Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 21 nov 2017, 08:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: oakgps
InläggPostat: tis 02 dec 2003, 09:48 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
var ut och testade att mäta igår, men fick inte till nån bra mätning och körning samtidigt... 0-100 på över 7 s är ju apkasst... fast då växlade jag för tidigt, la i 3:an vid 90 och det var en allmänt kass start... Programmet kan även räkna ut hk, om man har en korrekt siffra på vikten, har ju en 96:a 4wd med c20let och ac, vad väger den på gatan? Jag la in 1420 men då verkar det som jag bara har 170 hk på hjulen... det duger ju inte...

Är det nån som vet var man kan hitta nån lämplig raka med lite trafik på norra sidan om "den stora staden" där man kan köra, helst 0-200...



Känner på mig att det här kommer urarta och leda till mkt seriös trimmning....

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 dec 2003, 16:32 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
hmm, har redan kontaktat enem för godis....

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 dec 2003, 10:07 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
nya tester igår...

bästa tiden 0-100 (verklig fart) 6.8 (ska nog lägga i trean tidigare, drog i varvtalsstoppet några gånger och kommer inte över 100 på 2:an...)
402m 14.7s slutfart 156 km/h
Kollade även laddtrycket: max 1.3 bar


snackade med Jan Carneborn igår, är grymt sugen på nya kammar... är ju farligt när man börjar mäta hur den går...

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 dec 2003, 14:53 
vad sa han om kammarna då?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 dec 2003, 16:25 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
Han sa:

Hej, original insprutare räcker till ca 255-260 hk. Du kan öka på det något genom att höja bränsletrycket – motorn kommer då at gå lite fett när du inte har laddtryck.

Det finns inga färdiga grejor men det kan tillverkas adapter osv för en universell regulator.

Opel Air ger varken 10% eller kallare luft. Temperaturen stiger pga tryckökningen, det är en fysikalisk lag och påverkas inte av filtret.

Visst kan du montera Open Air filter men vänta dig inte 10% (25 hk!!).

Original turbo räcker till ca 300 hk med optimal motor.

Tipset är en sats kamaxlar samt den justerbara regulatorn, det kommer att förlänga registret på motorn så att den drar längre upp i registret med bibehållen effekt.


MvH

Jan Carneborn

Priset om han fixade det han tipsade om var 13300...

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 dec 2003, 18:05 
ungefär som jag trodde då!

synn bara att kammarna är så förbaskat dyra


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 dec 2003, 09:18 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
mm, det tar ju emot... men jag är sugen...

fick en siffra på osc att calibran tankad och klar med förare och så väger ca 1600... stoppar jag in det i oakcalc så fick jag ut drygt 200 iaf...

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08 dec 2003, 18:28 
Offline
Calibra Guru

Blev medlem: mån 10 nov 2003, 18:31
Inlägg: 3183
Ort: Höger om ingenstans
Citera:
Originally posted by Tord
mm, det tar ju emot... men jag är sugen...

fick en siffra på osc att calibran tankad och klar med förare och så väger ca 1600... stoppar jag in det i oakcalc så fick jag ut drygt 200 iaf...


Vet att min v6:a ska väga 1420 i tjänstevikt och turbon har jag för mig ligger ungefär samma. Lättare motor men tyngre drivlina.

_________________
//Mr Hemlig

Mannen myten legenden......


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 dec 2003, 09:01 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2003, 10:25
Inlägg: 1153
Ort: Stockholm
Vad är det som ingår i tjänstevikten? Det ska väl vara bilen med typ fulltank och sådär? Det borde väl bara vara att lägga till för allt skräp man själv stoppar i, vilket jag antar kan närma sig 200 rätt snabbt (väger ju drygt 90 själv så...)

jag tänkte leta rätt på nåt ställe att väga den...

_________________
/Tord


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 dec 2003, 09:35 
tjänstevikt är väl med fulltank (olja, bensin, spolarvätska etc), förare (runt 100kg) å verktyg (runt 20kg) vad jag har hört


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 dec 2003, 01:22 
Man kan köpa en progresiv bränsletrycks regulator i stället för att höja grund soppatrycket. Då fetar den bara på med soppa under överladdning.

Ett billig sätt att höja trycket är att sätta en ställbar kran på returledingen som går tillbaka till tanken. Alltså man sätter kranen efter BTR. (bränsletrycksregulatorn) Givetvis måste man även koppla in en manometer för att kolla soppatrycket medans man håller på att justera. Det gör man ju enkelt med ett T-kors mellen BTR och kranen som man har monterat.

Några frågor till er som håller på att skruva Calibra turbo.

Det finns ju olika trimmnings steg typ 1, 2 och 3.

Hur många Hp / Nm ger varje steg och vad är det för uppgraderingar man måste göra?!


Upp
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009