Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tor 13 dec 2018, 04:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Behöver hjälp angående sockel och sladdar
InläggPostat: sön 04 feb 2007, 22:43 
Super Medlem

OK då börjar jag...

Jag har just kopplat in mitt slutsteg och bas ja iallafall nästan. Skall lägga in en bild här så ni får se:

Bild

Det jag ringat in "är" där två kablar gått av en "röd" och en "vit" som kommer ifrån lågnivå uttag. Men den svarta kabeln sitter fast. Själva "Sockerln" skall sitta i mp3-spelaren. Sladdarna går vidare till lågnivåkablar som sedan skall kopplas ihop med andra lågnivåkablar. Inne i Sockeln sitter det några "Stift"? Vet ej vad dem kallas men dem sitter iallafall kvar och jag kan inte få ut dem.

¤ Var kan man köpa nya "Stift"?

Nästa fråga har kopplat in remoten på Slutsteget men vet ej vad remoten skall kopplas in någonstans bakom mp3 spelaren?

Hittade några kablar som kanske kan vara rätt:

Bild

Sedan sista och tredje frågan =) Var skall lågnivå kablarna kopplas in på slutsteget eller snarare vilka ingångar av dessa? Osäker men tror det är dessa?

Bild

VÄNLIGA HÄSLNINGAR !!!

/daniel

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 04 feb 2007, 23:56 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

japp, lågnivåerna ska kopplas in där du har ringat in. och angående remoten så kan den kopplas från steget till vilken kabel som helst bara den har +12V. så mät upp någon kabel som har 12V vid tändning. eller så gör du som jag, byglar mellan +på steget och remote och sätter en strömbrytare på den kabeln.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 00:13 
Super Medlem

Det finns låg nivå kablar som är kopplade bakom dem flesta mp3-spelare och dem är kopplade på sockeln som sitter i mp3-spelaren. Men nu är det såhär att mina kablar gått av från den sockeln måste kablarna sitta på sockeln på mp3-spelaren eller kan jag koppla in den på någon högtalarutgång? Tror inte det skulle funka för den skicka väl signaler från mp3-spelaren till steget?

Var kan man köpa nya "Stift"? Eller vad är det rätta namnet?

/danne

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 00:30 
Avancerad Medlem

C@libra_D@nn3 skrev:
Det finns låg nivå kablar som är kopplade bakom dem flesta mp3-spelare och dem är kopplade på sockeln som sitter i mp3-spelaren. Men nu är det såhär att mina kablar gått av från den sockeln måste kablarna sitta på sockeln på mp3-spelaren eller kan jag koppla in den på någon högtalarutgång? Tror inte det skulle funka för den skicka väl signaler från mp3-spelaren till steget?

/danne

Bilstereo butiker borde ha...

Sentio Aliquos Togatos Contra me Conspirare
-----------------
Ex Machina

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 00:49 
Super Medlem
Användarvisningsbild

C@libra_D@nn3 skrev:

/danne

Jag förstår inte vad du menar, kanske.
Det ska se likadant ut bakom stereon som på slutsteget där du kopplar i lågnivåkablarna. Dvs "koaxialutgångar".

EDIT: *Pling!* Nu fatta jag ;D Men då är det som CaliTom skriver, kan ju fara dit med kabeln och be dom sätta fast det igen. Brukar kosta 0kr, om dom är sjysta =)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 10:08 
Super Medlem

Någon som har en aning vad remoten skall sitta? En blå/vit kabel har jag hört var någonstans? Någon av sladdarna på bilden annars får jag mäta med multimeter vad det matas med 12v någonstans så äre väl bara att koppla in där...

/danne

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 11:11 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

C@libra_D@nn3 skrev:
Någon som har en aning vad remoten skall sitta? En blå/vit kabel har jag hört var någonstans? Någon av sladdarna på bilden annars får jag mäta med multimeter vad det matas med 12v någonstans så äre väl bara att koppla in där...

/danne

precis, men se till så du inte drar den till en kabel med konstant 12V. då står steget på fastän du har slagit av tändningen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 11:45 
Super Medlem

miskala skrev:
precis, men se till så du inte drar den till en kabel med konstant 12V. då står steget på fastän du har slagit av tändningen.

Får ju testa slå på tändningen och när jag slår avtändningen skall det inte vara ström ju =) Då är det en kabel man kan koppla in den på.

Bryggade steget med så det är 1500w nu 1 kanal istället för 2*750w 2 kanal

Vet ej exakt vad baslådan har för W men steget har mer W det vet jag baslådan har nog ca 700-800w skulle jag gissa på vad innebär detta? Skall man inte ha så att steget har mer änn högtalarna? Eller så kan jag väl inte köra på max på steget?

Bild

Vad bwetyder alla dessa man kan skruva på tex Gain och dem andra två där några vitkiga inställningar?

/daniel

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 14:07 
Avancerad Medlem

Danne, vanligaste anledningen till varför steg pajjar är att man är osäker på kopplingen... Så tänk efter 3ggr innan du gör något, dvs om du är rädd om dina saker.

Mvh!

-----------------
Ex Machina

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 17:08 
Super Medlem
Användarvisningsbild

Vad bwetyder alla dessa man kan skruva på tex Gain och dem andra två där några vitkiga inställningar?

/daniel[/QUOTE]

Prova dig fram vad du tycker låter bäst, det har med att basen spelar på låga/höga frekvenser. Gain är volym.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 feb 2007, 19:14 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

remote kabeln brukar istorsett alltid vara antingen ljus blå eller blå/vit. det fungerar även som signal om man har en elektrisk antenn.

ang bak på steget så kan du antingen välja full range(spelar alla frekvenser) LPF spelar dom låga (bas) frekvenserna HPF spelar dom höga tonerna dvs diskant.

på LPF har du ett vred där du själv väljer vilken frekvens steget ska spela.
men det där märker du rätt snart hur du ska ha.

men ska ju eftersträva att he mer W på högalarna än i steget (mindre risk för att spela sönder)

hoppas du får till ljudet!
tänk också på att dra lågnivå och ström kabel på olika sidor av bilen (annars kommer det att vina) så kort minus kabel som möjligt, samt att inte sätta särkringen på kabeln för långt från batteriet max 20cm tror jag det är.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb 2007, 16:01 
Super Medlem

ZoM skrev:
remote kabeln brukar istorsett alltid vara antingen ljus blå eller blå/vit. det fungerar även som signal om man har en elektrisk antenn.

ang bak på steget så kan du antingen välja full range(spelar alla frekvenser) LPF spelar dom låga (bas) frekvenserna HPF spelar dom höga tonerna dvs diskant.

på LPF har du ett vred där du själv väljer vilken frekvens steget ska spela.
men det där märker du rätt snart hur du ska ha.

men ska ju eftersträva att he mer W på högalarna än i steget (mindre risk för att spela sönder)

hoppas du får till ljudet!
tänk också på att dra lågnivå och ström kabel på olika sidor av bilen (annars kommer det att vina) så kort minus kabel som möjligt, samt att inte sätta särkringen på kabeln för långt från batteriet max 20cm tror jag det är.

Är det jätte lätt att spränga högtalaren om man har mer W på slutsteget änn högtalaren?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb 2007, 18:34 
Super Medlem
Användarvisningsbild

C@libra_D@nn3 skrev:
Är det jätte lätt att spränga högtalaren om man har mer W på slutsteget änn högtalaren?

Ett tips: Koppla ur steget, dra på en låt och spela så högt du vill spela med framsystemet utan att det låter dåligt. Sen kopplar du in slutsteget och drar på så hög volym du hade innan, sen lyssnar du om basen slår igenom. Jag tror du märker det själv. Ifall den låter för högt så skruvar du bara ner på gain. Sen behöver du inte oroa dig för att spela sönder basen :)

Inte alls farligt att ha mer watt på steget än högtalaren, såvida man inte anstränger högtalaren.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb 2007, 18:53 
Avancerad Medlem

C@libra_D@nn3 skrev:

Hej!

Alltså man rekommenderar att du har mer kräm på steget, detta för att kunna driva basen smidigare. Det är ju inte bra om basen kräver mer än W än vad stegen kan ge...

Sen angående att spela högtalarna så högt som möjligt...nja, jag skulle inte rekommendera det eftersom du bör "spela in" dem först...

Mvh.

-----------------
Ex Machina

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 feb 2007, 19:32 
Super Medlem

CaliTom skrev:
Hej!

Alltså man rekommenderar att du har mer kräm på steget, detta för att kunna driva basen smidigare. Det är ju inte bra om basen kräver mer än W än vad stegen kan ge...

Sen angående att spela högtalarna så högt som möjligt...nja, jag skulle inte rekommendera det eftersom du bör "spela in" dem först...

Mvh.

Spela in dme det vet jag =) men aja fått lite hjälp nu och tror jag skall klara det ;)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]