Calibra Team Sweden, Forum
http://calibrateamsweden.se/

Olja i vattnet
http://calibrateamsweden.se/viewtopic.php?f=19&t=4381
Sida 3 av 3

Författare:  Raffe [ fre 13 okt 2006, 21:38 ]
Inläggsrubrik: 

Citera:
Originally posted by vizay
borde det inte vara så att trycket i motorn endast gör det möjligt för substanserna att gå åt ena hållet? (alltså troligtvis olja till vatten).

Eller har det ingen betydelse?


Då den sprickbildning som uppstår är mycket liten så blir det bara ett mycket litet läckage och det går endast i riktning från oljan till kylvattnet, skälen till detta är flera:

1. Oljans tryck är betydligt högre än kylsystemets under drift

2. Huvudoljekanalen ligger i överkant av kylkanalerna inne i toppen och olja flyter som bekant på vatten varför oljan inte läcker den vägen då den i så fall måste vara "tyngre" än vattnet, vilket olja inte är.

Undantaget som bekräftar regeln: Om man stannar en riktigt varm motor och har max övertryck i kylsystemet så kan en liten mängd kylvatten läcka över in i oljekanalen men detta är helt berende på hur skadan ser ut och om det har hunnit korrodera i sprickan(orna), känner inte till någon som fått grå eller vit olja pga KS-sjukan men däremot blir det en gröt som flyter i expansionskärlet...

KS-sjukan är ett tråkigt problem men det går att åtgärda på ett bra sätt :o)

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/