Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: mån 23 jul 2018, 00:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byte av Fördelningslådan
InläggPostat: tor 24 mar 2005, 22:16 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Det verkar svårare än vad det är. Med stort tålamod och lite envishet så går det rätt bra.

Till jobbet behövs :
O-ringstätning mellan F-låda och F28
LocTite - Stark
Eventuellt nya oljor

VERKTYG
Sprängplåt : 12 R-nyckel
F-låda skruvar : 13 R-nyckel (special), 15 mm hylsa med kort förlängare
F28 bultar : 19 R-nyckel, hylsa
Dräneringsskruvar : 8 Insex
Vxllänkage : 13 R-nyckel,13 -hylsa med lång förlängare
Kardanen : 13 ?

Ovanifrån ( tid 3 timmar )
• Säkra bakhjulen
• Med tändningen på – släpp hydraultrycket genom att bromsa tills det bara klickar från magnetventilen.
• Lossa batteriets minuspol
• Lossa hydraulslangen till lådan från ventilblocket (oljespill) plugga i överänden
• Lossa kontakten för F-lådans Temp.brytare och släpp ner kabeln (sitter under plasten ovanför accun, följ kabeln från magnetventilen ).
• Lossa luftningsslangen och släpp ner
• Lossa främre avgasrör vid flänsen
• Laddtryckrör
• Spjällock
• Bromsservoslang från spjällhus
• Lossa slanghållare från F28 och vik undan kylvattenslangarna
• HH – mätarwire från F28
• Vxl länkage från F28, inte från spakaxeln (3 skruvar) och sprint från F28 vxlförare, vik undan
• Skruvar från f-låda till F28 ( 3 st ) detta är besvärligt !!!!!
Det sitter 1 skruv långt bak en bit ner, går rätt bra att komma åt. 1 skruv i överkant, inga problem. Den skruv som är jobbigast sitter längst fram en bit ner. Den går bäst att komma åt om dom 2 stora F28 bultarna, som sitter lite ovanför den här skruven, tas bort men är ändå minst sagt SVÅR att komma åt.
- - Palla upp bilen - -
• Höger hjul
• Höger drivaxel

Underifrån ( tid 3 timmar )
• Olja ur F28
• Olja ur F-lådan
• Sprängplåt
• Skruvar från F-låda till F28. 4 från F-lådans sida (låt den understa sitta kvar tillsvidare) och 1 från F28ans sida.
• Fästbultar från motorblock (3 st)
Det är möjligt att även startmotorn måste tas bort för att komma åt och i så fall kanske även hela insugsröret måste bort för att komma åt startmotorn.
• Lossa kardanen från F-lådans drivknut och skjut kardanen bakåt. Det är möjligt att det första lagerfästet för kardanen måste lossas också.
• Stötta F-lådan med domkraft
• Lossa F-lådan helt
• Dra ut F-lådan från F28

Före montering bör alla invändiga gängor rensas med en gängtapp. Skruvgängorna görs rena med stålborste och LocTite läggs på skruvarnas 3 SISTA dragande gängor. Gör rent anläggningsytor F-låda / F28 noga och montera ny O-ringstätning.

_________________
// CalTe

http://s27.photobucket.com/albums/c185/cal93te/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009