som användes fram till dess att Cosworth inte klarade av att leverera så många toppar som OPEL behövde varför KS började gjuta topparna parallellt, problemet var "bara" att de använde en hårdare legering(380 N/mm2 jämfört med Cosworts 350N/mm2) som då kunde innebära att väldigt små sprickor uppstår i toppens övre, inre som då angränsar mot huvudoljekanalen, detta problem kan drabba ALLA dessa KS gjutningar och det som har betydelse är hur många gånger toppen blivit varm och hur snabbt den blir det(värmerörelser). Det tråkiga är att just ALLA som har dessa gjutningar nog KOMMER att drabbas bara bilen rullat tillräckligt långt..

KS-topparna började levereras -89 och Cosworth topparna fanns samtidigt men i mindre antal, således så KAN man ha en Cosworth topp likaväl som en KS i sin Calibra men då KS tillverkades i större antal så är de vanligast, kanske tråkigt men sant..

Om man skall trimma sin Calibra eller har en turbo modell så är KS bäst pga den starkare legeringen samt att de även skall flöda lite bättre än Cosworth topparna, så man skall ändå vara glad om att man har en KS-topp... OPEL´s XE/LET toppar är ändå väldigt bra konstruktioner då de nästan aldrig spricker som så många andra tillverkares toppar. Detta är så vitt jag vet de enda kända problemen med 16V topparna i Calibra, rätta mig om jag har fel..

KS-sjukan kommer av den Tyske TILLVERKAREN(gjuteriet) Kolben Schmidt, det var rätt logiskt att kalla problemet för "KS-sjukan" när jag ville ge det ett namn..

Edit: Glömde berätta att detta KS-sjuke fenomen kan uppstå när som helst, vilket då innebär att om man köper en KS-topp från ex.vis en skrot så kan den ha varit hel då den kom men gå sönder när du startar motorn för första gången när du monterat dit den :o(

Önskar bara att jag hade grejer så jag kunde tillverka en tätning till fördelningslådan och en ny manöversolenoid till 4WD så hade vi löst ALLA de problem som man kan drabbas av som Calibra Turbo ägare ( gillar dom bäst ;o) ).

Jobbar lite sporadiskt på solenoid problemet och har råden att korrosions skydda själva solenoiden så inte det börjar rosta i nederdelen av den, vilket sedan orsakar att solenoidens kärna kläms fast av den rost som sväller inne i solenoidens hus, dyra grejer.. ca 7000kr!!!

CalibraJonte du har PM..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 21:55 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Det behöver inte va så att toppen har sprukigt. Jag hade också lite olja i vattnet och det va toppen som var lite sne.
jag lämnade in den på http://www.motorteknik.nu/ på prov tryckning och planing. och fick den efter ca 1-2dagar. kostade ca 1600kr.

Motorteknik, Idrottsv. 4 • 134 40 Gustavsberg.
Tel: 08-570 344 00 • Fax: 08-570 344 11

Mvh Peter_Sthlm

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: topp problem
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 21:57 
Medlem

Citera:
Originally posted by CalibraJonte
Hej.
Jag har precis köpt en calibra som det sitter gm-topp på.
och jag tror att den har spruckit nånstans för det är lite olja i vattnet.
Hur ska jag fixa det? går det att förhindra gm-toppar att ärja så himla mycket om jag skulle fixa en hel gm-topp..?
Eller vart får jag tag på en cosworth topp till den?
Är coswort o costcase samma topp?

MvH/Jonte

Jag kan tänka mej att topppackningen har gått innan och så har de som bytte den inte rensat kylarsystemet ordentligt från oljan, så var det på min innan.
Kolla iaf, det kan ju vara värt det. det ska ju mkt till om toppen sak spricka.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 22:03 
Super Moderator
Användarvisningsbild

aha trodde ks var nån tysk ingenjör. aja då lärde man sig nått idag också :)

så man skulle kunna säga att en redan lagad ks topp är den bässta för en let motor?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 22:05 
Super Moderator
Användarvisningsbild

Citera:
Originally posted by Peter_Sthlm
Det behöver inte va så att toppen har sprukigt. Jag hade också lite olja i vattnet och det va toppen som var lite sne.
jag lämnade in den på http://www.motorteknik.nu/ på prov tryckning och planing. och fick den efter ca 1-2dagar. kostade ca 1600kr.

Motorteknik, Idrottsv. 4 • 134 40 Gustavsberg.
Tel: 08-570 344 00 • Fax: 08-570 344 11

Mvh Peter_Sthlm

Passar på att fråga, när man planar toppen, blir det inte kompskillnad då? eller är det bara att smälla på den igen efter planing eller måste man ha ny/anourlunda packning?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 22:21 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Det blir ingen kompskillnad men du måste ha nya toppbultar och ny packning det köper du billigast på svenska bil.

Mvh Peter_Sthlm

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]