Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: mån 11 dec 2017, 23:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kolfiber
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 13:39 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

någon här som har ngn större erfarenhet av att göra saker i kolfiber? vad behövs osv? är det bara att göra en plugg i glasfiber?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 13:45 
Super Moderator
Användarvisningsbild

berns jobbar/jobbade med kolfiber

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 14:57 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

jag kan iaf svara på en sak... du kan göra en plugg i glasfiber.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 21:44 
Calibra Guru

Vad är det du undrar mer specifikt?

Utan å veta vad så kan jag nog säga att du måste ha vacuum till å börja med, å allt som behövs därtill.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 22:06 
Avancerad Medlem

får man fråga vart man får tag på kolfiber "matta" om de nu heter så och vad de kostar.. är lite smånyfiken på de..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 22:11 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Ja, vilka medel använder man sig av exempelvis?
jag tänkte om det va ungefär som att arbeta med glasfiber..
är det ett måste att ha en såndär vacuum sak?
hittade en sida med massa info som jag ska ta å läsa sen, får se om det blir ngt av det, det vore iaf skoj å prova.
Citera:
Originally posted by Berns
Vad är det du undrar mer specifikt?

Utan å veta vad så kan jag nog säga att du måste ha vacuum till å börja med, å allt som behövs därtill.

Citera:
Originally posted by JoXter
får man fråga vart man får tag på kolfiber "matta" om de nu heter så och vad de kostar.. är lite smånyfiken på de..

Menar du kolfiber väv eller en hårdplatta?
annars har du plattor osv på http://www.swecomposite.com/
annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/6864717.htm?ca=3_s

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 22:37 
Calibra Guru

Citera:
Originally posted by ZoM
Ja, vilka medel använder man sig av exempelvis?
jag tänkte om det va ungefär som att arbeta med glasfiber..
är det ett måste att ha en såndär vacuum sak?
hittade en sida med massa info som jag ska ta å läsa sen, får se om det blir ngt av det, det vore iaf skoj å prova.

Kolfiber är antingen väv (vävda fibrer, precis som ett tygstycke, fibrerna går i två riktingar. 0 och 90 grader.) eller tape (förimpregnerade fibrer där alla går i samma riktning).
Kolfiber är mycket styvare än glasfiber matta (sån huggen som går att riva sönder, finns glasfiberväv och tape också). Så när den ligger där utan vacuum och härdar så kommer det resa sig och inte bli snyggt alls. Du måste hela tiden ha tryck på det så det inte kan resa sig.
Om det är tryck med vacuum eller nån slags tryckanordning kvittar. Men du måste ha tryck på det.
Helt plana saker kan funka, även om det har lite svaga böjar och radier så kanske det funkar, men bästa reslutat, både utseende och hållfasthetsmässigt.

Principen å jobba med kolfiber och glasfiber är precis lika. Ända skillnaden är att kolfiber är som sagt lite styvare och så.

Joxter, jag kan fixa endel. Pma vad det är du behöver och vill ha så ska jag se om det går å ordna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 22:50 
Avancerad Medlem

njae.. var väll inte tänkt så att jag skulle göra nått just nu men, om man skulle få för sig att prova så kan de vara bra å veta vart de finns å få tag på å vad de kostar så man inte drömmer för mycket =P

berns: hur mkt tar du för väv? c:a pris alltså.. använder man polyester då med lr?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 22:55 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Okej då hänger jag med, tack så mkt för svaren.
men kan det funka om man har någon sorts dubbel plugg, alltså man gjuter i den ena sen lägger man på den andra pluggen och skapar tryck på så vis? tänkte ev ge mig på att göra en huv i kolfiber =)
men men man kan läsa sig till endel men det är när man provar sig fram man lär sig ngt...
om inte annat har du möjligheten att kunna fixa en huv tro?

ps. tänkte inte på att du kunde fixa plattor, inte meningen att göra "reklam" för några andra.ds

Citera:
Originally posted by Berns

Kolfiber är antingen väv (vävda fibrer, precis som ett tygstycke, fibrerna går i två riktingar. 0 och 90 grader.) eller tape (förimpregnerade fibrer där alla går i samma riktning).
Kolfiber är mycket styvare än glasfiber matta (sån huggen som går att riva sönder, finns glasfiberväv och tape också). Så när den ligger där utan vacuum och härdar så kommer det resa sig och inte bli snyggt alls. Du måste hela tiden ha tryck på det så det inte kan resa sig.
Om det är tryck med vacuum eller nån slags tryckanordning kvittar. Men du måste ha tryck på det.
Helt plana saker kan funka, även om det har lite svaga böjar och radier så kanske det funkar, men bästa reslutat, både utseende och hållfasthetsmässigt.

Principen å jobba med kolfiber och glasfiber är precis lika. Ända skillnaden är att kolfiber är som sagt lite styvare och så.

Joxter, jag kan fixa endel. Pma vad det är du behöver och vill ha så ska jag se om det går å ordna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 31 jan 2006, 23:56 
Calibra Guru

vanlig polyester är väl inte bra eller hur va det nu berns? det krymte väl när det härda, är det inte epoxy man ska andvända.. iofs kanske går med den dyrare varianten med polyester?

sedan om du inte ska lacka utan ha kolfiber looken så tror ja inte det hjälper med en tyngd bara, utan du måste nog ha vakum, tyngden kan nog inte pressa ut alla små luftbubblor, men om du ska lacka så kan det funka med en tyngd för då är du inte lika beroende av att inte ha några luftbubblor, men tänk på en sak varie luftbubbla du har är en försvagning även om du lackat. helst ska du ju inte ha några luft bubblor i varken glasfiber eller kolfiber. men det är väldigt svårt att komma ifrån om du inte har ett rejält vakum!

Mvh Mattias

Calibra 16v
2st Omega 3000 24v
Omega 3000 12v
Omega 2,4
3st Omega 2,0i
Ascona B

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 feb 2006, 09:56 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

mjo man ville ju som ha den där kolfiber looken..känns lite epa att klä en huv med filmning.. kanske blir att köpa hem en bit å prova på.

Citera:
Originally posted by Benefors&Emelie
vanlig polyester är väl inte bra eller hur va det nu berns? det krymte väl när det härda, är det inte epoxy man ska andvända.. iofs kanske går med den dyrare varianten med polyester?

sedan om du inte ska lacka utan ha kolfiber looken så tror ja inte det hjälper med en tyngd bara, utan du måste nog ha vakum, tyngden kan nog inte pressa ut alla små luftbubblor, men om du ska lacka så kan det funka med en tyngd för då är du inte lika beroende av att inte ha några luftbubblor, men tänk på en sak varie luftbubbla du har är en försvagning även om du lackat. helst ska du ju inte ha några luft bubblor i varken glasfiber eller kolfiber. men det är väldigt svårt att komma ifrån om du inte har ett rejält vakum!

Mvh Mattias

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 feb 2006, 13:49 
Calibra Guru

Citera:
Originally posted by ZoM
Okej då hänger jag med, tack så mkt för svaren.
men kan det funka om man har någon sorts dubbel plugg, alltså man gjuter i den ena sen lägger man på den andra pluggen och skapar tryck på så vis? tänkte ev ge mig på att göra en huv i kolfiber =)
men men man kan läsa sig till endel men det är när man provar sig fram man lär sig ngt...
om inte annat har du möjligheten att kunna fixa en huv tro?

ps. tänkte inte på att du kunde fixa plattor, inte meningen att göra "reklam" för några andra.ds

Det funkar alldelest utmärkt å göra "dubbel plugg".
Grejen är att du måste få exakt rätt form på det. Då menar jag EXAKT. Minsta knöl eller formavvikelse så kommer du få ett trycklöst område och risk för porer.
Om du ska göra en form så gör du självklart så att tryckdelen är insidan på huven. Och den sidan som ska vara utåt är själva formen dom du lagt allting på.
Frågan är om det är ekonomisk försvarbart att göra på detta viset.
Det är epoxi du ska ha. polyester funkar kanske, men det är inte rätt.

Har ingen möjlighet att göra en huv åt dig tyvärr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 feb 2006, 20:33 
Super Moderator
Användarvisningsbild

http://www.badster.se/bilarna.php

där har ni lite byggbilder på hur dom gör kolfiberdetaljer till badster2, inte för att jag fattar hur dom kan få till det bra med den tekniken men...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 feb 2006, 21:02 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

tackar ska kika där oxå, nu ska jag bara snickra ihop en vaccum maskin :P =)

kan man inte kopla på en jätte damsugare då?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07 feb 2006, 20:22 
Calibra Guru
Användarvisningsbild

fick hem lite kolfiber och provade med polyester...blev rätt okej resultat endå utan vaccum..fick dock med lite damm i lamineringen

Bild

Bild

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]