Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: ons 28 jun 2017, 23:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide för att byta mätartavlor!
InläggPostat: tis 31 aug 2004, 17:18 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 30 dec 2003, 22:13
Inlägg: 364
Ort: Blekinge
Jepp, efter allt tjat så skall jag göra mig ett litet försök att skriva en guide för alla calibraälskare där ute som vill men är osäkra på att byta mätartavlor. Och nu pratar jag alltså om riktiga tavlor som helt ersätter dem gamla (inga klisterlappar). Denna guide är riktad till alla och kommer ta upp precis alla steg för att lyckas, så ni som redan vet en del kan skippa de första spalterna. Guiden är ockå byggd på hur jag själv har lyckats utan att förstöra något och jag har gjort det ett x antal gånger utan att misslyckas och då ska det tilläggas att jag gjort allt med stor försiktighet, sunt förnuft och lungt hjärta :) Guiden skriver jag direkt från huvudetså ni får gärna komplettera med sådant som jag har missat eller kanske rent av skrivit fel.

Vi börjar med att ta ut mätarhuset vilken kan vara nog så krångligt första gången!

Steg ett är att plocka bort den tvådelade kopa som sitter runt ratten. Det görs genom att skruva bort dem tre skruvarna som sitter underifrån. När den väl är borta så tar man bort blinkers- och vindrutetårkar-spakarna. Det görs enkelt genom att trycka ihop den innersta fyrkantiga delen på två ställen (man ser två knappar) så lossnar dem enkelt ur sina spår. Det i sin tur förenklar sedan borttagningen av hela mätarhuset. Sedan skall den avlånga kopan som sitter under mätarhuset tas bort. Det görs genom att stoppa in en spårmejsel i vänster skarv på sidan och bända upp försiktigt så att den släpper. Sedan försiktigt dra den utåt och vinkla lite så resten också släpper. Bakom den hittar man förhoppningsvis två stycken skruvar som håller fast mätarhusets nedre del och två stycken skruvar som håller fast den bågformade takkopan för mätarhuset. Alla skruvar väck. Ovanför takkopan hittas den sista skruven som håller fast mätarhuset, av med den.

Nästa steg är att lossa hastighetsvajern från motorn. Alltså upp med huven och leta efter vajern. Man hittar den ganska lätt om man tittar mot det ställe där mätarhuset sitter i bilen. Vajern skruvas bort med passande nyckel. Skjut sedan in vajern en bit så att mätarhuset får lättare att ta sig ut.

In bakom ratten igen och vinkla försigtigt fram hela huset så att du kan lossa mätarhusskyddet. Alltså det visir som skyddar helheten. Pinnen som nollställer miltalsmätaren skall dras rakt ut innan man kan få bort visiret. Det finns två stycken klammrar på undersidan och två på ovansidan om jag inte minns fel. Det här kan vara tråckligt och svårt att komma åt. BUT
have patience! Försök komma åt klammrarna med spårmejseln och
försiktigt vinkla upp dem. Inte för mycket för dem spricker lätt!

När visiret är borta kan man dra fram mätarhuset lättare. Dra fram det en bit och vinkla det sedan så du får en lucka åt höger eller vänster sida där du kan få in handen och koppla ifrån hastighetsvajern från mätarhuset. Efter det kopplar du bort dem två avlånga kontakterna som förser huset med spänning. Det finns en på varje sida. Man skall inte dra ut dem utan trycka in två stycken byglar, en på varje sida (kortsidorna) och sedan hjälpa dem ut. Sedan är det bara att tråckla ut mätarhuset försiktigt.


Det första man gör med mätarhuset är att ta en tång och dra ut de små plupparna som alla mätarna vilar på. En under varje mätare. Alla mätare kommer att sjunka ner en bit när du drar bort den plupparna men allt är som det ska. Kom dock ihåg hastighetsmätarens exakta position! (kommer till den längre ner). Dem skall dras rakt utåt UTAN att vridas när man drar dem. De sitter nämligen inte rakt ner i ett rundat hål utan det är mer stjärnformat. Alltså dra dem rakt ut utan att vrida! Efter det börjar vi lossa bensin och tempmätarna. Dem dras försiktigt rakt uppåt med en gaffel eller som jag hellre rekomenderar två stycken skedar (har själv aldrig provat med gaffel). En sked på varje sida och sedan bända försiktigt MEN pressa INTE med skedarna på det svarta höljet som sitter runt mätarna då det är extremt tunnt och lätt vill spricka elle hoppa av utan titta in under och få in skedarna där hårdplasten sitter. Känner du att dem absolut inte kommer lossna utan att dem går sönder så vila lite och försök knacka upp dem lite försiktigt, det finns alltid ett alternativt sätt utöver råstyrka. Man bör heller inte vrida på dessa mätarna eftersom dem inte heller sitter i helt rundade hål. Bensin och tempmätarna sitter i halvcirkelformade hål. Så du behöver alltså inte oroa dig över deras position senare. Efter denna operationen kan du sätta dit din första nya mätartavla! Observera att tavlornas passform varierar ganska mycket så dem kan ibland behöva justeras. Se också till att tavlorna ligger plant mot mätarhusets genomskinliga plast så att ljuset inte får några svårigheter i att lysa igenom! Om tavlorna sitter lite fel så att dem inte ligger plant mot huset så kommer det se jävligt ut eftersom opels dåliga belysning just är så pass dålig redan (fyra lampor som belyser ganska så ojämt över hela panelen men det beror visserligen på kvalité och lamptyp med). Nästa steg är att bända upp varvtalsmätaren. Ta det lika försiktigt med den då den kan sitta hårdare eftersom den är av metall i fästet (Har jag för mig). Än en gång. Se upp så ni inte förstör det lilla svarta runda höljet! Byt tavlan, sätt i den lilla svarta pluggen igen och se till att mätaren lägger sig på den och inte stannar någon bit ovanför. Alla mätareskall ligga på pluggarna. Hastighetsmätaren kan vara svårast eftersom läget på den är svårt att justera och det kan i övrigt vara svår att få loss den. INNAN DU TAR BORT DEN skall du på något litet sätt markera eller komma ihåg mätarens exakta position då pluppen är borttagen. Den skall nämligen sättas dit likadant som den sitter. På så sätt slipper man justera och pilla med den senare och den visar rätt hastighet. Om det finns möjlighet så kan du även klippa i tavlorna så att man kan trä igenom hela mätaren utan att ta bort den! Ett fint snitt med en skalpell på över och undersida av tavlan räckte för mig med mina första tavlor jag bytte till och inget syntes när man väl satt på allt igen! Allt beror på typ av tavla, tjocklek osv. Att snitta tavlorna skulle jag bara rekomendera på tunnare typer. I annat fall försök att bända upp den och om den den vägrar lossna så försök att värma upp den med något i fästet då metall vidgas vid värme men ta det försiktigt och akta det svarta lilla höljet! Förmodligen skall denna lossna utan att behöva ta till värme. Efter det tas dem två ramarna bort som titter runt miltalsmätarna. Bara att stoppa in en nagel under den och dra uppåt försiktigt så lossnar dem. Sätt dit den sista tavlan och tillbaka med hastighetsmätaren (i rätt position!). Tryck i den sista pluppen. Du är nu klar med bytet!

Ett väldigt enkelt tips till fin styling om man bara har originalbelysning (dvs vanliga vita lampor som lyser upp panelen) är att måla om mätarna med en form av spritpenna (helst en med platt spets då man enkelt drar en enda gång över hela mätaren och på så sätt får en jämn färg). Jag lyckades själv få det jättebra när jag färgade mina mätare röda.

Man såg inte på något sätt att det var målat! Se till att behålla det vita färgskiktet på undersidan av mätaren. Utan det lyser det inte upp något!

Hoppas detta hjälpte er alla som ville byta tavlor.

Nu misstänker jag att jag gjort en massa fel men detta var iallafall mitt försök till en guide om detta :) Tyvärr hittade jag ingenstans att uploada bra beskrivande bilder så ni får klara er med texten.

PS. Ursäkta stavfelen :D...

MVH // Stry


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 aug 2004, 18:47 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 24 okt 2003, 00:02
Inlägg: 2491
Ort: Kallinge/Blekinge
bra guide! se om inte joel ha gått o dött så kanske du kan få den upplagd på guide listan me


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 aug 2004, 18:50 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 30 dec 2003, 22:13
Inlägg: 364
Ort: Blekinge
Tack tack, försöker ju bara va snäll ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 aug 2004, 18:52 
väldigt bra...........


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 06 okt 2006, 13:51 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:32
Inlägg: 1392
Ort: Göteborg, Varberg vissa helger
Tog lite bilder mot slutet. Men guiden var nästintill perfekt förutom detta:
Citera:
Sedan skall den avlånga kopan som sitter under mätarhuset tas bort. Det görs genom att stoppa in en spårmejsel i vänster skarv på sidan och bända upp försiktigt så att den släpper.
Det är inte på vänster skarv. För där sabbar man två plast piggar. Borde gått bättre att göra det från höger sida där inga piggar fanns.

Här e lite bilder på hur det kan se ut senare (klicka för stor bild):

Bild
Mätarhuset
Bild
Tavlorna
Bild
Bakifrån
Bild
kåpan som sitter över
Bild
utan kopa
Bild
Såhär går det om man är oförsiktig med hastighetsmätaren.
Fy fan vad den satt. Fick fästa den svarta delen med superlimm.
Bild
Ihopsatt
Bild
Fungerar och stämmer överens med färddatorn iaf.

_________________
| Galleri | Garaget | Projekttråd | Haynes Manual |


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08 okt 2006, 00:27 
Offline
Medlem

Blev medlem: lör 28 jan 2006, 19:29
Inlägg: 33
Ort: Norge
hastighetsmätaren er egentlig inte mulig att ta av..

_________________
Norrmannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08 okt 2006, 13:06 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:32
Inlägg: 1392
Ort: Göteborg, Varberg vissa helger
Hur menar du då? Den måste väl blivit monterad på det sättet en gång på fabriken. Sen finns det väl inget annat sätt att byta tavlorna på?

_________________
| Galleri | Garaget | Projekttråd | Haynes Manual |


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09 okt 2006, 00:32 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 nov 2004, 15:15
Inlägg: 1227
Ort: Ludvika
mycket bra guide!
men jag behövde inte ta bort vajern från växellådan!

_________________
Projekttråd:
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=74488

/Jimmy


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 okt 2006, 00:01 
Offline
Medlem

Blev medlem: lör 28 jan 2006, 19:29
Inlägg: 33
Ort: Norge
Citera:
Originally posted by P@itor
Hur menar du då? Den måste väl blivit monterad på det sättet en gång på fabriken. Sen finns det väl inget annat sätt att byta tavlorna på?


Ja.. men den er festat for att inte kunne tas av igjen
det er inte å anbefale

mine tavlor er laget for å monteres uten att ta av hastighetsmätaren , dom andra må av ..

http://calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9076

_________________
Norrmannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 okt 2006, 10:13 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:32
Inlägg: 1392
Ort: Göteborg, Varberg vissa helger
Citera:
Originally posted by o2re


Ja.. men den är fäst för att inte kunna tas av igen
det är inte att rekomendera

mina tavlor är gjord för att monteres utan att ta av hastighetsmätaren , dom andra ska av ..

http://calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9076


Ok, så om man ska byta till orginal krävs det att man tar av mätaren. Men annars med dina behövs det inte.

Ps. Tog mig friheten att översätta med Tolken 99. Jag förstod tex. inte anbefale.

_________________
| Galleri | Garaget | Projekttråd | Haynes Manual |


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 16 mar 2007, 15:24 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 maj 2005, 17:01
Inlägg: 206
Ort: Sverige, Borås
http://www.youtube.com/watch?v=HcOvx2Tc3yo

En liten komplettering till denovanstående guiden bara =)

_________________
CalibraPower
http://www.garaget.org/brillmongo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 okt 2007, 23:55 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 aug 2007, 16:20
Inlägg: 40
Kan du eller någon annan med stor detaljrikedom förklara hur man plockar av varvmätarsnålen. Kämpa med den i säkert en timma förut idag och det sluta med att jag tog i nästan så mkt jag orka, utan att något hände. Tacksam för svar :)

Strydah skrev:
Jepp, efter allt tjat så skall jag göra mig ett litet försök att skriva en guide för alla calibraälskare där ute som vill men är osäkra på att byta mätartavlor. Och nu pratar jag alltså om riktiga tavlor som helt ersätter dem gamla (inga klisterlappar). Denna guide är riktad till alla och kommer ta upp precis alla steg för att lyckas, så ni som redan vet en del kan skippa de första spalterna. Guiden är ockå byggd på hur jag själv har lyckats utan att förstöra något och jag har gjort det ett x antal gånger utan att misslyckas och då ska det tilläggas att jag gjort allt med stor försiktighet, sunt förnuft och lungt hjärta :) Guiden skriver jag direkt från huvudetså ni får gärna komplettera med sådant som jag har missat eller kanske rent av skrivit fel.

Vi börjar med att ta ut mätarhuset vilken kan vara nog så krångligt första gången!

Steg ett är att plocka bort den tvådelade kopa som sitter runt ratten. Det görs genom att skruva bort dem tre skruvarna som sitter underifrån. När den väl är borta så tar man bort blinkers- och vindrutetårkar-spakarna. Det görs enkelt genom att trycka ihop den innersta fyrkantiga delen på två ställen (man ser två knappar) så lossnar dem enkelt ur sina spår. Det i sin tur förenklar sedan borttagningen av hela mätarhuset. Sedan skall den avlånga kopan som sitter under mätarhuset tas bort. Det görs genom att stoppa in en spårmejsel i vänster skarv på sidan och bända upp försiktigt så att den släpper. Sedan försiktigt dra den utåt och vinkla lite så resten också släpper. Bakom den hittar man förhoppningsvis två stycken skruvar som håller fast mätarhusets nedre del och två stycken skruvar som håller fast den bågformade takkopan för mätarhuset. Alla skruvar väck. Ovanför takkopan hittas den sista skruven som håller fast mätarhuset, av med den.

Nästa steg är att lossa hastighetsvajern från motorn. Alltså upp med huven och leta efter vajern. Man hittar den ganska lätt om man tittar mot det ställe där mätarhuset sitter i bilen. Vajern skruvas bort med passande nyckel. Skjut sedan in vajern en bit så att mätarhuset får lättare att ta sig ut.

In bakom ratten igen och vinkla försigtigt fram hela huset så att du kan lossa mätarhusskyddet. Alltså det visir som skyddar helheten. Pinnen som nollställer miltalsmätaren skall dras rakt ut innan man kan få bort visiret. Det finns två stycken klammrar på undersidan och två på ovansidan om jag inte minns fel. Det här kan vara tråckligt och svårt att komma åt. BUT
have patience! Försök komma åt klammrarna med spårmejseln och
försiktigt vinkla upp dem. Inte för mycket för dem spricker lätt!

När visiret är borta kan man dra fram mätarhuset lättare. Dra fram det en bit och vinkla det sedan så du får en lucka åt höger eller vänster sida där du kan få in handen och koppla ifrån hastighetsvajern från mätarhuset. Efter det kopplar du bort dem två avlånga kontakterna som förser huset med spänning. Det finns en på varje sida. Man skall inte dra ut dem utan trycka in två stycken byglar, en på varje sida (kortsidorna) och sedan hjälpa dem ut. Sedan är det bara att tråckla ut mätarhuset försiktigt.


Det första man gör med mätarhuset är att ta en tång och dra ut de små plupparna som alla mätarna vilar på. En under varje mätare. Alla mätare kommer att sjunka ner en bit när du drar bort den plupparna men allt är som det ska. Kom dock ihåg hastighetsmätarens exakta position! (kommer till den längre ner). Dem skall dras rakt utåt UTAN att vridas när man drar dem. De sitter nämligen inte rakt ner i ett rundat hål utan det är mer stjärnformat. Alltså dra dem rakt ut utan att vrida! Efter det börjar vi lossa bensin och tempmätarna. Dem dras försiktigt rakt uppåt med en gaffel eller som jag hellre rekomenderar två stycken skedar (har själv aldrig provat med gaffel). En sked på varje sida och sedan bända försiktigt MEN pressa INTE med skedarna på det svarta höljet som sitter runt mätarna då det är extremt tunnt och lätt vill spricka elle hoppa av utan titta in under och få in skedarna där hårdplasten sitter. Känner du att dem absolut inte kommer lossna utan att dem går sönder så vila lite och försök knacka upp dem lite försiktigt, det finns alltid ett alternativt sätt utöver råstyrka. Man bör heller inte vrida på dessa mätarna eftersom dem inte heller sitter i helt rundade hål. Bensin och tempmätarna sitter i halvcirkelformade hål. Så du behöver alltså inte oroa dig över deras position senare. Efter denna operationen kan du sätta dit din första nya mätartavla! Observera att tavlornas passform varierar ganska mycket så dem kan ibland behöva justeras. Se också till att tavlorna ligger plant mot mätarhusets genomskinliga plast så att ljuset inte får några svårigheter i att lysa igenom! Om tavlorna sitter lite fel så att dem inte ligger plant mot huset så kommer det se jävligt ut eftersom opels dåliga belysning just är så pass dålig redan (fyra lampor som belyser ganska så ojämt över hela panelen men det beror visserligen på kvalité och lamptyp med). Nästa steg är att bända upp varvtalsmätaren. Ta det lika försiktigt med den då den kan sitta hårdare eftersom den är av metall i fästet (Har jag för mig). Än en gång. Se upp så ni inte förstör det lilla svarta runda höljet! Byt tavlan, sätt i den lilla svarta pluggen igen och se till att mätaren lägger sig på den och inte stannar någon bit ovanför. Alla mätareskall ligga på pluggarna. Hastighetsmätaren kan vara svårast eftersom läget på den är svårt att justera och det kan i övrigt vara svår att få loss den. INNAN DU TAR BORT DEN skall du på något litet sätt markera eller komma ihåg mätarens exakta position då pluppen är borttagen. Den skall nämligen sättas dit likadant som den sitter. På så sätt slipper man justera och pilla med den senare och den visar rätt hastighet. Om det finns möjlighet så kan du även klippa i tavlorna så att man kan trä igenom hela mätaren utan att ta bort den! Ett fint snitt med en skalpell på över och undersida av tavlan räckte för mig med mina första tavlor jag bytte till och inget syntes när man väl satt på allt igen! Allt beror på typ av tavla, tjocklek osv. Att snitta tavlorna skulle jag bara rekomendera på tunnare typer. I annat fall försök att bända upp den och om den den vägrar lossna så försök att värma upp den med något i fästet då metall vidgas vid värme men ta det försiktigt och akta det svarta lilla höljet! Förmodligen skall denna lossna utan att behöva ta till värme. Efter det tas dem två ramarna bort som titter runt miltalsmätarna. Bara att stoppa in en nagel under den och dra uppåt försiktigt så lossnar dem. Sätt dit den sista tavlan och tillbaka med hastighetsmätaren (i rätt position!). Tryck i den sista pluppen. Du är nu klar med bytet!

Ett väldigt enkelt tips till fin styling om man bara har originalbelysning (dvs vanliga vita lampor som lyser upp panelen) är att måla om mätarna med en form av spritpenna (helst en med platt spets då man enkelt drar en enda gång över hela mätaren och på så sätt får en jämn färg). Jag lyckades själv få det jättebra när jag färgade mina mätare röda.

Man såg inte på något sätt att det var målat! Se till att behålla det vita färgskiktet på undersidan av mätaren. Utan det lyser det inte upp något!

Hoppas detta hjälpte er alla som ville byta tavlor.

Nu misstänker jag att jag gjort en massa fel men detta var iallafall mitt försök till en guide om detta :) Tyvärr hittade jag ingenstans att uploada bra beskrivande bilder så ni får klara er med texten.

PS. Ursäkta stavfelen :D...

MVH // Stry

_________________
http://www.garaget.org/caliibra_208


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009