Kan du eller någon annan med stor detaljrikedom förklara hur man plockar av varvmätarsnålen. Kämpa med den i säkert en timma förut idag och det sluta med att jag tog i nästan så mkt jag orka, utan att något hände. Tacksam för svar
Jepp, efter allt tjat så skall jag göra mig ett litet försök att skriva en guide för alla calibraälskare där ute som vill men är osäkra på att byta mätartavlor. Och nu pratar jag alltså om riktiga tavlor som helt ersätter dem gamla (inga klisterlappar). Denna guide är riktad till alla och kommer ta upp precis alla steg för att lyckas, så ni som redan vet en del kan skippa de första spalterna. Guiden är ockå byggd på hur jag själv har lyckats utan att förstöra något och jag har gjort det ett x antal gånger utan att misslyckas och då ska det tilläggas att jag gjort allt med stor försiktighet, sunt förnuft och lungt hjärta

Guiden skriver jag direkt från huvudetså ni får gärna komplettera med sådant som jag har missat eller kanske rent av skrivit fel.
Vi börjar med att ta ut mätarhuset vilken kan vara nog så krångligt första gången!
Steg ett är att plocka bort den tvådelade kopa som sitter runt ratten. Det görs genom att skruva bort dem tre skruvarna som sitter underifrån. När den väl är borta så tar man bort blinkers- och vindrutetårkar-spakarna. Det görs enkelt genom att trycka ihop den innersta fyrkantiga delen på två ställen (man ser två knappar) så lossnar dem enkelt ur sina spår. Det i sin tur förenklar sedan borttagningen av hela mätarhuset. Sedan skall den avlånga kopan som sitter under mätarhuset tas bort. Det görs genom att stoppa in en spårmejsel i vänster skarv på sidan och bända upp försiktigt så att den släpper. Sedan försiktigt dra den utåt och vinkla lite så resten också släpper. Bakom den hittar man förhoppningsvis två stycken skruvar som håller fast mätarhusets nedre del och två stycken skruvar som håller fast den bågformade takkopan för mätarhuset. Alla skruvar väck. Ovanför takkopan hittas den sista skruven som håller fast mätarhuset, av med den.
Nästa steg är att lossa hastighetsvajern från motorn. Alltså upp med huven och leta efter vajern. Man hittar den ganska lätt om man tittar mot det ställe där mätarhuset sitter i bilen. Vajern skruvas bort med passande nyckel. Skjut sedan in vajern en bit så att mätarhuset får lättare att ta sig ut.
In bakom ratten igen och vinkla försigtigt fram hela huset så att du kan lossa mätarhusskyddet. Alltså det visir som skyddar helheten. Pinnen som nollställer miltalsmätaren skall dras rakt ut innan man kan få bort visiret. Det finns två stycken klammrar på undersidan och två på ovansidan om jag inte minns fel. Det här kan vara tråckligt och svårt att komma åt. BUT
have patience! Försök komma åt klammrarna med spårmejseln och
försiktigt vinkla upp dem. Inte för mycket för dem spricker lätt!
När visiret är borta kan man dra fram mätarhuset lättare. Dra fram det en bit och vinkla det sedan så du får en lucka åt höger eller vänster sida där du kan få in handen och koppla ifrån hastighetsvajern från mätarhuset. Efter det kopplar du bort dem två avlånga kontakterna som förser huset med spänning. Det finns en på varje sida. Man skall inte dra ut dem utan trycka in två stycken byglar, en på varje sida (kortsidorna) och sedan hjälpa dem ut. Sedan är det bara att tråckla ut mätarhuset försiktigt.
Det första man gör med mätarhuset är att ta en tång och dra ut de små plupparna som alla mätarna vilar på. En under varje mätare. Alla mätare kommer att sjunka ner en bit när du drar bort den plupparna men allt är som det ska. Kom dock ihåg hastighetsmätarens exakta position! (kommer till den längre ner). Dem skall dras rakt utåt UTAN att vridas när man drar dem. De sitter nämligen inte rakt ner i ett rundat hål utan det är mer stjärnformat. Alltså dra dem rakt ut utan att vrida! Efter det börjar vi lossa bensin och tempmätarna. Dem dras försiktigt rakt uppåt med en gaffel eller som jag hellre rekomenderar två stycken skedar (har själv aldrig provat med gaffel). En sked på varje sida och sedan bända försiktigt MEN pressa INTE med skedarna på det svarta höljet som sitter runt mätarna då det är extremt tunnt och lätt vill spricka elle hoppa av utan titta in under och få in skedarna där hårdplasten sitter. Känner du att dem absolut inte kommer lossna utan att dem går sönder så vila lite och försök knacka upp dem lite försiktigt, det finns alltid ett alternativt sätt utöver råstyrka. Man bör heller inte vrida på dessa mätarna eftersom dem inte heller sitter i helt rundade hål. Bensin och tempmätarna sitter i halvcirkelformade hål. Så du behöver alltså inte oroa dig över deras position senare. Efter denna operationen kan du sätta dit din första nya mätartavla! Observera att tavlornas passform varierar ganska mycket så dem kan ibland behöva justeras. Se också till att tavlorna ligger plant mot mätarhusets genomskinliga plast så att ljuset inte får några svårigheter i att lysa igenom! Om tavlorna sitter lite fel så att dem inte ligger plant mot huset så kommer det se jävligt ut eftersom opels dåliga belysning just är så pass dålig redan (fyra lampor som belyser ganska så ojämt över hela panelen men det beror visserligen på kvalité och lamptyp med). Nästa steg är att bända upp varvtalsmätaren. Ta det lika försiktigt med den då den kan sitta hårdare eftersom den är av metall i fästet (Har jag för mig). Än en gång. Se upp så ni inte förstör det lilla svarta runda höljet! Byt tavlan, sätt i den lilla svarta pluggen igen och se till att mätaren lägger sig på den och inte stannar någon bit ovanför. Alla mätareskall ligga på pluggarna. Hastighetsmätaren kan vara svårast eftersom läget på den är svårt att justera och det kan i övrigt vara svår att få loss den. INNAN DU TAR BORT DEN skall du på något litet sätt markera eller komma ihåg mätarens exakta position då pluppen är borttagen. Den skall nämligen sättas dit likadant som den sitter. På så sätt slipper man justera och pilla med den senare och den visar rätt hastighet. Om det finns möjlighet så kan du även klippa i tavlorna så att man kan trä igenom hela mätaren utan att ta bort den! Ett fint snitt med en skalpell på över och undersida av tavlan räckte för mig med mina första tavlor jag bytte till och inget syntes när man väl satt på allt igen! Allt beror på typ av tavla, tjocklek osv. Att snitta tavlorna skulle jag bara rekomendera på tunnare typer. I annat fall försök att bända upp den och om den den vägrar lossna så försök att värma upp den med något i fästet då metall vidgas vid värme men ta det försiktigt och akta det svarta lilla höljet! Förmodligen skall denna lossna utan att behöva ta till värme. Efter det tas dem två ramarna bort som titter runt miltalsmätarna. Bara att stoppa in en nagel under den och dra uppåt försiktigt så lossnar dem. Sätt dit den sista tavlan och tillbaka med hastighetsmätaren (i rätt position!). Tryck i den sista pluppen. Du är nu klar med bytet!
Ett väldigt enkelt tips till fin styling om man bara har originalbelysning (dvs vanliga vita lampor som lyser upp panelen) är att måla om mätarna med en form av spritpenna (helst en med platt spets då man enkelt drar en enda gång över hela mätaren och på så sätt får en jämn färg). Jag lyckades själv få det jättebra när jag färgade mina mätare röda.
Man såg inte på något sätt att det var målat! Se till att behålla det vita färgskiktet på undersidan av mätaren. Utan det lyser det inte upp något!
Hoppas detta hjälpte er alla som ville byta tavlor.
Nu misstänker jag att jag gjort en massa fel men detta var iallafall mitt försök till en guide om detta

Tyvärr hittade jag ingenstans att uploada bra beskrivande bilder så ni får klara er med texten.
PS. Ursäkta stavfelen

...
MVH // Stry