Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: mån 23 jul 2018, 00:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hårddisk problem
InläggPostat: ons 26 dec 2007, 13:26 
Avancerad Medlem

undrar om det finns någon som har koll på om det kanske går att rädda min ena hårddisk.. är så att den "hittas" av datorn (den kommer upp i bot "ordningen" när man startar upp datorn) och den finns i windows men när jag försöker gå in på den så säger den bara sätt in disken.. någon som har en aning om det finns något man kan gör i ett sånt här fall eller?? är så att det är datan på disken ja vill ha hdn i sig kvittar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 26 dec 2007, 15:08 
Super Medlem
Användarvisningsbild

Har du nyss satt i hårddisken?
kolla så att kablarna sitter rätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 01:02 
Avancerad Medlem

den är la ca 4år tror ja så den har ju funkat länge utan några probs.. har även kollat kablarna samt testat den i en annan dator.. men undrar om det finns några program som kanske kan firra detta eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 01:17 
Super Medlem
Användarvisningsbild

Matrox har ett bra program som kan fixa en del cluster fel
(fan vet vad det finns att få tag på bara, drog några sökningar)

hade själv lite problem förra veckan, hjälpte med att byta från slave till master på kabeln.

om inget av detta funkar testa och ladda ner "partisionmagic" eller försök formatera den på nått vis

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 01:31 
Avancerad Medlem

Rally Kalle skrev:
Matrox har ett bra program som kan fixa en del cluster fel
(fan vet vad det finns att få tag på bara, drog några sökningar)

hade själv lite problem förra veckan, hjälpte med att byta från slave till master på kabeln.

om inget av detta funkar testa och ladda ner "partisionmagic" eller försök formatera den på nått vis

okaj.. du vet inte vad matrox programet heter eller? är en ibm hd jag har med det borde la kvitta? sen så är det just datan på hdn som jag vill ha så vill itne formatera :F

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 12:54 
Avancerad Medlem

Kör du windows vista ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 16:02 
Super Medlem
Användarvisningsbild

Om informationen på hårddisken är viktig och ifall att du inte lyckas fixa det.
Så kan det ju nog vara en ide att gå till typ HLData eller något annat företag som felsöker datorer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 21:04 
Avancerad Medlem

zacka skrev:
Kör du windows vista ?

japp har installerat vista.. hdn funkade i en dag med vista nästa dag när jag satte på datorn funkade den inte.. har iofs provat att sätta in den i brossans dator som har xp installerat men den funkar inte där heller :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 21:05 
Avancerad Medlem

DragonTattoo skrev:
Om informationen på hårddisken är viktig och ifall att du inte lyckas fixa det.
Så kan det ju nog vara en ide att gå till typ HLData eller något annat företag som felsöker datorer.

mjo e la det man får göra om man inte kan få ut datan själv :( men hört att det e jävligt dyrt bara :S

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 27 dec 2007, 22:40 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Fråga denna killen:
http://erik.tjernlund.net/slask/tmp/modermodemet.jpg

Ne seriöst. Jag har använt nått program som heter R studio NTFS och Badcopy Pro

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 28 dec 2007, 16:24 
Avancerad Medlem

Paitor skrev:
Fråga denna killen:
http://erik.tjernlund.net/slask/tmp/modermodemet.jpg

Ne seriöst. Jag har använt nått program som heter R studio NTFS och Badcopy Pro

HAHA seriöst den killen måste fan kunna sin sak =)

och tack för tipsen angående programmen! =)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 28 dec 2007, 23:15 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

fuir skrev:
HAHA seriöst den killen måste fan kunna sin sak =)

och tack för tipsen angående programmen! =)

Vad är det för typ av HDD som du har? ATA, SATA osv. Har du provat att koppla den på annan dator och då bara försökt kolla vad som finns på den.

Skulle sätta en slant på att du fått något fel på någon systemfil och att det är därför disken strular. Jag har lyckats rädda några diskar som vägrat fungera men då har jag ju lite speciell säkerhetskopiering då jag kan tvinga ner "hela" filer om något skadats och vågar göra detta pga att jag ändå har en hel HDD kopia på en reservdisk.

Jag har jobbat med datorhårdvara yrkesmässigt (specialdatorer) och har aldrig varit med om HDD krasher mer än i de fall där de helt enkelt skakat sönder mekaniskt och börjat leva rövare pga lagerfel. IBM HDD använde vi bara av 2,5" och 1" modellerna och de var riktigt bra. 3,5" WD och Seagate var de som funkade bäst av de större HDD och HDD fel är sällan orsakade av hårdvarufel i datorn (om nu inte agget brinner) utan beror nästan alltid på mjukvarufel så datan på din HDD borde gå att komma åt.

HDD fel av hårdvarumässigt slag brukar visa sig i form av helt död HDD, oljud när HDD roterar eller "hoppande" läshuvuden, dvs läshuvudena slår ljudligt fram och tillbaka.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 03:33 
Avancerad Medlem

Raffe skrev:
Vad är det för typ av HDD som du har? ATA, SATA osv. Har du provat att koppla den på annan dator och då bara försökt kolla vad som finns på den.

Skulle sätta en slant på att du fått något fel på någon systemfil och att det är därför disken strular. Jag har lyckats rädda några diskar som vägrat fungera men då har jag ju lite speciell säkerhetskopiering då jag kan tvinga ner "hela" filer om något skadats och vågar göra detta pga att jag ändå har en hel HDD kopia på en reservdisk.

Jag har jobbat med datorhårdvara yrkesmässigt (specialdatorer) och har aldrig varit med om HDD krasher mer än i de fall där de helt enkelt skakat sönder mekaniskt och börjat leva rövare pga lagerfel. IBM HDD använde vi bara av 2,5" och 1" modellerna och de var riktigt bra. 3,5" WD och Seagate var de som funkade bäst av de större HDD och HDD fel är sällan orsakade av hårdvarufel i datorn (om nu inte agget brinner) utan beror nästan alltid på mjukvarufel så datan på din HDD borde gå att komma åt.

HDD fel av hårdvarumässigt slag brukar visa sig i form av helt död HDD, oljud när HDD roterar eller "hoppande" läshuvuden, dvs läshuvudena slår ljudligt fram och tillbaka.

Det är en ATA jag har och som jag skrev så har jag testat den i brossans dator och det är "samma" skit där.. Alltså datorn hittar den i booten och windows "hittar" den också men när jag försöker gå in på disken så säger den bara "the wrong diskette is in the drive, Insert correct diskette into drive E:"

Och på denna disken har jag inte haft windows på här har jag bara haft filmer och dylikt så inga filer som windows kräver för att fungera om man säger så. Kort och gött massa packade filer och mp3or igentligen.

Och jag kan säga att det är sista gången jag köpt en IBM hd.. det är tredje som "rasat" för mig.. det som har hänt på alla (inkl. denna) är det blir glapp i strömsladden så antar att det är så den gått sönder (och därför jag inte har märkt något..) För just nu när jag skriver detta så hör jag hur den "startar" upp om och om igen.

Har testat programmet som paitor tipsa om men det klara bara att rädda en liten det av det som finns på ca 50mb av 200gb så ska testa några andra innan jag tar hdn och slänger den åt helvete :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 04:48 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

du har väl garantin kvar. Brukar ju vara 5 år. Testat med en annan strömkontakt lr trycka ihop honan lite så det sitter tajtare... ehh lät skumt :p

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 13:33 
Avancerad Medlem

Paitor skrev:
du har väl garantin kvar. Brukar ju vara 5 år. Testat med en annan strömkontakt lr trycka ihop honan lite så det sitter tajtare... ehh lät skumt :p

tror du att jag har kvar ett så gammalt kvitto? =) och har testat flera kontakter utan att något hjälper :S

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]