Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: ons 22 nov 2017, 23:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Calibra rwd
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 20:33 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tor 16 feb 2012, 11:38
Inlägg: 4
Tjena
Har ett litet projekt på gång, tänkte bakhjulsdriftkonvertera :D
Men funderar lite på vad för låda man ska använda?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 20:34 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tor 16 feb 2012, 11:38
Inlägg: 4
Glömde ju så klart att skriva att detta är en calle turbo :whistling:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 23:04 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
antar att du e rätt ny på att posta
faq är inte rätt ställe att ställa såna här frågor på.
flyttar den till teknik.

hoppas att det inte är min gamla calle du ska fördärva
dvs rpj callen då kommer jag upp å köper tillbaks den...
som du förstår så tycker jag att 4x4 är nåt som e bra
och antagligen så hamnar denna på skroten innan du blir färdig
är många som vill konvertera men inte många som rullar.

detta är min presonliga åsikt å du får göra vad du vill men jag
hjälper dej inte .
däremot finns det andra som håller på och kommer att hjälpa dej.
välkommen i clubben och hoppas du ändrar dej .
ska ge dej en liten hint vad calibran kan göra med ca 350hk
och fungerande 4x4 tror du att du kan få din att axxa bättre
0-100 så lär det bli dyrt.
det ända som e gjort är att optimera motrn å slänga in eds 3
på denna videon.
jo det e jag.
http://www.youtube.com/watch?v=kVeGL6kSp-Y


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 23:31 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tor 16 feb 2012, 11:38
Inlägg: 4
Orkar f#$ inte hålla på å riva ner den där f-lådan! 3:e gången gillt, nu vänder ja på steken! Och NEJ , vill inte köpa en volvo som redan har rwd! Är ute efter en utmaning, :yeah
Kan tillägga att ja jobbar och har jobbat som bilmek sedan 5år tillbaka, så du behöver inte va orolig, får ihop den ska du se :sleep


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 00:11 
Offline
Donator 2014

Blev medlem: sön 01 apr 2007, 23:19
Inlägg: 298
Ort: Öckerö / Gbg
Vet inte i vilket skick din Calibra Turbo är rostmässigt osv osv.
Men har Du en frisk Calibra Turbo-kaross anser jag personligen också att det är ren idioti att bygga om den till RWD. Det går att fixa f-lådorna så dom håller, kolla t ex med www.maxxtuning.se och Natte, han bygger om dessa lådor och dom håller för mycket efter det.

Att Du är bilmek eller inte kvittar, oftast brukar folk tröttna efter att man hållit på ett tag med konverteringen.

Jag bygger om en Calibra Turbokaross till RWD, min kaross var en tomkaross som det satt framvagn/bakvagn på men iövrigt tom, saknade motor och lådor och en massa annat vitalt så där anser jag att det var rätt kaross att bygga på.

Iövrigt så finns det en massa info om detta på nätet om vad man måste göra och vad man inte bör göra, använd GOOGLE är mitt tips. :cool:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 00:29 
Offline
Ny Medlem

Blev medlem: tor 16 feb 2012, 11:38
Inlägg: 4
Har kollat google, men trodde nån visste mer exakt här. Jaja men då kan jag ju lika gärna gå ur detta forum


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 00:40 
Offline
Donator 2014

Blev medlem: sön 01 apr 2007, 23:19
Inlägg: 298
Ort: Öckerö / Gbg
En enkel Googlesökning gav det här, t o m ett svenskt bygge, söktermen var "Calibra RWD":
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=39783

Detta ger dig en hint om att ett seriöst bygge inte sker på en kafferast.
Men Du anser dig vara bättre än andra men söka info verkar inte vara din starka sida.

Dock är risken att det går såhär.....
viewtopic.php?f=12&t=16527


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 05:25 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Hej.Synd fall du inte vill deltaga i klubben bara för att du
får lite mothugg.Det jag tror med Struve i spetsen är att vi är rädda om modellen och
att det försvinner en Calibra till från marknaden.
När du har så stor erfarenhet av bilmek och vill ha en utmaning så tycker jag det vore
intressant fall du kunde utveckla 4wd till Calibran.
På detta vis får du en enorm utmaning att utveckla detta så det håller och vi andra
kunde dra nytta av detta för att stärka upp våra bilar när det trimmas.Bakhjulsdrivena finns
det väl så det räcker.Med en 4wd som tål att ladda på med vid race är svårslagen.
Så välkommen till klubben och hoppas du tänker om

Med vänlig hälsning Fargo :crazydriver:


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 10:46 
Offline
Donator 2014

Blev medlem: sön 01 apr 2007, 23:19
Inlägg: 298
Ort: Öckerö / Gbg
Håller med Fargo, jag vill inte trycka ner dig i skorna o knyta igen dom men Du skriver "litet projekt", det är absolut inget litet projekt och jag tror ändock att Du inser det det för det kräver mycket jobb.

Du får byta diff, drivaxlar och medbringare då Omegans yttre drivknutar inte passar i Calibrans medbringare, bygga om subframe fram, lösa problemet med krängaren fram, bygga en växellådstunnel, bygga nya motorfästen, dra om motorel, lösa problemen med kylarslangars dragning, lösa utseendet invändigt i bilen med värmepaket osv osv.
Du får motorn rätt långt fram beroende på fördelare vs styrväxel.
Fördelaren kan Du förstås skippa om Du ersätter originalsprutet med ett eftermarknads utan fördelare.
Växellåda tas lämpligen från Omega B med hydraulisk koppling, Du måste lösa en distans mellan kopplingscylindern och solfjädern i tryckplattan, bygga om mellanaxel som oftast får förlängas lite.
Fixa till lagerlåsningar fram då Du tar bort drivningen fram.
Bygga nytt avgasrör, dra nya slangar turbo/IC/insug

Har säkerligen glömt en massa smågrejer men det finns många hinder som skall lösas INNAN Du ens kan tänka tanken o komma ut på gatan.
Jag vet av erfarenhet att ungefär ett av tio sånna här projekt kommer ut på gatan, resten åker till slut i pressen och som sagts tidigare, Calibra Turbo kryllar det inte av och därav min och Peps reaktion, Vi är rädda om dom som är friska och räddningsbara.

Vill man bygga RWD på en kaross, ja då är den även räddningsbar, betänk att bilarna som är original kommer att öka i värde då det blir färre för varje dag som går.

Hoppas Du känner att Du fick lite mer feedback och fått upp ögonen på vad som väntar under byggets gång, det finns många hinder som kommer att försöka fälla dig och känner Du att mothuggen här har fällt dig, ja då ska Du nog inte bygga för Vi är det enkla hindret :secret:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 18:59 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
koffe jag har haft två calibror och utövar banzai starter som du förstår på videon.
jag släpper kopplingen med ca 6000rpm för att få det axxet.
jag har inte pajat en enda f låda.
det första jag gör när jag köpt en bil är att optimera det jag har dvs
ex fördelnings lådan bytar jag olja på å kör 50 mil sen byter jag igen och
kollar om den börjar bli ren röd å fräsh.
när den är det så kan man ana att den kommer att funka .
obs det finns bara en olja å den e special kostar en hundring på din lokala
opel verkstad.

slår du i nån annan pajar den på en kvart men du som e bilmek vet väl det.
själv så orka jag inte jobba så många år som bilmek då jag har svårt för kunder som står å stirrar å blir lätt förbannad då...
men vart lastbils mek å på marina sidan nog lika länge som du levt.
jag är en maskinist å kommer det nån som ska glo kan jag bara hoppa in i vevhuset.

finns förstärkta f lådor då det smarta i puch lådan gås förbi å låslammeller monteras.
de är fina till strippen men inte så roliga om du vill ut på en grusväg å köra lite rally
som jag tycker om. Som sagt strippen e kul det me :good: då de är kanon.

sen får man även kolla att servooljan e ren å allt funkar även där
den glöms ofta bort.

hoppas vi inte skrämmer bort dej från forumet.
egentligen så hade vi nog kunnat tipsa dej om hur du ska få f lådan att hålla
istället . e jäkla kul att blåsa om bmw m3 corvett c5 volvo böset mm.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 23:11 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
peps skrev:
koffe jag har haft två calibror och utövar banzai starter som du förstår på videon.
jag släpper kopplingen med ca 6000rpm för att få det axxet.
jag har inte pajat en enda f låda.
det första jag gör när jag köpt en bil är att optimera det jag har dvs
ex fördelnings lådan bytar jag olja på å kör 50 mil sen byter jag igen och
kollar om den börjar bli ren röd å fräsh.
när den är det så kan man ana att den kommer att funka .
obs det finns bara en olja å den e special kostar en hundring på din lokala
opel verkstad.

slår du i nån annan pajar den på en kvart men du som e bilmek vet väl det.
själv så orka jag inte jobba så många år som bilmek då jag har svårt för kunder som står å stirrar å blir lätt förbannad då...
men vart lastbils mek å på marina sidan nog lika länge som du levt.
jag är en maskinist å kommer det nån som ska glo kan jag bara hoppa in i vevhuset.

finns förstärkta f lådor då det smarta i puch lådan gås förbi å låslammeller monteras.
de är fina till strippen men inte så roliga om du vill ut på en grusväg å köra lite rally
som jag tycker om. Som sagt strippen e kul det me :good: då de är kanon.

sen får man även kolla att servooljan e ren å allt funkar även där
den glöms ofta bort.

hoppas vi inte skrämmer bort dej från forumet.
egentligen så hade vi nog kunnat tipsa dej om hur du ska få f lådan att hålla
istället . e jäkla kul att blåsa om bmw m3 corvett c5 volvo böset mm.


Off topic:
Har inte fått klart för mig varför det blir så dåligt med låslameller? Blir det under eller överstryt vid broms/frikopplat ? Grubblat många timmar på om jag ska ha systemet eller inte. Kan välja antingen eller då jag troligen lagat allt. Tack.

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 23:39 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
har ju inte erfarenhet av låsta flådor
men understyrning lär ju komma som ett brev på posten under axx
bilen lär ju sträva framåt.

under broms så kan ja tro att det blir precis tvärtom.

maxxtuning hade nån sida om det vet jag.

blir lite offtopic för vår nya medlem men kan nog va matnyttigt ändå.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: fre 08 nov 2013, 00:45 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 feb 2012, 04:01
Inlägg: 1129
Images: 0
Ort: Uppland-Norrtälje
peps skrev:
har ju inte erfarenhet av låsta flådor
men understyrning lär ju komma som ett brev på posten under axx
bilen lär ju sträva framåt.

under broms så kan ja tro att det blir precis tvärtom.

maxxtuning hade nån sida om det vet jag.

blir lite offtopic för vår nya medlem men kan nog va matnyttigt ändå.


Det blir ju inte annorlunda när systemet är aktiverat, bara när det är frånslaget vid broms, Det jag undrar, hur det blir när man bromsar. Borde bli någon slags skillnad när det är ihopkopplat vid broms.

Btw Välkommen hit Koffe_N :D

_________________
Warning! Danger to manifold! Calibra turbo overhaul


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: fre 08 nov 2013, 10:41 
Offline
Super Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2008, 11:15
Inlägg: 2806
Images: 0
Ort: brastad (lysekil e hamnområdet till brastad)
jo blir skillnad när lammeler e i drift beroende på hur många nm de överför.
90 e ju org
180nm är ganska opåverkat
men sen så ska det märkas synd att inte natte e här längre på forumet.
men calte e minst lika bra på det.skulle tro att han har lärt natte...
bilen strävar ju rakt .

bak ja de motorbromsar ju du har väl kör en bakhjuls driven bil
det kommer en liten sladd på grus å snö ex men på asfalt är det nog inte så påtagligt.
att jag nämner det är ju för att 4x4 gör sej ju bäst där om man tycker om att sladda lite.


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
 Inläggsrubrik: Re: Calibra rwd
InläggPostat: fre 08 nov 2013, 11:22 
Offline
Super Medlem

Blev medlem: lör 07 jun 2008, 16:38
Inlägg: 664
Images: 2
Ort: Örebro
Så som jag fattar det är det ungefär som när man gör en AGA diff.Det driver lika mycket på bägge julen .Det är jättebra när du kör på strippen och ska rakt fram.
Men ska du göra en U-sväng så bör du ha soppas mycket kraft i motorn att du kan spinna runt.

Med vänlig hälsning Fargo :o


Upp
 Profil Skicka e-post Personal album  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009