Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: ons 28 jun 2017, 22:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: I & urkopplingsbar 4x4 med hydralisk handbroms.
InläggPostat: tor 31 mar 2011, 22:54 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: tis 28 okt 2008, 13:07
Inlägg: 485
Ort: Yngsjö i SKÅNE
"ZeroCool Racing varianten på ur och inkopplingsbar 4x4 med hydraulisk handbroms."




Saker som behövs.
En styck hydraulisk handbroms.
En styck, för närvarande version, Opel Calibra lampkontakt för baklucka.
Anledningen till denna kontakt är att den är dubbel teleskopisk.
En styck strömbrytare av/på.
Kabel av valfri färg, jag har använt original kablar för att själv komma ihåg färgmarkeringar då jag har lite av ett fotografiskt minne vad gäller bilar, inget annat.

Som vi flesta vet får 4x4 boxen ström ifrån säkring 19.
Denna säkring kommer vara den säkring som skall säkra ditt 4x4 system även nu.

För enkelhetens skull plockar vi bort 4x4 boxen samt ledaren på bromskontakten som styr 4x4 boxen, detta kommer inte mera att behövas.

För att gå in på hårdvaran först och främst, tar vi hand om handbromsen först.
Bild

I handbromsen är monterat en kontakt med dubbelteleskops brytning.
Varför just dubbelteleskop?
Jo för att handbroms handtagets rörelse är så pass stor så en vanlig dörrkontakt hade inte funkat då kontakten bottnar innan handbromsen gör det.
Teleskop kontakten kommer från lampkontakten i baklucka på en Calibra. (Finns säkert på fler bilar.)
Bild

Kontakten är monterad i bakstammen på handbromsen och manövreras med en stålbit som ALLTID ligger ann mot kontakten, här även en anledning till till teleskop kontakten, den bryter inte så fort man nuddar den, där finns lite spel i den.
Bild

Kretsanslutningarna ser kanske inte så vackra ut just här, men vem har tid att titta på dom, de går säkert göra bättre men jag var nöjd här.
Var noga med att plocka bort jordstiftet som ligger i kontaktens bas (ligger ju egentligen mot plåten för att jorda) denna skall användas som ledare istället.


Nu över till elen.

Ström från säkring 19, dras till knapp i en panel på valfri plats i bilen.
Nu har vi skapat oss en brytpunkt för manuell aktivering av 4x4 systemet.
Från knappen skall strömmen gå till brytaren på handbromsen.
Vill man spexa till det kan man här koppla i mellan en lampa till instrumentpanelen som jag gjorde,
när jag slår på 4x4 systemet, tänds original 4x4 lampan i instrument panelen. (Lampan som i vanliga fall indikerar fel i 4x4 systemet.)

Från handbromsen dras sedan strömmen till magnetventilen på ackumulatorn, ackumulatorn jordas sedan i motorn eller karossen.

Kretsen vi har skapat oss nu är i och ur kopplingsbar med knappen samt att magnetventilen kommer släppa sitt dragläge när kretsen bryts vid handbromsen.

Allt fungerar i princip som original med enda skillnaden att kretsen inte kommer brytas när färdbromsen anläggs.

Vill man även att detta skall fungera som innan går det också att lösa, dock inget jag har provat än.


Litet elschema.
Bild

OBS: Hydraulisk handbroms är ännu inte godkänt av SBP i vanliga standard bilar.


Lycka Till.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: I & urkopplingsbar 4x4 med hydralisk handbroms.
InläggPostat: fre 01 apr 2011, 20:28 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
detta ska ja lura på tackar för guiden.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: I & urkopplingsbar 4x4 med hydralisk handbroms.
InläggPostat: sön 03 apr 2011, 03:00 
Offline
Super Moderator

Blev medlem: ons 05 nov 2008, 23:44
Inlägg: 1039
Ort: Ronneby, Blekinge
Fyfasen vad bra peppe! :o


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: I & urkopplingsbar 4x4 med hydralisk handbroms.
InläggPostat: sön 03 apr 2011, 09:02 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jun 2004, 19:00
Inlägg: 1649
Peppe - du skriver att "Allt fungerar i princip som original med enda skillnaden att kretsen INTE kommer brytas när färdbromsen anläggs"
Men vitsen är väl att 4x4 kretsen ska BRYTAS när du drar i handbromsen - eller ?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009