Tänkte försöka lägga upp en liten guide om hur du bygger/fäster lambogångjärn på din Calibra.
Vill dock poängtera ett gäng saker som jag vill ska uppmärksammas!
Jag har aldrig gjort detta förr, så jag har helt enkelt fått prova mig fram.
Stavfel, formuleringar och synonymer kan förekomma, ingen är fullständig

Synpunkter angående mitt projekt välkomnas såklart men pikar och dylikt undanbedes.
Jag har valt att använda mig av många bilder, därför kan sidan vara seg innan den visar allt.
Bilderna Kan tyckas vara helt galet placerade eller likväl från olika sidor från tidigare gentemot senare bilder.
I utgångsläge har vi till synes en helt vanlig Calibra V6 -97 Helt och hållet orörd tills jag blev ägare

Eftersom min Calibra har svetsade gångjärn, var alternativet att använda "direktanpassande" lambogångjärn inte att föredra, dels för att jag ändå hade behövt svetsa och bygga om en hel del och givetvis priset. Jag köpte ett par universal järn som till synes kunde funka perfekt. Dem inhandlades på Ebay.de för 200 euro (2000 sek).
Dessa gångjärn var inte att föredra tyvärr eftersom dem var alldeles för sladdriga och dessa dörrar väger runt 40kg styck så ett par nya inhandlades från Verticaldoors.inc för 1400 dollar (10.000 sek inkl frakt & tull).
Här är dem gångjärn jag använt mig av.

Plocka av skärmar och allt som kan tänkas vara i vägen och ha gärna rutan inkopplad med separata kablar eftersom rutan behövs köras upp och ner för att hitta passform och samtidigt komma in från andra sidan dörren.

Ett tips är att sätta sig ner och verkligen fundera en stund hur man ska gå tillväga och om det är möjligt etc, hellre tänka en gång extra än en gång för lite, hur som helst körde jag av gångjärnen efter jag kopplat ur alla kablar och strippat dörren från all inredning.

Nu är det dags att slipa bort allt överflödigt från det tidigare gångjärnet och göra allt plåtrent. I calibrans kaross finns massa hålrum och ojämnheter vertikalt längs dörren, detta vill vi inte ha eftersom att järnen ska sitta koncist och jämt längs kanten. 1mm ojämnhet kan resultera i oanade konsekvenser. Så mät noga och kolla en gång till

Vanligt svartstål funkar utmärkt att använda som grund mot gångjärnen. Så här blev resultatet för min del, svetsningen är absolut inte det bästa eftersom det är jag som gjort det, helt utan svetsbakgrund och jag fick dessvärre använda mig av en skrotsvets som inte hade separat gastub utan istället flusstråd. Men det spelar ingen roll här bygger vi inte för att det ska vara snyggt utan det ska hålla!

Nu har jag kapat bort all överflödig svets och slipat allt rakt, än en gång testa och mät så allt ser bra ut! Palla upp dörren mot bilen och fäst den mot alla kanter med armeringstejp och en pinne mot listen för att hålla den intryckt, men var försiktig listen kan lätt spricka!

Samma sak gäller såklart för dörrarna, se till att allt från dem gamla järnen är borta, annars kommer dem förstöra vinkeln på det nya järnet.
Efter jag testat att ha järnen emot karossen och dörren visar det sig att järnet behöver höjas i innerkant 2,5mm för att vara exakt, detta eftersom att kanten på dörren skiljer sig 2 grader kant till kant.
Här behövde jag alltså svetsa upp järnet, detta funkar också lika med vanligt svartstål. Lägg märke till att jag kapat i järnet lite för att det ska vara extra starkt.

Resultatet.

Nu var det dags att borra hål i både dörr och kaross, detta görs enklast med ett härdat borr och järnen fixerade mot karossen så inte bort vandrar iväg, det är viktigt att man inte råkar flytta borret, efteråt så tar vi och gängar upp hålen i övre delen, eftersom du inte har någon möjlighet att fästa bulten på insidan med mutter. i nedre delen av karossen kan du komma åt från insidan så där sätter vi mutter. Dem tre övre hålen gängas till M10 och bullt 10x25 används.
I nederdel använder vi dock bara 8x20.

Nu tar vi och gör samma procedur med dörren, fast där behövs det inte gängas, bult med låsmutter är dock att föredra.
Nu efter mycket om och men är det dags att sätta dit gångjärnen och testa!

Jo visst funkar det
Ska ta ut och fota den i solen snart så man får se det riktiga resultatet.
Innan jag avslutar denna guide vill jag även berätta att jag inte lyckades första gången och inte andra gången heller, man får helt enkelt mäta sig fram och inte ge upp.
Det är ett rätt tidskrävande jobb och det är svårt vill jag lova. Har industriutbildade syskon som backade direkt när jag bad om hjälp.
Jag hoppas i vilket fall att någon tycker den är till nytta och var inte blyg för att ställa frågor
