Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: sön 20 aug 2017, 11:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dumpventil på Calibra Turbo
InläggPostat: sön 14 maj 2006, 09:05 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 sep 2005, 15:49
Inlägg: 243
Ort: Hässleholm Skåneland
Hej,
en kompis ska köpa en dumpventil till sin calibra turbo, å nu undrar han vilken dumpventil som är bäst å hur de fungerar ihop me öppet filter mm

han vill ha en som låter högt å snyggt?
hur fungerar de me original återcirkulerande?
var ska den placeras? (jag har min mellan underdel på turbon å underdel å intercoolern) men var är bäst å ha den?
hans bil laddar ca 9-10 psi....

hoppas på svar...
mvh

_________________
Calibra 16v Turbo 4x4 lila
Calibra 8v -92 blå metal (krachad)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 maj 2006, 09:19 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: mån 12 maj 2003, 23:46
Inlägg: 887
Ort: Vrigstad
Dumpen ska placeras så nära spjällhuset som möjligt.
Hur det kommer låta är beroende på ganska många saker, men om han kör med LMM så ska han försöka med en återcirkulerande historia.

/Qrew

_________________
Sveriges vassaste C20LET?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 maj 2006, 19:03 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
Hej Woofergas som Qrew säger funkar en återcirkulerande bäst, det finns massa trådar om detta men då jag har lite att göra ska jag försöka förklara.

Orginal så tar calibrans syrsystem hjälp av en LMM det är mätaren som sitter vid luftfiltret och den mäter mängden luft som motorn drar i sig. Om man sen monterar en öppen dumpventil,altså en som släpper ut luften ur systemet och ut i det fria så försvinner det ju luft ur systemet som redan blivit uppmätt och det i sin tur resulterar i att bilen får för mycket soppa. MEN det finns många som kör med öppen, dubbelkolvs typ och inte har några problem med det men det bässta är helt enkelt en återcirkulerande som släpper tillbakas luften in i systemet igen och på så sätt lurar du inte LMM.

Men jag tycker att din polare kan börja med att montera ett öppet filter, jag laddar för stunden ca 15psi(1bar) och den frustar och pyser bara av att jag har ett öppet filter numera, MEN ska man ha öppet filter ska man också se till att förse det med kall luft och inte bara suga luften från motorummet, iaf jag tycker att det är en markande skilllnad (till det sämmre) om man inte får in kall luft till filtret.

hoppas jag fick med allt nu.

Ang vad din vän ska köpa för dump, om han ska ha en öppen så ska han ha en dubbelkolvs typ annars kommer det alldrig bli bra, typ bailey har sånna, hks ssqv funkar också.

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 maj 2006, 19:32 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 sep 2005, 15:49
Inlägg: 243
Ort: Hässleholm Skåneland
oki TACK !! så mycket zemren för förklaringen nu vet jag he he
mycket bra förklaring men villket öppet filter är bäst ? de finns ju så många olika storlekar å så..

mvh

_________________
Calibra 16v Turbo 4x4 lila
Calibra 8v -92 blå metal (krachad)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 maj 2006, 20:24 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2004, 10:06
Inlägg: 4797
Ort: Lse
detdär med vilket märke vågar jag inte riktigt ge mig in på, men när jag köpte så köpte jag ett KN, bara för att jag ville vara säker på att få kvalitet, såna 150kronors filter ka säkert vara lika bra men jag ville helt enkelt inte schansa.

Ang storlek fick jag ett modellanpassat, tror innerdiameter va 79mm.

_________________
Calibra Turbo -93(I garaget)
Golf ls -76 (I diket)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009