"ZeroCool Racing varianten på ur och inkopplingsbar 4x4 med hydraulisk handbroms."
Saker som behövs.
En styck hydraulisk handbroms.
En styck, för närvarande version, Opel Calibra lampkontakt för baklucka.
Anledningen till denna kontakt är att den är dubbel teleskopisk.
En styck strömbrytare av/på.
Kabel av valfri färg, jag har använt original kablar för att själv komma ihåg färgmarkeringar då jag har lite av ett fotografiskt minne vad gäller bilar, inget annat.
Som vi flesta vet får 4x4 boxen ström ifrån säkring 19.
Denna säkring kommer vara den säkring som skall säkra ditt 4x4 system även nu.
För enkelhetens skull plockar vi bort 4x4 boxen samt ledaren på bromskontakten som styr 4x4 boxen, detta kommer inte mera att behövas.
För att gå in på hårdvaran först och främst, tar vi hand om handbromsen först.

I handbromsen är monterat en kontakt med dubbelteleskops brytning.
Varför just dubbelteleskop?
Jo för att handbroms handtagets rörelse är så pass stor så en vanlig dörrkontakt hade inte funkat då kontakten bottnar innan handbromsen gör det.
Teleskop kontakten kommer från lampkontakten i baklucka på en Calibra. (Finns säkert på fler bilar.)

Kontakten är monterad i bakstammen på handbromsen och manövreras med en stålbit som ALLTID ligger ann mot kontakten, här även en anledning till till teleskop kontakten, den bryter inte så fort man nuddar den, där finns lite spel i den.

Kretsanslutningarna ser kanske inte så vackra ut just här, men vem har tid att titta på dom, de går säkert göra bättre men jag var nöjd här.
Var noga med att plocka bort jordstiftet som ligger i kontaktens bas (ligger ju egentligen mot plåten för att jorda) denna skall användas som ledare istället.
Nu över till elen.
Ström från säkring 19, dras till knapp i en panel på valfri plats i bilen.
Nu har vi skapat oss en brytpunkt för manuell aktivering av 4x4 systemet.
Från knappen skall strömmen gå till brytaren på handbromsen.
Vill man spexa till det kan man här koppla i mellan en lampa till instrumentpanelen som jag gjorde,
när jag slår på 4x4 systemet, tänds original 4x4 lampan i instrument panelen. (Lampan som i vanliga fall indikerar fel i 4x4 systemet.)
Från handbromsen dras sedan strömmen till magnetventilen på ackumulatorn, ackumulatorn jordas sedan i motorn eller karossen.
Kretsen vi har skapat oss nu är i och ur kopplingsbar med knappen samt att magnetventilen kommer släppa sitt dragläge när kretsen bryts vid handbromsen.
Allt fungerar i princip som original med enda skillnaden att kretsen inte kommer brytas när färdbromsen anläggs.
Vill man även att detta skall fungera som innan går det också att lösa, dock inget jag har provat än.
Litet elschema.

OBS: Hydraulisk handbroms är ännu inte godkänt av SBP i vanliga standard bilar.
Lycka Till.