Calibra Team Sweden, Forum

Aktuellt datum och tid: tis 21 nov 2017, 08:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Short shift guide
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 21:54 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 feb 2007, 23:00
Inlägg: 109
Hej!

Har precis bytat prylen som gör att längden mellan växlingarna blir kortare och tänkte dela med mig av detta.

Jag införskaffade mig en sådan från ebay:
Sök på 160102245459 eller klicka här

Vet inte hur länge dom ligger kvar på Ebay men det ger er en liten bild på vad jag köpte.

Jag vet inte om det är samma till alla Caibror men jag har en 8v årsmodell -92

Här är den jag köpte:
Bild
Bild

Ta av batteriet och lägg bilen i friläge!!

Här är arbetsområdet, förstoring nedanför den
Bild


Denna skall av, ta ett bra grepp om båda sidorna och dra upp
Bild
Bild


Från passagerarsidan.
(Ringen till höger) sitter bara med en sprint, tryck med ett finger från undersidan så får du upp den lätt.
(Ringen i mitten) är den på förra bilden.
(Ringen till vänster) Skruven ska lossas
Bild
Sprinten från höger ring på föregående bild
Bild


Nu är allt av
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:07 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 feb 2007, 23:00
Inlägg: 109
Här är delen som togs av
Det runda vita på första bilden är det som håller kullederna på plats, sitter en sprint, av med den.
Bild
Bild
Bild
Bild


När spintarna är av så är den delen som ska bytas av
Bild
Bild



På med den nya delen, på med fett på kullederna och på med låssprintarna ute på dom vita grejorna
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:08 
Offline
Calibra Guru

Blev medlem: tor 03 mar 2005, 22:59
Inlägg: 1229
Ort: FINLAND, Nagu
Tycker guiden är lite halvfärdig, men bra början i alla fall.

Skulle man ha så där bra plats i motorrummet.

edit: Sorry, läste bara första posten missade den andra.

_________________
<a href ="http://calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?t=11451" target="_blank"> Opel Calibra Turbo -92</a>

Lätta, starka och snygga fälgar: http://www.Gand.nu, 5% rabatt tilll klubbens medlemmar!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:14 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 feb 2007, 23:00
Inlägg: 109
Här är det monterat på bilen igen
Bild
Bild



Här är en överblick på alla delarna
Bild


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:22 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 feb 2007, 23:00
Inlägg: 109
Man tjänar mycket på att försöka hålla reda på hur det sitter, den går att röra åt alla håll pga kullederna så det är lite tricky. Försök se hur allt sitter. Det går inte att montera den fel, den kommer inte passa/fungera om man sätter den fel. Man kan dock sätt i kullederna fel men den passar som sagt bara på ett sätt i mottorrummet.

Man bör ha hjälp när man monterar för när man skruvar åt allt igen måste växelspaken vara i mitten och den rör som fan på sig om ingen sitter och håller den i mitten. Det är lite pillande på slutet för att få det perfekt i rätt läge och så.
Tog mig totalt 3 timmar att göra men då hade jag egentligen ingen aning om vad jag gjorde :p



Det blev en oerhörd skillnad på min bil, växlingen blev "stummare" och BETYDLIGT kortare, 55-60% stod det på ebay. Jag är helt klart nöjd.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:23 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:32
Inlägg: 1392
Ort: Göteborg, Varberg vissa helger
Bild
Oki, nu när jag ser hur det hänger ihop tror jag jag fattar. Den kortar bara lägena fram/bak. För att korta lägena i sidled måste staget rakt uppåt till vänster förlängas. Am I right?

_________________
| Galleri | Garaget | Projekttråd | Haynes Manual |


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 22:40 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 10 feb 2007, 23:00
Inlägg: 109
Hmm jag skulle tro det ja.
Jag stördes inte så mycket av avståndet i sidled bara i längdled så jag har inte brytt mig om det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 apr 2007, 23:55 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: fre 08 aug 2003, 10:46
Inlägg: 271
Ort: Huvudstaden
i mitt kit så följde det med det övre staget också


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 apr 2007, 12:35 
Offline
Calibra Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:32
Inlägg: 1392
Ort: Göteborg, Varberg vissa helger
zacka skrev:
i mitt kit så följde det med det övre staget också

Vad hette det, var köpte du det samt vad kostade det? Bild?

_________________
| Galleri | Garaget | Projekttråd | Haynes Manual |


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 apr 2007, 12:55 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: fre 08 aug 2003, 10:46
Inlägg: 271
Ort: Huvudstaden
Ska kolla, köpte det föär nåt år sen till calibra turbo alltså till F28
kommer inte ihåg va det kostade, men dyrare än va de gör idag iaf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 maj 2007, 16:57 
Offline
Super Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 jan 2004, 18:26
Inlägg: 889
Ort: Stockholm / Haninge
Jag handlade mitt från GEMA Motorsport i Tyskland, där var alla länkar och leder med.. Även möjlighet till finjustering fanns på länkaget.

_________________
Mvh, Dick_R


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 02 maj 2007, 23:18 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: fre 08 aug 2003, 10:46
Inlägg: 271
Ort: Huvudstaden
Precis
Gema motorsport från tyskland är mitt med
dock ej monterat ännu :( sen flera år tillbaka, men ska sätta dit den nu hade jag tänkt :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 09:06 
Offline
Avancerad Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 aug 2006, 01:10
Inlägg: 208
Ort: Malmö
zacka skrev:
Precis
Gema motorsport från tyskland är mitt med
dock ej monterat ännu :( sen flera år tillbaka, men ska sätta dit den nu hade jag tänkt :)


ok. ska du sälja?

_________________
mvh Robban

0737-156639
StylingEnheten
Butiken är öppen men fortfarande inte komplett.
Projekttråd Galleri


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 13:59 
Offline
Super Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 27 jan 2004, 14:15
Inlägg: 942
Ort: Mora - Dalarna
Fanns det inte en länk hur man kunde svetsa om originalstaget uppe nyss oxå? Den skulle jag vilja få tag på igen...

_________________
Stefan
Kör:
Projektbil: Calibra T -93 ([color="Red"]Uppdaterad 070603[/color]) http://www.calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?t=8943
Bruksbil: Astra G 3D -98
Såld: Calibra 16V -92


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 14:00 
Offline
Avancerad Medlem

Blev medlem: fre 08 aug 2003, 10:46
Inlägg: 271
Ort: Huvudstaden
MasterTitan skrev:
ok. ska du sälja?



Nej tyvär :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009