Har nyligen monterat farthållare i min calibra turbo och vill dela mig lite av hur man monterar denna underbara finess i sin Calibra.
Denna guide vet jag är för calibror med elektronisk hastighetmätardrivning(alltså får signalen från ABS systemet) men om det går att koppla in på äldre calibror också vet jag inte. Men däremot så passar farthållarsystemet från Omega A och Senator B på äldre claibror.
Det som behövs är:
Styrenhet med vajer från Omega B
Blinkersspak med farthållarknappar från Omega B eller Vectra B(OBS! Dem passar rakt av utan modifikationer. Det enda som behövs är att du kopplar in rätt kablar som sitter på en separat härva på spaken mot styrenheten)
Kontaktstycket med ett par decimeter kablar till farthållarens styrenhet
Bromskontakt 3 eller 4 polig(men även den som sitter i redan funkar då jag kopplade in en av styrenhetens kablar på bromsbelysningensströmkrets(svart/gul kabel)
Bromskontakt från Vectra A eller Calibra(2 polig) (DENNA ANVÄNDS SOM KOPPLINGSSTRÖMBRYTARE OCH BRYTER KRETSEN NÄR DU TRAMPAR NER KOPPLINGEN)
Kablar för att koppla in styrenhetens kablar där dem ska kopplas in.
Annars står det i monterningsanvisningarna vad du behöver men ka nalltid vara bra med en närmare förklaring på svenska.
GUIDEN:(OBS! allt är på engelska)
http://www.clubeastrapt.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=1460.0;attach=766På C20XE/LET och X20XEV så sitter det redan ett hål för farthållar vajern på fuelrailen brevid gasvajernsinfästning.
Jag behövde aldrig programmera om farthållarens styrenhet trots att den satt på en omega b med X20XEV motorn och jag har en C20LET i min calibra så efter att allt var inkopplat så var det bara att tuta och köra.
Har ni frågor så hör av er bara!:)