Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tor 13 dec 2018, 04:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med ljudet
InläggPostat: tor 29 mar 2007, 22:51 
Medlem
Användarvisningsbild

Hej!

Har precis satt in ett par 3vägs pioneer 200W fram men är inte riktigt nöjd med ljudet. Skorrandet vet jag kommer från plasten som sitter under dörrklädslen och den ska jag fixa till. Har precis köpt ny stereo med så den ska leverera tillräckligt.
Några frågor:

Del1

Ska man dämpa framdörrarna för att få bättre ljud? Med vad? Hur noga är det? Räcker det att man tar och petar upp en ljuddämpandematta så gott man kan o fäster den eller bör man plocka isär hela dörren och göra det ordentligt? Om ljudet är 90% eller 99% från perfekt kvittar jag är ingen perfektionist, villa ha det bästa i förhållande till tid/pengar. Modifierade Orginaladaptern för att passa in på 6,5" jag köpte och tog silikon längs kanten för att få det tätt, räcker det så? Den sitter stenhårt och bra i dörren för övrigt.
Det är främst basen jag inte är nöjd med, diskanten och mellanregistret låter skit bra tycker jag men basen är typ väck. Basen från orginalhögtalarna bak låter mycket tyngre...

Del2

Vill ha mer bas i bilen. Jag är ingen sån som spelar bas så hela jävla bilen skakar men vill ha en skön tung bas även på de låga volymerna. Jag vill ha två stycken högtalare i hatthyllan (förra ägaren hade skurit ut till två 6x9 i hatthyllan).
Vad ska jag ha för högtalare i hatthyllan? Det jag saknar i min nuvarande anläggning är bas tycker jag. Jag vill inte ha en baslåda ståendes utan jag vill fylla ut dom två hålen i hatthyllan.
Ska man ha Subwoffers? 6x9or? 2vägs? trevägs? etc
Har en Opel Calibra by the way.
Kan man använda bagageutrymmet som låda? eller måste man ha "open air" högtalare? (Hört talas om att det finns sådana)

Jag har ett 330W Ultimate slutsteg som följde med bilen när jag köpte den. Ska man fimpa den och köpa ny eller räcker den? Ska som sagt inte vara värst på stan vill bara ha ett bra ljud men lite mer bas som känns...

Oj vad långt det blev, aja om någon har lust att ge mig lite tips och råd om vad jag ska göra vore bra. Jag är helt nollad när det gäller ljud så utförligare förklaringar kommer nog krävas för att jag ska fatta....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 mar 2007, 00:34 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

angående dörrarna så dämpa med ex asfaltsmatta så mkt du kan, den tar troligen bort missljuden annars kan det vara något annat som rasslar ngn plast eller liknande.

det du kan göra bak är att köpa ett par 69or i den lite bättre klassen som du kopplar till ditt slutsteg..ev kan du ju bygga en liten låda till varje högtalare så kommer det nog bli lite bättre bas, dämpa med lite bomull i lådan bara.

sen inställningar är ju A & O du kan ha en super anläggning men det låter kasst pga inställningarna.

det är nog lite svårt att få tag i den där riktiga basen utan en baslåda.
annars finns det ju typ bazooka rör som är små och smidiga som ger lite mer bas.
en 10" eller 8" bas med låda behöver inte direkt bli stor.

men handla inte på nätet utan åk på ngt ställe där du kan provlyssna istället så du inte köper en högtalare bara för att det står typ "fet bas"

hoppas du får till det bra och att detta hjälpte lite iaf!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 mar 2007, 19:28 
Super Medlem
Användarvisningsbild

Förstår inte hur du har installerat högtalarna i framdörrarna, förklara eller ge en bild så kan jag försöka hjälpa =)
Installationen är 70% av ljudet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 mar 2007, 22:06 
Medlem
Användarvisningsbild

orginalhögtalarna sitter limmade på en distans som sitter skruvad i dörren. Jag skar bort orginalhögtalaren och rev bort allt gammalt skit. Tog ett par långa skruvar som jag satte i de nya högtalarnas skruvhål, som gick utanför ringen, och drog dom i plasten. Knipsade av det som stack ut på undersidan av skruvarna. Tog silikon längs med högtalarkanten. Skruvade fast distansen som den satt från början i dörren. Det sitter plast över hela dörrsidan som jag ska ta bort och ersätta med ljuddämpade matrial tänkte jag.

Hoppas du förstod. Väldigt svårt att förklara. Ska se om jag kan ta en bild imorgon...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 31 mar 2007, 23:47 
Medlem
Användarvisningsbild

Men men jag köper tex 2st subwoofers på 10" styck oc sätter o hatthyllan.. (får förstärka den något) kommer det inte blir någon bas alls eller kommer det fungera bra? Måste man ha låda till subwoofers?

Ingen annan som kör högtalarna rätt i hatthyllan som kan tipsa? vad kör ni 6x9?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 01 apr 2007, 17:14 
Medlem

Du måste isåfall andvända basar som är gjorda för Open Air, annors måst du bygga någon slags låda under hatthyllan och då blir det nog så mycket att väga att inte bakluckan hålls uppe av sej själv. Och sen måst du nog bygga en ny hatthylla fö att få dom stabila.
Att ha någon typ av låda till suboofers rekomenderas.
Dom flesta tror jag nog kör med 6x9 i hatthyllorna, inte så många som sätter subwooferna där.

Dom har på http://www.nardik.se nu Dls OA12 till rea som är gjord för Open Air men det är 12" men tror nog en sån skulle räcka på hatthyllan isåfall. Den är 210W RMS så tror ocksån att dit Ultimate slutsteg räcker till ifall du bryggkopplar det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 01 apr 2007, 19:37 
Super Medlem
Användarvisningsbild

padderos skrev:
orginalhögtalarna sitter limmade på en distans som sitter skruvad i dörren. Jag skar bort orginalhögtalaren och rev bort allt gammalt skit. Tog ett par långa skruvar som jag satte i de nya högtalarnas skruvhål, som gick utanför ringen, och drog dom i plasten. Knipsade av det som stack ut på undersidan av skruvarna. Tog silikon längs med högtalarkanten. Skruvade fast distansen som den satt från början i dörren. Det sitter plast över hela dörrsidan som jag ska ta bort och ersätta med ljuddämpade matrial tänkte jag.

Hoppas du förstod. Väldigt svårt att förklara. Ska se om jag kan ta en bild imorgon...

Okey då förstår jag. Sätta igen alla hål i dörren kommer inte göra att du får någon mer bas tror jag, tänkte göra så jag först också men ett par killar på MDS bad mig installera högtalaren inne i bilen, alltså på vinylen.
Gjorde ringar i MDF och limma dessa mellan plåten och vinylen, drog långa skruvar så det satt bra. Grymt mycket skillnad på ljudet då!
Dessutom låter ju alla högtalare sjukt mycket bättre med slutsteg, jag har sålt mitt slutsteg och köpte en ny Pioneer 6800, tänkte väl att det skulle duga. Men det är så långt ifrån vad jag hade tidigare.
Hoppas du förstod.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]