Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 27 jun 2017, 17:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 mar 2005, 22:30 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
Citera:
Originally posted by Peter_Sthlm
Det blir ingen kompskillnad men du måste ha nya toppbultar och ny packning det köper du billigast på svenska bil.

Mvh Peter_Sthlm


tack

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 mar 2005, 00:46 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 nov 2003, 23:22
Inlägg: 293
Ort: Boden
Citera:
Originally posted by zemren
aha trodde ks var nån tysk ingenjör. aja då lärde man sig nått idag också :)

så man skulle kunna säga att en redan lagad ks topp är den bässta för en let motor?


Jo, det är nära att tro det med tanke på att man skulle kunna tro att karln hette Kolben (förnamn) Schmidt

JA!! Det är bäst med KS topparna med den starkare legeringen i LET motorer..

Den packning som en del rekomenderar är den som sitter i Astra Turbo som tydligen är en stål variant, har ej sett den själv, bara hört att den skall vara bäst av originalpackningarna.

Planing skall man nog generellt undvika då det påverkar kammarnas öppning, det går endast att plana mkt lite. Om det är fråga om en mycket lite skevhet så är det kanske ändå bättre att låta bultarna och packningen ta den lilla skevheten. XE/LET får sin olja till toppen genom den mittersta, bakre toppbulten och toppackningen har speciell tätning där så räkna med att det inte läcker där.. KS-sjukan är det absolut vanligaste problemet när man fått olja i vattnet, ofta så TROR man att det är topp packningen som gått och byter därför den först varefter man sedan får antingen byta toppen eller repa den. Detta VET jag pga att jag reparerat så många toppar där de först provat byta packning.

Edit: Jag vill bara berätta detta så folk slipper lyfta toppen två gånger!! Ni som gjort det och vill berätta om det, gör det..

_________________
Fixar Opels 16V XE/LET toppar som spruckit, (KS-sjukan) :o)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 mar 2005, 01:04 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
Citera:
Originally posted by Raffe

Jo, det är nära att tro det med tanke på att man skulle kunna tro att karln hette Kolben (förnamn) S..


varför inte? antar att det är en tysk firma och nog låter kolben som ett rimmligt namn på en tyskt person..


tack ang infon om planing, anledningen att jag undrar är för att i 99% av projekt trådarna ang let motorn så står det med en planing under ingreppen...men så om det inte är en nödvändighet så ska man undvika den om jag förstår er rätt.

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 okt 2006, 00:33 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 aug 2006, 01:10
Inlägg: 208
Ort: Malmö
tillbaka till ämnet. vad kostar det att laga "ks-sjukan"???

_________________
mvh Robban

0737-156639
StylingEnheten
Butiken är öppen men fortfarande inte komplett.
Projekttråd Galleri


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 okt 2006, 00:50 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 jan 2004, 10:00
Inlägg: 1458
Ort: Luleå
en planing sänker väl visst kompet ?!

även en riktplaning på 0,1 mm sänker kompet men väldigt lite, eller knappt märkbart.

vet bla på s2or om toppen skevat lite mer och behöver planas så brukar man oftast "gröpa" ur förbränningsrummen för att jämna ut kompet vet ej hur mkt gods det finns i calibran eftersom org kolvarna inte blir vidare glada av att bli svarvade.


om man är rädd för att ha för högt komp så kan man köpa 2st z20let packning (trippel stålpackning) och sedan bygga ihop en egen med 2 mitten skivor eller helt sonika lägga dom ovanpå varandra om man vill sänka ännu mer.

_________________
Calibra turbo -93
Sierra -88

http://calibrateamsweden.se/gallery/Roppin%B4s?page=1

utbys@hotmail.com


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 okt 2006, 06:51 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
enligt peter i den här tråden ska en planing inte göra nån skillnad(beror ju iof på hur mycket du planar) http://www.calibraklubben.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4381&highlight=kssjukan

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 okt 2006, 09:29 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 aug 2006, 01:10
Inlägg: 208
Ort: Malmö
så mina vänner igen: vad kostar det och finns det nån kring malmö som kan laga sånt???

_________________
mvh Robban

0737-156639
StylingEnheten
Butiken är öppen men fortfarande inte komplett.
Projekttråd Galleri


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 okt 2006, 11:28 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
kontakta raffe han kan laga(han är den enda jag känner till som gör det) dock bor han i boden och det är ju en bit från malmö...

eller så försöker du få tag i en coscast topp men de verkar ha blivit svåra få tag i och dyra dessutom, men om du lagar upp den du har så är det den bästa toppen du kan ha på en let sen.

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 01:28 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 nov 2003, 23:22
Inlägg: 293
Ort: Boden
Citera:
Originally posted by MasterTitan
så mina vänner igen: vad kostar det och finns det nån kring malmö som kan laga sånt???


Hej

Jag har skickat ett PM till dig då svaret är så långt och riktat till dig..

Ang fler som lagar detta problem så har endast en mig veterligen gjort detta i Sverige och det med hjälp av råd från mig och egen maskinpark inkl de flesta verktygen(dock ej de rätta men nästan).

Det bär sig inte att skaffa alla grejer och tillverka alla specialverktyg för att repa en topp, man måste repa många för att fördela kostnaden och den tid det tar för en verkstad att göra jobbet vill ingen betala.. Jag ser min reparationsverksamhet som en form av välgörenhet för de som liksom jag gillar C20 XE/LET motorerna och de Oplar de sitter i :o) Det är väldigt givande att finna en lösning på ett besvärligt problem som sedan visar sig fungera oförsämt bra, detta sett från Ingenjörens perspektiv.. Att det även gör många glada är ju ännu roligare :o)

_________________
Fixar Opels 16V XE/LET toppar som spruckit, (KS-sjukan) :o)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 10:53 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 jan 2004, 10:00
Inlägg: 1458
Ort: Luleå
Citera:
Originally posted by zemren
enligt peter i den här tråden ska en planing inte göra nån skillnad(beror ju iof på hur mycket du planar) http://www.calibraklubben.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4381&highlight=kssjukan


men säg mej hur det inte kan bli skillnad i komp när man planar?

det blir ju det bara att det blir väldigt väldigt lite skillnad, men det säger ju sej själft att det givetvis blir kompskillnader eftersom materialet man tar bort inte kommer tillbaks igen!! :)

och just en riktplaning som det kallas när man tar bort skevheten gör knappt någon skillnad alls i komp men om du gör det 3 ggr så lovar jag att det blir skillnad !! :)

_________________
Calibra turbo -93
Sierra -88

http://calibrateamsweden.se/gallery/Roppin%B4s?page=1

utbys@hotmail.com


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 11:30 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
Citera:
Originally posted by roppin


men säg mej hur det inte kan bli skillnad i komp när man planar?

det blir ju det bara att det blir väldigt väldigt lite skillnad, men det säger ju sej själft att det givetvis blir kompskillnader eftersom materialet man tar bort inte kommer tillbaks igen!! :)

och just en riktplaning som det kallas när man tar bort skevheten gör knappt någon skillnad alls i komp men om du gör det 3 ggr så lovar jag att det blir skillnad !! :)


ja klart det blir skillnad men jag tror han menade att den är så liten att den inte är märkbar.förutsatt att du inte kokat motorn 5ggr ;)

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 18:01 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 jan 2004, 10:00
Inlägg: 1458
Ort: Luleå
var precis det jag ville få fram :)

_________________
Calibra turbo -93
Sierra -88

http://calibrateamsweden.se/gallery/Roppin%B4s?page=1

utbys@hotmail.com


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 18:34 
Offline
Super Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 sep 2004, 00:03
Inlägg: 500
Ort: Bräcke
Ponera att man har en spricka i toppen, kommer det vatten i oljan, olja i vattnet, eller både och?

_________________
-----------------------------
Opel Calibra Turbo 4WD
Hudson Super Sx Club Coupé (street rod) -47
Ford Sierra 4x4


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 18:53 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
hmm vet inte om det blir både och dock vet jag att du får olja i exp-kärlet. majonäs på burk =)

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 okt 2006, 18:56 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 aug 2005, 13:17
Inlägg: 1488
Ort: Stockholm
borde det inte vara så att trycket i motorn endast gör det möjligt för substanserna att gå åt ena hållet? (alltså troligtvis olja till vatten).

Eller har det ingen betydelse?

_________________
Mitt projekt
C20NE Gone wild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009