Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tor 13 dec 2018, 03:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan man installera en BAS såhär?
InläggPostat: mån 19 feb 2007, 15:14 
Super Medlem

Inskaffat en ny 12" bas och så skall jag ha den i bagaget bland dem andra högtalarna men så undrar jag kan man bara skruva dit basen i bagaget så elementet på den hamnar uppåt och utan låda så jag har själva bagaget som en låda till den? Kommer det låta överhuvudtaget? Kan man ta sönder basen?

/danne

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 feb 2007, 15:29 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

den kommer mest troligt inte låta särskillt bra, däremot finns det vissa typer av openair basar som är perfekta att fästa i tex hatthyllan.

ta dej istället tid och bygg en ordentlig låda kostar inte många kronor och blir MYCKET MYCKET bättre!

http://calibrateamsweden.se/gallery/Roppin%B4s?page=1

utbys@hotmail.com

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 feb 2007, 16:38 
Avancerad Medlem

C@libra_D@nn3 skrev:
Inskaffat en ny 12" bas och så skall jag ha den i bagaget bland dem andra högtalarna men så undrar jag kan man bara skruva dit basen i bagaget så elementet på den hamnar uppåt och utan låda så jag har själva bagaget som en låda till den? Kommer det låta överhuvudtaget? Kan man ta sönder basen?

/danne

Om det inte är Open-air så kommer det låta skit (om det ens låter något). Lyssna på Roppin, ta dig tid o bygg något seriöst annars inget alls!

Mvh.

Sentio Aliquos Togatos Contra me Conspirare
-----------------
Ex Machina

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 feb 2007, 19:55 
Super Medlem

Det är den här basen http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArtId=RTA-301

Aa tänkte hatthyllan kunde vara ett alternativ

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 19 feb 2007, 22:30 
Super Medlem

Om jag har en bas på 1300w och en annan bas på 400w och ett slutsteg på 1500w då komemr väl de funka?

Sedan undrade jag om man koppla in ytterligare två basar på vadera 200w och det är ett 2 kanals slusteg kan man inte koppla in fler på utgångarna fast dem är upptagna tex 4 stycken högtalare till 2 utgångar, så man sätter två på ett?

Vad händer om man liksom har mer Watt på basarna änn steget? Tex 2200 W och 1500 W på steget?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 feb 2007, 12:37 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

C@libra_D@nn3 skrev:
Om jag har en bas på 1300w och en annan bas på 400w och ett slutsteg på 1500w då komemr väl de funka?

Sedan undrade jag om man koppla in ytterligare två basar på vadera 200w och det är ett 2 kanals slusteg kan man inte koppla in fler på utgångarna fast dem är upptagna tex 4 stycken högtalare till 2 utgångar, så man sätter två på ett?

Vad händer om man liksom har mer Watt på basarna änn steget? Tex 2200 W och 1500 W på steget?

Antalet watt är i det närmaste ointressant. Berättar bara vad basen är specas till att klara men säger inget om ljudet eller kvalliten. Även om du matar in 1000w i den bas som ska klara 800w så händer det inget konstigt men det spelar inte högre bara för att det är mer watt än om du tex skulle mata in 800w. Däremot så blir ljudet bättre, ju mer watt du har i stegen desto bättre kontroll har steget över högtalaren.

Det man ska titta efter är frekvensomfång och kännslighet, alltså hur lättdriven basen är. Anges i hur många db basen kan spela på en watt.

En seriös låda är ett måste för att få bra ljud och om du nu ändå ska lägga ner så mycket pengar på basen så tar jag fär givet att du har ett sjuhelvetes bra framsystem. Annars kommer det ju ändå bara låta skit av allt. Basen ska man inte lyssna på det gör man på framsystemet, basen ska man känna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 feb 2007, 14:24 
Avancerad Medlem

calle gsi skrev:
Antalet watt är i det närmaste ointressant. Berättar bara vad basen är specas till att klara men säger inget om ljudet eller kvalliten. Även om du matar in 1000w i den bas som ska klara 800w så händer det inget konstigt men det spelar inte högre bara för att det är mer watt än om du tex skulle mata in 800w. Däremot så blir ljudet bättre, ju mer watt du har i stegen desto bättre kontroll har steget över högtalaren.

Det man ska titta efter är frekvensomfång och kännslighet, alltså hur lättdriven basen är. Anges i hur många db basen kan spela på en watt.

En seriös låda är ett måste för att få bra ljud och om du nu ändå ska lägga ner så mycket pengar på basen så tar jag fär givet att du har ett sjuhelvetes bra framsystem. Annars kommer det ju ändå bara låta skit av allt. Basen ska man inte lyssna på det gör man på framsystemet, basen ska man känna.

Kan det bli en bättre beskrivning? ;)

C@libra_D@nn3 skrev:

Jag tolkar detta som att basarna kräver mer kräm än vad steget kan leverera. Ja då är det som Calle samt som jag sagt till dig i tidigare PM (men som du kanske inte förstod eller struntade i att läsa), du får mindre kontroll över basen. Basen kan inte spelas efter vad den optimerats för..

Om vi gör en analogi.....

En oljeduk är optimerad för oljefärger inte för kritor... ;) Detsamma gäller för basen, den är optimerad för viss kräm och inget mindre än det.

Mvh!

Sentio Aliquos Togatos Contra me Conspirare
-----------------
Ex Machina

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 feb 2007, 15:18 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

CaliTom skrev:
Kan det bli en bättre beskrivning? ;)
Mvh!