Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: fre 18 aug 2017, 10:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpråd Opel Calibra 4x4 turbo.
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 23:23 
Ny Medlem

Hejsan!

Försökte skapa ny tråd på rätt ställe, ber om ursäkt om jag ändå gjort fel :)

Funderar på denna calibra på blocket:

http://www.blocket.se/halland/En_av_sve ... ?ca=11&w=3

Vad tror ni? Har pratat lite med killen, ny fördelningslåda sitter i den som är bytt ganska nyligen. För tillfället är den enbart framhjulsdriven pga att kardanaxeln ej var ihopkopplad med bakhjulen, den är på sidan av så den får man väl sätta dit själv om man vill ha 4x4.

Växellådan är en f-28 som tål 500hk.

Jag har prutat ner den till 25.000 om jag köper den omgående. Vad tror ni? Kanske är svårt att säga men är det bara skit? Den verkar ju ändå va rätt påkostad..

(jag är ej duktig med bilar och kan inte alls mycket så är väldigt tacksam för all hjälp och svar :nuts: ) men har en bror som är bilmekaniker, så lite backup finns :)

Tack på förhand!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Köpråd Opel Calibra 4x4 turbo.
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 00:11 
Administrator
Användarvisningsbild

det e ingen fara, jag har flyttat rätt :)

ja, den ser ju helt ok ut o e den verkligen påkostad för 180 000 :eek: så e det ju ett klipp, helt klart!!!!

jag hade iaf åkt o tittat på den om jag inte haft för långt dit.. var dock noga med att kolla allt, dedär med fyrhjulsdriften o allt sånt.. ser relativ nylackerad ut, men kolla ändå rost i skärmkanter om om du kan så få upp bilen på en lyft eller nåt i en GDS-hall. kan ju va skönt o veta att där inte e rost i golvet

19000 mil, o trimmad kan osså va en liten varningsflagg.. men tar du mer bror som e mek så kan han kolla över allt o bör väl osså höra om där e nårra missljud osv.

nu ska jag utnyttja min makt här på forumet lite :P hihi.. e du intresserad av att bygga nåt roligt själv så har jag en Calibra Turbo till salu.. den e inte körklar men vill man skruva o lära sig lite i samma veva så e den perfekt.. medföljer en massa exktra osså, o i princip allt medföljer för att få bilen klar o RIKTIGT snygg förutom lack.. kjolar, fälgar, ljudsystem mm...

annons finns i säljes, Calibra Turbo 4x4.. lite dyrare än denna men e du riktigt intresserad så kan jag gå ner i pris.. som sagt, hade varit roligt om nån härifrån tog den o fortsatte

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 01:04 
Super Moderator
Användarvisningsbild

Images: 0
jag hade satsat på en orginalare den fronten ser ut som en jävla fesk .
men som sagt smaken e som baken.
hade jag haft pesetas så hade jag åkt till opelKG men jag tycker om orgstuket :cool:
jag hade inte köpt bilen utan kardan monterad tar ju ca en halvtimme. :confused:
hade hällre betalat en tusenlapp till brorsan så han monterar den på plats
innan det skrivs papper.

Profil Skicka e-post Personal album  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 17:14 
Ny Medlem

Tack så mycket för era svar!!

Njaa är inte så mycket för att skruva pga att jag inte är så duktig :) och vill inte lasta allt på brorsan, så att han känner sig tvungen.. Men tack för erbjudandet! :)

Ja om jag åker ner o tittar på den/köper den så får nog brorsan koppla ihop kardanaxeln innan köp som du säger, samt att man kanske kollar upp den hos motormännen eller någon bilprovning? Det kanske är bäst eller?

Kom gärna med fler tips/råd angående vad ni tror om den, om ni rekommenderar mig att köpa eller avråder mig!

Tacktack :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 17:35 
Medlem
Användarvisningsbild

bara ja som tycker de är skumt om dom nu bytte f-lådan.... varför inte sätta dit kardanen... känns väldigt märkligt??

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 19:18 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

calibra_jogge skrev:
bara ja som tycker de är skumt om dom nu bytte f-lådan.... varför inte sätta dit kardanen... känns väldigt märkligt??

Man kan ju nästan räkna med att f-lådan är skrot, eftersom den inte är inkopplad... Men som sagt, säg att du kan gå upp lite i pris om han monterar dit kardanen... Eller att man tar med en "mekaniker" som monterar dit den.

Vart bor du förresten? :) För jag bor ju inte så långt ifrån Kungsbacka, och jag skulle säga att jag kan det mesta om vad man ska kolla på när man ska köpa Calibra 4x4 Turbo... Om du vill så kan jag ju åka med när du ska kolla på den, så du får "experthjälp" :) Jag bor i Vara iallafall.

Annars är mitt nummer 0737-41 45 04, om du har några frågor... Det kommer alltid nått som man undrar när man är på plats. :help:

Och jag tycker att bilen ser riktigt fin ut på bilderna :D Och fronten ser inte ut som en "jävla fesk", den är bland dom snyggaste till Calibra tycker jag!

http://www.garaget.org/MrStalby

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 20:35 
Ny Medlem

Ja jag ska höra med honom om han går med på att montera dit kardanen/kolla upp den på verkstad.

Jag bor i stockholm, så det är en bit :P JA! det vore grymt om du ville det!! Då ska du få en liten present av mig som tack :dancing: haha

Ska höra lite med killen så hör jag av mig om det blir att jag åker ner! :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 20:50 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

mikaelhqvist skrev:
Ja jag ska höra med honom om han går med på att montera dit kardanen/kolla upp den på verkstad.

Jag bor i stockholm, så det är en bit :P JA! det vore grymt om du ville det!! Då ska du få en liten present av mig som tack :dancing: haha

Ska höra lite med killen så hör jag av mig om det blir att jag åker ner! :)

Låter bra :D Vara är på vägen, om du åker E20 ifrån Stockholm till Kungsbacka :good:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 21:40 
Super Moderator
Användarvisningsbild

en jävla bit å åka på en lite lurig bil.
skulle aldrig åkt om inte bilen är ihop å körbar.
4x4 systemet får ju kollas backa även hårt för att höra ljud.
har du brorsan med dej så ska han se att hjulparen spinner både fram å bak.
har du lite erfarenhet så känns det verkligen om de funkar.
jag uppmuntrar inte till ett köp om inte bilen är ihop.
visst för ett dump pris men de är inte 25000kr
va säger att det är grejer för 180000?
papper på vadå.
mr stalby du om nån borde veta hur lätt det är att bli lurad va?
hur va det med din egen bil...
men att köpa en bil så finns det bra grejer att ha med sej magnet (kolla spackel=sne el rost) kompmätare ska inte skilja mer än 1kg på de värde du får.
samt inte minst förnuft. kolla även passform i dörrar å huvar så den inte e krockad.

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 22:30 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

peps skrev:
en jävla bit å åka på en lite lurig bil.
skulle aldrig åkt om inte bilen är ihop å körbar.
4x4 systemet får ju kollas backa även hårt för att höra ljud.
har du brorsan med dej så ska han se att hjulparen spinner både fram å bak.
har du lite erfarenhet så känns det verkligen om de funkar.
jag uppmuntrar inte till ett köp om inte bilen är ihop.
visst för ett dump pris men de är inte 25000kr
va säger att det är grejer för 180000?
papper på vadå.
mr stalby du om nån borde veta hur lätt det är att bli lurad va?
hur va det med din egen bil...
men att köpa en bil så finns det bra grejer att ha med sej magnet (kolla spackel=sne el rost) kompmätare ska inte skilja mer än 1kg på de värde du får.
samt inte minst förnuft. kolla även passform i dörrar å huvar så den inte e krockad.

Stämmer bra det! Jag har blivit lurad många gånger när det gäller bilaffärer...
En gång blev jag ju upp-lurad till Sundsvall (typ 70 mil, enkel resa) för att kolla på en Calibra Turbo som skulle vara i "toppskick, allt fungerar perfekt och totalt rostfri"... Jag pratade med killen och frågade NOGA om allt var i toppskick, och det skulle det vara.... Men så kommer jag upp, och det visar sig vara en riktig skrothög.. Rost, kass lack, fyrhjulsdriften behövde service, inredningen va trasig och ej komplett, motorns trimm-delar saknades, slitna däck OCH SÅ VIDARE :banghead: Massor av fusk-lagningar

Och min nuvarande Calibra Turbo var däremot väldigt fin, en riktig pärla tycker jag, ett bra köp :) Men det dolde ju sig ett fel, att bottendelen i motorn va oseriöst byggd. Dock så gick den jävligt fint när jag köpte den, och den gick underbart bra tills den rasade... Ett komp-prov skulle ha avslöjat bristerna i motorn, då det var för högt komp på 3 cylindrar. Men ett sådant gjorde jag aldrig :( Det va la typ det enda som jag inte kollade... Allt var ju så bra i övrigt, så jag kunde inte tänka mig att kompet va kass :P

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 23:10 
Ny Medlem

Nä det är sant som du säger peps, får ta en rejäl funderare..

Man hoppas ju så mycket att det bara ska vara lite "småsaker", men man får väl inse att det kan vara en skitbil om man har otur :/

Väntar på svar av killen, frågade varför så mycket är påkostat som ny f-låda o annat skit men att ändå inte kardanaxeln är ihopkopplad. Får se vad han säger :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons 15 dec 2010, 23:25 
Super Moderator
Användarvisningsbild

hurru vi försöker vara ett seriöst forum så därför så försöker ja hjälpa till så gott de går.
verkar nog va en bra fråga hoppas du får ett seriöst svar bara.
mr stalby jo man lär av misstag, men att kalla sej expert är kanske tidigt får väl gå nåra julgrötar :laughing: skämt å sido du tar nog me en komp mätare nästa gång va.
ja skulle tro att många här försöker hjälpa dej seriöst bla mrstalby å alla kan ha sina ljusa stunder så till slut så har du en hum om va som kan va bra å kolla.
men en regel är att större forum ger mer svar så gå gärna in på opelsportclub.
kanske nån som känner till bilen t.o.m.
ps inte ens ja vågar kalla mej expert å jag har kört opel sen 82

InläggPostat: tor 16 dec 2010, 18:17 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Nää expert är ju ett ord som kan tolkas på olika sätt :) Men jag vet att många av mina kompisar gör bilköp som är helt å helvete, där dom inte ens kollar olja, vatten, och avgasrök, däckslitage innan dom köper en bil... som inte ens lägger sig under och kollar efter rost ^^

Så på grund av det så vill jag gärna hjälpa till, då jag anser mig kunna felsöka en bil rätt bra :)

Och med tanke på citatet: "jag är ej duktig med bilar och kan inte alls mycket så är väldigt tacksam för all hjälp och svar"..

Och Peps, jag skulle kalla dig expert! (tolkningsfråga här igen då) :D iallafall ifrån vad som skrivs här på forumet, och du verkar ju ganska smart i verkligeheten också! :bow:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor 16 dec 2010, 20:38 
Donator 2013
Användarvisningsbild

mikaelhqvist skrev:
Hejsan!

Försökte skapa ny tråd på rätt ställe, ber om ursäkt om jag ändå gjort fel :)

Funderar på denna calibra på blocket:

http://www.blocket.se/halland/En_av_sve ... ?ca=11&w=3

Vad tror ni? Har pratat lite med killen, ny fördelningslåda sitter i den som är bytt ganska nyligen. För tillfället är den enbart framhjulsdriven pga att kardanaxeln ej var ihopkopplad med bakhjulen, den är på sidan av så den får man väl sätta dit själv om man vill ha 4x4.

Växellådan är en f-28 som tål 500hk.

Jag har prutat ner den till 25.000 om jag köper den omgående. Vad tror ni? Kanske är svårt att säga men är det bara skit? Den verkar ju ändå va rätt påkostad..

(jag är ej duktig med bilar och kan inte alls mycket så är väldigt tacksam för all hjälp och svar :nuts: ) men har en bror som är bilmekaniker, så lite backup finns :)

Tack på förhand!!

den såg ju snygg ut på bilderna. Hoppas du blir en lycklig calibra ägare tillslut ;) :good:

MrStalby skrev:

Man kan ju nästan räkna med att f-lådan är skrot, eftersom den inte är inkopplad... Men som sagt, säg att du kan gå upp lite i pris om han monterar dit kardanen... Eller att man tar med en "mekaniker" som monterar dit den.

Vart bor du förresten? :) För jag bor ju inte så långt ifrån Kungsbacka, och jag skulle säga att jag kan det mesta om vad man ska kolla på när man ska köpa Calibra 4x4 Turbo... Om du vill så kan jag ju åka med när du ska kolla på den, så du får "experthjälp" :) Jag bor i Vara iallafall.

Annars är mitt nummer 0737-41 45 04, om du har några frågor... Det kommer alltid nått som man undrar när man är på plats. :help:

Och jag tycker att bilen ser riktigt fin ut på bilderna :D Och fronten ser inte ut som en "jävla fesk", den är bland dom snyggaste till Calibra tycker jag!
.

skönt att det finns "experthjälp" även i lilla Vara :good: :D

3 Rekord E1 2,3 D bruksbil mörkblå/svart
4 Rekord E2 2,3 D bruksbil vit
5 Rekord E1 2.3 D caravan ärtgrön/penselmålad svart
6 Rekord E2 2,2 i slit bil

InläggPostat: fre 17 dec 2010, 00:30 
Super Moderator
Användarvisningsbild

jadu mr stalby jag skulle mycke väl kunna tänka dej som expert OM ett par julgrötar :D
som sagt du har själv gått på ett par tabbar å det är om inte annat en bra lärdom , dyr i bland dock.
näää inte expert mer erfaren räv :confusednew:
kan säga det att min första styvfar som jag fick när ja var 15 lärde mej en hel del .
han var bilhandlare å en riktig skojare dessutom lat så jag fick lägga ifrån mej moppe grejerna å renovera bilar . det enda som var bra på hans bilar var bromsarna, han hade råkat ut för broms fel på en Porsche å voltat å fick sitt öknamn efteråt träarm el enarmade banditen eftersom armen flög av på kuppen.
han hade bilfirma i gbg å där lagades det bilar på kvällarna :help:
blötlagda tidningar spackel å sprayfärg :whistling: ingen svetsning där inte.
hade nog gått bättre med ditt popnit tips fanimej :laughing:
så när jag refererar till bilhandlar tips så vet ni varför, jag har sett det!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]