Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: lör 15 dec 2018, 05:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 13:37 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

fuir skrev:
Det är en ATA jag har och som jag skrev så har jag testat den i brossans dator och det är "samma" skit där.. Alltså datorn hittar den i booten och windows "hittar" den också men när jag försöker gå in på disken så säger den bara "the wrong diskette is in the drive, Insert correct diskette into drive E:"

Och på denna disken har jag inte haft windows på här har jag bara haft filmer och dylikt så inga filer som windows kräver för att fungera om man säger så. Kort och gött massa packade filer och mp3or igentligen.

Och jag kan säga att det är sista gången jag köpt en IBM hd.. det är tredje som "rasat" för mig.. det som har hänt på alla (inkl. denna) är det blir glapp i strömsladden så antar att det är så den gått sönder (och därför jag inte har märkt något..) För just nu när jag skriver detta så hör jag hur den "startar" upp om och om igen.

Har testat programmet som paitor tipsa om men det klara bara att rädda en liten det av det som finns på ca 50mb av 200gb så ska testa några andra innan jag tar hdn och slänger den åt helvete :(

Ok!

IBM har haft 5års garanti så du kan omfattas av den, kolla det!

Omstartande disk låter som om det uppstått ett fel som gör att den inte själv hittar disken internt, dvs möjligt bootsektor fel. HDD:n behöver minst hitta "sig själv" om den inte lyckas med det kan det bli svårt att få ut något ur den utan att öppna disken men då börjar det bli komplicerat..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 16:57 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

fuir skrev:
tror du att jag har kvar ett så gammalt kvitto? =) och har testat flera kontakter utan att något hjälper :S
Det ska inte behövas, det ska räcka med att du har serienummret som står på disken. Var så med Western Digital disken jag hade iaf. Testa å ring IBMs support

http://www.ibm.com/planetwide/se/

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 17:13 
Avancerad Medlem

Raffe skrev:
Ok!

IBM har haft 5års garanti så du kan omfattas av den, kolla det!

Omstartande disk låter som om det uppstått ett fel som gör att den inte själv hittar disken internt, dvs möjligt bootsektor fel. HDD:n behöver minst hitta "sig själv" om den inte lyckas med det kan det bli svårt att få ut något ur den utan att öppna disken men då börjar det bli komplicerat..

men om bootsektorn är fel är inte det en del data på disken? eftersom när jag kör programmet R-studio så hittar den ju massa "delar" på hårddisken och första delen på hdn den hittar är NTFS boot sectors 1.. sen så får jag ett felmeddelande i programmet som säger "unable to open the volume because MFT file is outside disk bounds" och va fan det betyder har ja ingen aning om :S.. antar att det har med att disken i funkar iaf :F

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 17:14 
Avancerad Medlem

Paitor skrev:
Det ska inte behövas, det ska räcka med att du har serienummret som står på disken. Var så med Western Digital disken jag hade iaf. Testa å ring IBMs support

http://www.ibm.com/planetwide/se/

tack för hjälpen grappen ska kolla upp detta!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 29 dec 2007, 20:10 
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

fuir skrev:
men om bootsektorn är fel är inte det en del data på disken? eftersom när jag kör programmet R-studio så hittar den ju massa "delar" på hårddisken och första delen på hdn den hittar är NTFS boot sectors 1.. sen så får jag ett felmeddelande i programmet som säger "unable to open the volume because MFT file is outside disk bounds" och va fan det betyder har ja ingen aning om :S.. antar att det har med att disken i funkar iaf :F

Ok! MFT-filen är ju "rätt" betydelsefull då HDD:n använder innehållet i den "databasen" för att hitta vad som finns lagrat på HDD:n, se: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/archMFT-c.html för mer info om vad MFT-filen är för något. Kolla denna länk så förstår du lite mer om hur MFT hänger ihop med Booten av disken och efterföljande..

Att innehåll som tillhör MFT-filen skrivits "outside disk bounds" verkar ju mkt underligt. MFT är ju en reserverad del av HDD lagringskapacitet men den kan nyttjas när disken börjar bli full, detta sköts av operativet så det skall ju vanligtvis fungera.

Edit: Kom precis på att det finns diskar som kan byglas så de identifieras som mindre (färre GB) för att kunna användas i äldre datorer vars BIOS/ATA-controller inte klarar av för stora HDD, kolla så att du inte har råkat bygla fel så denna funktion är aktiv. Kan tänka mig att en stor HDD kan skriva MFT-filen i en del av HDD:n som inte "syns" om man byglar den som "liten", detta är endast en spekulation då jag aldrig har varit med om problemet själv då man brukar veta när man vill aktivera denna funktion och då brukar man ju även ha valt HDD efter just den egenskapen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 02 jan 2008, 00:43 
Avancerad Medlem

tack för alla svar gubbar! men har fan gett upp med skiten för tillfället.. har testat hur många program som helst och kan säga att det "bästa" av dem är r-studios som ni rekade. men jag fick fortfarande bara ut en liten del av det som fanns på disken :S.. får la skylla sig själv när man inte hade backup på semesterbilder och filmer :(

men tack för alla svar ändå!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]